[break]
Otwarcie drugiego odcinka Trasy Średnicowej Północnej już w piątek w samo południe. Dziś „Nowości” przyglądają się bliżej tzw. obiektom inżynierskim - czyli tym budowlom, poza samą trasą, które na średnicówce będą nam wkrótce służyły.
Estakada rozpoczyna się potężnym nasypem za skrzyżowaniem trasy z ulicą Chrobrego i biegnie wzdłuż ulicy Wschodniej. Chodzi o ten fragment ulicy, na który można się obecnie dostać zjeżdżając z Polnej - tuż przy centrum ogrodniczym.
Dalej estakada biegnie nad torami niedaleko Dworca Wschodniego i nad ulicą Skłodowskiej-Curie. Zaczyna następnie opadać w pobliżu ogrodów działkowych i ślimakiem łączy się z tą ulicą. Powstałe w tym miejscu skrzyżowanie obsłuży ruch w obu kierunkach - wjedziemy i zjedziemy tam z estakady.
Nowatorska estakada
To największy taki obiekt na średnicówce - ma 453 metry długości i 18 m szerokości. Estakada składa się z dziewięciu przęseł o różnej rozpiętości - od 35 do 80 m.
- W większości jest obiektem kablo-betonowym, z wyjątkiem jednego przęsła nad torami kolejowymi. Tam zastosowaliśmy element kombinowany, stalowo-betonowy - mówi Daniel Barton, kierownik robót z ramienia firmy Skanska. - To nowatorskie rozwiązanie. Pozwala to na odciążenie konstrukcji i wykonanie jej na dużej rozpiętości 80 metrów. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwoliło nam na prowadzenie prac budowlanych bez ingerencji w ruch pociągów.
Kładka dla pieszych
Ruch na estakadzie będzie się odbywał trzema pasami - dwoma w kierunku Bydgoszczy i jednym na autostradę A1.
Do dyspozycji niezmotoryzowanych będzie z kolei ciąg pieszo-rowerowy - 1,5 m szerokości chodnik i szeroka na 2,5 m droga dla rowerzystów.
Kolejnym obiektem inżynierskim jest betonowa kładka dla pieszych na wysokości ulicy Świętopełka, o długości 44 m. Jest ona wyposażona w klatki schodowe i pochylnie (po 35 m po obu stronach), dla poruszających się na wózkach lub prowadzących rowery. Jest też oświetlenie ledowe wkomponowane w balustrady.
Przepust na Wschodniej
Dlaczego jednak kładka jest znacznie dłuższa niż szerokość przebiegającej pod nią jezdni?
- Obiekt został już wybudowany w taki sposób, by w przyszłości, w momencie rozbudowy średnicówki na tym odcinku o drugą jezdnię, nie było trzeba wykonywać dodatkowych prac. Kładka ma już docelowe parametry - wyjaśnia Daniel Barton.
Nieco inaczej jest w przypadku estakady. Ten obiekt jest na razie przygotowany do dobudowania drugiej jezdni.
- Wykonaliśmy już podpory skrajne pod tę nitkę, dzięki czemu w przyszłości będzie ją można bez problemu dobudować - mówi Daniel Barton.
Trzecim obiektem, z którego skorzystają wyłącznie piesi i rowerzyści, będzie eliptyczny przepust. Został on poprowadzony w nasypie estakady, u jej podnóża na ulicy Wschodniej. Ma 55 m długości, jego światło mierzy w poziomie 8,5 m, a w pionie niemal 9 m.
Konkurs i niespodzianka
Z okazji otwarcia drugiego odcinka średnicówki MZD przygotował konkurs, w którym wygrać można rower. Wystarczy odpowiedzieć na trzy pytania dotyczące inwestycji. Są one umieszczone na stronie mzd.torun.pl. Na odpowiedzi drogowcy czekają do czwartku do godz. 14. Z kolei w piątek dla pierwszego kierowcy na nowej trasie przygotowano niespodziankę!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?