Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przez progi na osiedlach jeżdżą wolniej

Karol Piernicki
Podwyższone skrzyżowania - mające na celu spowalniać kierowców - są już w Grudziądzu stosowane między innymi na ulicy Kruszelnickiego
Podwyższone skrzyżowania - mające na celu spowalniać kierowców - są już w Grudziądzu stosowane między innymi na ulicy Kruszelnickiego Karol Piernicki
Powstawania kolejnych stref nagich ulic, o których pisaliśmy w środę, Zarząd Dróg Miejskich na razie nie planuje. Bo nie ma takiej bieżącej potrzeby.

Do istniejących dwóch tego typu obszarów w naszym mieście (pierwszy pomiędzy ulicami Chełmińską, Wiejską, Kalinkową i Jackowskiego, a drugi między Piłsudskiego, Karabinierów, Polną oraz Szychowskiego) na razie nie dołączą kolejne. I to mimo pozytywnych sygnałów płynących choćby od policjantów. Ale wprowadzenie takiej strefy - pozbawionej znaków drogowych - nie może się odbywać przypadkowo.

- Decyzję o ewentualnej lokalizacji kolejnych „czystych stref” podejmiemy po kompleksowym przeanalizowaniu zasadności tego rozwiązania - podkreśla Łukasz Rządkowski z Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu. - Ustalenia te podjęte zostają na Komisji Inżynierii Ruchu. Kolejnych stref nagich ulic na razie nie planujemy wprowadzać, gdyż nie ma takiej bieżącej potrzeby.

Drogowcy wciąż jednak myślą o tym, jak pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo uczestników ruchu. Jednym ze sposobów jest stosowanie "spowalniaczy" aut, poprzez stosowanie progów zwalniających, czyli tzw. leżących policjantów. Elementy te na drogach publicznych montowane są po pisemnym zgłoszeniu od mieszkańców danej ulicy i akceptacji Komisji Inżynierii Ruchu. W obrębie miasta takich progów jest w tej chwili około stu.

W ramach niedawnych konsultacji społecznych odnośnie powstania koncepcji rozwoju ścieżek rowerowych w Grudziądzu, padł pomysł, by jakoś wyhamować auta na ulicy Wiejskiej, przez którą ma prowadzić trasa główna dla cyklistów (jezdnię trzeba będzie przekroczyć). ZDM zastosuje tam najprawdopodobniej nie progi zwalniające, a podwyższone skrzyżowania.

- Podobne skrzyżowania zastosowano między innymi na ulicy Elbląskiej oraz Kruszelnickiego - przypomina Łukasz Rządkowski. - Koncepcja ta na Wiejskiej jest nadal jak najbardziej aktualna. Trzeba dodać, że wprowadzenie tych właśnie rozwiązań znacząco wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ograniczenie prędkości pojazdów.

Ze stosowania wszystkich tzw. spowalniaczy ruchu najmniej zadowoleni są sami kierowcy, bo wymusza to na nich konieczność wolniejszej jazdy, czasem także wielokrotnego hamowania. Dodajmy jeszcze, że tego typu progi zwalniające i podwyższone skrzyżowania stosowane są głównie wokół osiedli, gdzie ruch aut siłą rzeczy musi być wolniejszy. Jakiś czas temu dwóch leżących policjantów zamontowanych było również na bardzo długiej ulicy Kalinkowej.

Skarżyli się na nie kierowcy karetek pogotowia, ale przede wszystkim mieszkańcy, którym było za głośno. I elementy zdemontowano.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska