Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odnawiają bulwary nad Brdą. Gdzie trwają prace? [WIDEO]

Adrianna Andryańczyk, Łukasz Jędrzejczak
W poniedziałek rozpoczęły się prace przy odkopywaniu śluzy trapezowej. Inwestycja w ramach Bydgoskiego Węzła Wodnego wzbogaci miasto o kolejne atrakcje turystyczne.

W poniedziałek rozpoczęły się prace przy odkopywaniu śluzy trapezowej. Inwestycja w ramach Bydgoskiego Węzła Wodnego wzbogaci miasto o kolejne atrakcje turystyczne.
<!** Image 3 align=none alt="Image 218753" sub="Tak wygląda projekt rewitalizacji śluzy trapezowej. Fot.: wizualizacje Redan/nadesłane">
Jak informuje rzeczniczka Urzędu Miasta, Marta Stachowiak, prace przeprowadzane są na odcinku od mostu Królowej Jadwigi do mostów Solidarności. Na tym obszarze zaprojektowano ekspozycję śluzy workowej, a także zmiany rozwiązań komunikacyjnych, w tym związane z ul. Marcinkowskiego.

<!** reklama>

W pobliżu śluzy ma powstać plac zabaw, a przy nim szalet. Po obu stronach placu natomiast będą znajdowały się dwie fontanny powierzchniowe z dyszami.

Roboty budowlane od mostu Królowej Jadwigi do mostów Solidarności będą kosztowały około 6,5 mln złotych brutto, w tym ekspozycja śluzy workowej to około 332 tys. złotych.

Za mała

Śluza workowa, inaczej trapezowa, istnieje od 1822 roku. Na początku była konstrukcją drewnianą i szybko okazało się, że miała zbyt małe rozmiary w stosunku do gabarytów ówcześnie używanych jednostek pływających.

- Jej lokalizacja na połączeniu Brdy, wylotu kanału i jazu ulgowego Młynówki, była przyczyną problemów żeglugowych ze względu na występujące tam wiry, a także silne prądy i małą ilość miejsca na manewry lub postoje w oczekiwaniu na śluzowanie, czy to na Brdzie, czy u wejścia do kanału. By rozwiązać niedogodności, zbudowano nową śluzę i ze względu na specyficzne warunki, nadano kształt trapezu z dwiema parami wrót, umieszczonymi na jednej ścianie komory - opowiada Jarosław Butkiewicz z Bydgoskiego Stowarzyszenia Miłośników Zabytków.

Powiększyli i nie pomogło

Nowa konstrukcja została wykonana z cegły, a budowa prowadzona była w latach 1882-1884. Śluza wyróżniała się jedynie powiększonymi rozmiarami i trwałym materiałem, z którego była wykonana.

Problemy żeglugowo-manewrowe pozostały, a nawet wzrosły, gdyż statki i barki trzeba było wprowadzać do śluzy tyłem, co wiązało się z uprzednim ich obracaniem. Śluza miejska w formie trapezu funkcjonowała do 1913 roku, kiedy to zastąpiono ją nową konstrukcją. Stary basen został zasypany, a wrota zamurowane. Teren byłego basenu zajmuje obecnie skwerek przed nową śluzą.


FAKT

Program Bydgoski Węzeł Wodny to rewitalizacja bulwarów i nadbrzeży, polegająca na przebudowie i budowie umocnień nabrzeży, przebudowie oświetlenia, ścieżek rowerowych i pieszych, budowie obiektów małej architektury, a także przebudowie układu komunikacyjnego i budowie przystanków tramwaju wodnego.


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo