- W prace włączeni zostali radni, sołtysi, urzędnicy, instytucje publiczne, organizacje społeczne oraz przedsiębiorcy. Wszyscy aktywnie pracują. Spotykamy się co tydzień. Dzięki zaangażowaniu tak wielu osób będziemy mieli bardzo szerokie spojrzenie na rożne kwestie - mówi wójt Marek Ryłowicz.
Ocena regionu
Odbyły się już cztery spotkania zespołu roboczego. Podczas jednego z nich zaprezentowano analizę SWOT, czyli mocne i słabe strony gminy Golub-Dobrzyń. Gmina ma liczne atuty, m.in. atrakcyjne położenie, wzrost liczby mieszkańców, dobrą sieć dróg i bazę edukacyjną, infrastrukturę społeczną, dziedzictwo historyczne, aktywne społeczeństwo. Ponadto jest bezpieczna i skuteczna w pozyskiwaniu środków zewnętrznych. Wśród słabych stron wymienia się starzejące się społeczeństwo, bezrobocie i dużą liczbę osób korzystających z pomocy społecznej.
- Na podstawie tej analizy został wypracowany cel naszych działań: gmina ma być przyjazna mieszkańcom oraz atrakcyjna dla przedsiębiorców i turystów. Trzeba więc stworzyć przyjazne warunki do inwestowania i wspierania przedsiębiorczości oraz dobrą jakość życia. Chcemy także wspierać inicjatywy aktywnego społeczeństwa - informuje sekretarz gminy Krzysztof Pieczka.
Ambitne plany
W projekcie strategii, wymienia się także działania na lata 2016-2022. Z myślą o społeczeństwie zaplanowano m.in. tworzenie grup producenckich i produktów lokalnych. Są także pomysły na stworzenie warunków do atrakcyjnego spędzania czasu wolnego. Może temu pomóc utworzenie Gminnego Centrum Kultury i Informacji, wspieranie rozwoju wiosek tematycznych, rozszerzenie oferty świetlic, a także powstanie szlaków turystycznych. Ma zostać też podniesiony poziom opieki zdrowotnej. Jeśli gmina ma być atrakcyjna dla przedsiębiorców, konieczne są e-usługi oraz inwestycje w infrastrukturę techniczną. Trzeba także pomyśleć o edukacji, która będzie dopasowana do potrzeb rynku pracy.
- Strategia gminy to dokument bardzo istotny przy ubieganiu się o dotacje z funduszy zewnętrznych. By pozyskać wsparcie unijne konieczne jest wykazanie potrzeby takiej inwestycji i udowodnienie, że jest ona strategiczna. Jeżeli dana inwestycja jest w strategii, wówczas oczywiste jest, że to zadanie istotne i zbieżne z naszymi potrzebami - dodaje Krzysztof Pieczka.
Nowoczesna strategia
Poprzedni taki dokument powstał 15 lat temu i jest już mocno zdezaktualizowany. Pod koniec lat 90 nie planowano chociażby rozwiązań z wykorzystaniem Internetu. Nowa strategia ma odzwierciedlać potrzeby i możliwości ich zaspokojenia, identyfikować problemy i zagrożenia, ale także wskazywać mechanizmy ich rozwiązania i kierunki rozwoju. Pracami nad tworzeniem dokumentu kieruje specjalista w zakresie tworzenia dokumentów strategicznych Mirosław Gębski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?