Czwartek, 24 lipca 2014

Tagi: Na gorąco Wideo Rewitalizacja Region Bydgoszcz Brda

Adrianna Andryańczyk, Łukasz Jędrzejczak 23 sierpnia 2013, aktualizowano: 16 grudnia 2013

Odnawiają bulwary nad Brdą. Gdzie trwają prace? [WIDEO]

W poniedziałek rozpoczęły się prace przy odkopywaniu śluzy trapezowej. Inwestycja w ramach Bydgoskiego Węzła Wodnego wzbogaci miasto o kolejne atrakcje turystyczne.



Jak informuje rzeczniczka Urzędu Miasta, Marta Stachowiak, prace przeprowadzane są na odcinku od mostu Królowej Jadwigi do mostów Solidarności. Na tym obszarze zaprojektowano ekspozycję śluzy workowej, a także zmiany rozwiązań komunikacyjnych, w tym związane z ul. Marcinkowskiego.



W pobliżu śluzy ma powstać plac zabaw, a przy nim szalet. Po obu stronach placu natomiast będą znajdowały się dwie fontanny powierzchniowe z dyszami.

Roboty budowlane od mostu Królowej Jadwigi do mostów Solidarności będą kosztowały około 6,5 mln złotych brutto, w tym ekspozycja śluzy workowej to około 332 tys. złotych.

Za mała

Śluza workowa, inaczej trapezowa, istnieje od 1822 roku. Na początku była konstrukcją drewnianą i szybko okazało się, że miała zbyt małe rozmiary w stosunku do gabarytów ówcześnie używanych jednostek pływających.

- Jej lokalizacja na połączeniu Brdy, wylotu kanału i jazu ulgowego Młynówki, była przyczyną problemów żeglugowych ze względu na występujące tam wiry, a także silne prądy i małą ilość miejsca na manewry lub postoje w oczekiwaniu na śluzowanie, czy to na Brdzie, czy u wejścia do kanału. By rozwiązać niedogodności, zbudowano nową śluzę i ze względu na specyficzne warunki, nadano kształt trapezu z dwiema parami wrót, umieszczonymi na jednej ścianie komory - opowiada Jarosław Butkiewicz z Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków.

Powiększyli i nie pomogło

Nowa konstrukcja została wykonana z cegły, a budowa prowadzona była w latach 1882-1884. Śluza wyróżniała się jedynie powiększonymi rozmiarami i trwałym materiałem, z którego była wykonana.

Problemy żeglugowo-manewrowe pozostały, a nawet wzrosły, gdyż statki i barki trzeba było wprowadzać do śluzy tyłem, co wiązało się z uprzednim ich obracaniem. Śluza miejska w formie trapezu funkcjonowała do 1913 roku, kiedy to zastąpiono ją nową konstrukcją. Stary basen został zasypany, a wrota zamurowane. Teren byłego basenu zajmuje obecnie skwerek przed nową śluzą.
FAKT

Program Bydgoski Węzeł Wodny to rewitalizacja bulwarów i nadbrzeży, polegająca na przebudowie i budowie umocnień nabrzeży, przebudowie oświetlenia, ścieżek rowerowych i pieszych, budowie obiektów małej architektury, a także przebudowie układu komunikacyjnego i budowie przystanków tramwaju wodnego.






Komentarze

Dodaj swój komentarz najciekawsze najstarsze najnowsze

  1. 26-08-2013 10:52

    Brak ocen 0 0

    - Zawiedziona: Gdzie są barierki zabezpieczjące przed upadkiem do wody. Jest planowany szlak spacerowy i rowerowy. Rodziny mają chodzić z dziećmi, a młodzi ludzie na rowerach miewają różne pomysły. Kto to projektował- /wystawiam negatywną ocenę/ Proszę o obserwację prac na Bulwarach. Brak organizacji, logiki w dzialaniu i b. wolne tempo, słaba jakość. Oco tu chodzi - przepuścić kasę i co dalej...

    Odpowiedz

  2. 25-08-2013 13:52

    Brak ocen 0 0

    - Anka: :)

    Odpowiedz

  3. 24-08-2013 19:51

    Brak ocen 0 0

    - 3J: Nowe schody przy Mostowej i nabrzeże przy Grodzkiej rozpaprane są od kilku miesięcy i tam się prawie nic nie dzieje. To jest centrum miasta. Wstyd!!!

    Odpowiedz

  4. 23-08-2013 18:47

    Brak ocen 0 0

    - michu168: Rozumiem że pieniędzy na monitoring miasto nie przewidziało więc można się spodziewać dewastacji przez wandali w tych miejscach tak jak to ma miejsce na zrewitalizowanym odcinku Starego Kanału. Więc zastanawiam się czy kolejny raz pieniądze będą wyrzucone w błoto.

    Odpowiedz

Jest impreza!

forum toruńskie

Express Media