Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miliony do wydania nad i pod wodą

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
W końcu stycznia powinno być wiadomo, ile będzie kosztowała budowa nowego mostu przez Wisłę. Emocje są duże, bo tańszy od niego ma być tunel w Świnoujściu.

W końcu stycznia powinno być wiadomo, ile będzie kosztowała budowa nowego mostu przez Wisłę. Emocje są duże, bo tańszy od niego ma być tunel w Świnoujściu.

Budowa mostu na wysokości ulicy Wschodniej wraz z dojazdami do placu Daszyńskiego i ulicy Łódzkiej ma - według szacunkowych obliczeń - kosztować 620 milionów złotych. Bardziej realnej ceny do niedawna można było spodziewać się w końcu listopada. Taki miał być termin zakończenia prac nad projektem przeprawy.

Więcej czasu

Został jednak - o czym informowaliśmy w „Nowościach” - przesunięty na koniec stycznia. Projektant, czyli konsorcjum firm Arcadis Profil z Warszawy, Pont-projekt i Kontrakt z Gdańska oraz Damart ze Szczecina potrzebują więcej czasu na uwzględnienie ostatnich sugestii władz Torunia. W tunelu pod placem Daszyńskiego, który ma połączyć most z ulicą Wschodnią, początkowo widziano jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Teraz ma ich być odpowiednio dwie i cztery. Projektanci muszą też skorygować przebieg estakad między mostem a placem Daszyńskiego.

<!** reklama>- W końcu stycznia, po zakończeniu prac nad projektami wykonawczymi, będziemy mieli więcej informacji o kosztach budowy mostu - mówi Andrzej Glonek, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - Wówczas będzie też kompletna cała dokumentacja. Wniosek o pozwolenie na budowę złożymy natomiast jeszcze w grudniu.

Koszt toruńskiego mostu budzi wiele emocji i jest tematem gorących dyskusji. Nie brak opinii, że jest bardzo wysoki. Podaje się choćby przykład mostu przez Wisłę w Kwidzynie, na który z budżetu państwo przeznaczono 230 milionów złotych. Dyskutuje się też o budowie tuneli pod Martwą Wisłą w Gdańsku, które będą fragmentem trasy Sucharskiego. Zostaną wykonane nowatorską w Polsce metodą, która okazała się tańsza od tradycyjnej. Ma kosztować 500 mln zł.

Ważne są drogi

Inny przykład to budowa połączenia między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu. Odrzucono tu pomysł budowy mostu nad Świną. Ze względu na statki musiałby się znaleźć aż 67 metrów nad lustrem wody. W tej sytuacji firmy Damart, Pont-Projekt i Kontrakt, a więc te same, które projektują toruński most, zaproponowały w studium wykonalności powrót do koncepcji niemieckich sprzed II wojny światowej i budowę tunelu pod Świną.

Podawane są bardzo rozbieżne koszty tej inwestycji. Autorzy studium wykonalności oceniają je na 200-400 mln euro. Z kolei Ministerstwo Infrastruktury zakłada, że tunel będzie kosztować 415 mln zł. 211 mln zł na jego budowę ma pochodzić z funduszy unijnych. Władze Świnoujścia chcą, by resztę dorzucił budżet państwa.

- Trudno porównywać koszty budowy mostów i tuneli w różnych miejscach - uważa dyrektor Glonek. - Wszystko zależy od układu dróg dojazdowych. W naszym przypadku budowa samego mostu to koszt ponad 200 mln zł. Znacznie więcej potrzeba na drogi. W Toruniu tunel pod Wisłą nie wchodzi w grę. Ze względu na ukształtowanie terenu, jego wyloty musiałyby się znaleźć bardzo daleko od rzeki.

Faktyczny koszt budowy mostu na Wschodniej pokaże dopiero przetarg. Firmy chcące go wznieść zaproponują konkretne stawki po analizach projektu. Toruń ma złe doświadczenia w tej dziedzinie. Rok temu władze miasta koszt budowy stadionu żużlowego szacowały na około 60 mln zł, a najtańsza oferta wynosiła 96 mln zł. W tej sytuacji trzeba było szukać dodatkowych pieniędzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska