W ubiegłą sobotę przedstawiciele tej nowej formacji politycznej w Toruniu zbierali na Skarpie podpisy za przeprowadzeniem konsultacji społecznych w sprawie rozbudowy ul. Konstytucji 3 Maja. Przypomnijmy, że ma ona m.in. zyskać dodatkową jezdnię na odcinku od pl. Honorowych Dawców Krwi do ul. Ślaskiego.
- Udało się zebrać około 200 podpisów, można spodziewać się kilkudziesięciu kolejnych - mówi Łukasz Wróblewski, rzecznik prasowy Czasu Mieszkańców. - Liczymy, że wniosek torunian zostanie przyjęty i będziemy mogli wypowiedzieć się w sprawie rozbudowy ulicy.
Zdaniem działaczy inwestycja nie jest potrzebna, na co wskazują pomiary natężenia ruchu przeprowadzone przez tę formację. Wynika z nich, że ul. Konstytucji 3 Maja jeździ średnio 269 pojazdów na godzinę, w sumie ok. 6 tys. samochodów na dobę.
Przeciwnicy inwestycji powołują się także na badania ekspertów z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego. - Ich wyniki są zbieżne z tymi, które otrzymaliśmy z naszych analiz. Okazuje się, że w najbliższych latach ruch na ul. Konstytucji 3 Maja nie przekroczy 12 tysięcy aut na dobę. Podobnie jest z zachodnim odcinkiem ul. Polnej czy Szosą Okrężną, gdzie mamy do czynienia z drogami jednojezdniowymi. Dlaczego więc dla tej ulicy zrobiono wyjątek - dopytuje Łukasz Wróblewski i dodaje, że badania UTP to zlecona przez miasto symulacja z 2008 roku. Ma ona prognozować ruch w Toruniu po otwarciu nowego mostu.
- To jedyne badanie od lat, które sprawdzało natężenie ruchu. MZD projektuje drogę i nigdy nie ma wiedzy o natężeniu ruchu - dodaje Łukasz Wróblewski. MZD odpowiada jednak, że celem rozbudowy ulicy nie jest wyłącznie zwiększenie jej przepustowości.
- Ma ona zachować charakter drogi osiedlowej. Poza tym, że chcemy w naturalny sposób dokończyć rozpoczętą przed laty inwestycję, zależy nam na zwiększeniu bezpieczeństwa oraz upłynnieniu ruchu - mówi Stefan Kalinowski, p.o. dyrektora MZD w Toruniu. Co na to wszystko magistrat?
- Przebudowa ta decyzją radnych została wpisana do budżetu i jest realizowana. Część inwestycji jest już zakończona i teraz wykonany będzie drugi etap, dzięki któremu zlikwidowany zostanie niebezpieczny fragment przejazdu przez tory tramwajowe. Konsultacje społeczne robi się przed podjęciem decyzji, a nie po. Zadanie jest wpisane do budżetu, są na nie pieniądze, więc trzeba mieć świadomość, że ewentualny wniosek o przeprowadzenie konsultacji jest spóźniony co najmniej o kilka lat - odpowiada Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta i dodaje jednocześnie,
że taki wniosek zostanie rozpatrzony zgodnie z regulaminem konsultacji.
Opinie Czytelników w sprawie przebudowy publikowaliśmy w poniedziałkowym wydaniu. Czekamy na kolejne pod adresem: [email protected].
MOIM ZDANIEM
Ciekawe, że na badania MZD sprzed lat powołują się oponenci drogowców i w ten sposób próbują dowieść, że rozbudowa nie ma sensu. Natężenie ruchu na ulicy Konstytucji 3 Maja nie jest jednak problemem. Jest nim za to „kolizja” z torami tramwajowymi przy SP nr 32 i skrzyżowanie z ul. Ślaskiego, gdzie czerwone światło świeci się w nieskończoność. To moje zdanie. A jakie jest Państwa zdanie? Może magistrat jednak zorganizuje konsultacje?
Artur Olewiński
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?