Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak przejdą żaby pod trasą średnicową? Tunelem i po bieżni

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Płotki dla płazów ustawiono po obu stronach trasy średnicowej - na wysokości stawów. Łączna długość tych barierek wynosi 1,8 kilometra
Płotki dla płazów ustawiono po obu stronach trasy średnicowej - na wysokości stawów. Łączna długość tych barierek wynosi 1,8 kilometra Sławomir Kowalski
Budowniczowie średnicówki nie zapomnieli o środowisku. Stąd nie tylko ekrany akustyczne oraz cicha nawierzchnia, które chronią przed hałasem. Ale też bariery i podziemne przejścia dla zwierząt.

[break]
Zanim na budowie drugiego odcinka trasy rozpoczęły się prace, konieczne było spełnienie niezbędnych wymagań związanych z ochroną środowiska. Tym bardziej, że droga, której otwarcie odbędzie się już jutro, przebiega też w pobliżu stawów. A jednym z najciekawszych rozwiązań, które zastosowano na średnicówce z myślą o naturze, są barierki dla żab.

- Rzeczywiście, poza ekranami akustycznymi zastosowaliśmy też płotki dla płazów. Decyzja środowiskowa wymagała, aby zostały one ustawione w okolicach stawów i ogrodów działkowych przy trasie - mówi Daniel Barton, kierownik budowy z firmy Skanska, wykonawcy prac.

Barierki mają około 40 cm wysokości. Ich łączna długość wynosi 1,8 km. Są wykonane z ekologicznych materiałów pochodzących z recyklingu. Od góry dodatkowym ograniczeniem dla płazów jest daszek utrudniający im przeskoczenie przeszkody.

- Płotki mają chronić płazy w okresie ich migracji. Chodzi o to, aby nie dostawały się wówczas na jezdnię. Odpowiadają za to także wybudowane wcześniej dla tych zwierząt przejścia pod jezdnią. Dzięki nim zwierzęta mogą przechodzić na drugą stronę trasy - wyjaśnia Barton.

Przejścia niewiele różnią się od tunelu w nasypie estakady, który służyć ma pieszym i rowerzystom. Oba wybudowano z blachy falistej. Przepust dla żab wyposażono też w bieżnię ułatwiającą ich migrację. Inna jest przede wszystkim skala obu budowli.

Kolejnym elementem związanym ze środowiskiem jest cicha nawierzchnia trasy.

- Ułożyliśmy ją także na pierwszym odcinku drogi - mówi Tomasz Królak, kierownik budowy ze Skanski. - Cechuje ją zmniejszona zawartości wolnych przestrzeni i redukcja poziomu hałasu w stosunku do tradycyjnych nawierzchni o 6 decybeli Mieszanka ta została ułożona głównie w rejonie skrzyżowań trasy średnicowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska