Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomagają dzieciom, których układ dotykowy nie działa prawidłowo

Agnieszka Grądzka-Wadych
Anna Drozdecka z Amelką w sali do terapii metodą integracji sensorycznej. Dziewczynka bardzo lubi te zajęcia Fot. Jarosław Wadych
Anna Drozdecka z Amelką w sali do terapii metodą integracji sensorycznej. Dziewczynka bardzo lubi te zajęcia Fot. Jarosław Wadych
Wzmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce - dotyk, hałas, zapachy, obecność zbyt wielu ludzi; nieprawidłowy poziom aktywności ruchowej - zbytnia ruchliwość lub powolność - mogą być regulowane poprzez terapię metodą SI, prowadzonej w ZS nr 5.

Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji „Równamy Szanse” przy Zespole Szkół nr 5 Na Skarpie uzyskało wsparcie w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań Samorządu Województwa w 2015 roku ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pod nazwą: „Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych”.
Środki zostały przeznaczone na realizację projektu pod nazwą „Poprawa postrzegania zmysłowego drogą do pełniejszego rozwoju - terapia integracji sensorycznej dla dzieci niepełnosprawnych”.
W ramach działań objętych projektem zdiagnozowano również kilkoro dzieci pod kątem takich zaburzeń. W dniach od 16 do 20 listopada odbył się Tydzień Bezpłatnych Konsultacji w tym zakresie.
- Wszystkie informacje, które docierają do nas o otaczającym świecie, odbieramy za pomocą zmysłów - mówi Anna Drozdecka, licencjonowana terapeutka Integracji Sensorycznej. - Zwykle nie uświadamiamy sobie jak nasz mózg rejestruje, koduje i przetwarza te sygnały.
Z nauczycielskich obserwacji wynika, że uczeń z trudnościami w nauce może mieć problem z przenoszeniem wzroku z tablicy na zeszyt, utrzymaniem pionowej pozycji ciała podczas pisania, skupieniem uwagi na wykonywanej pracy lub słowach nauczyciela. Okazuje się, że może to wynikać z deficytów w zakresie integracji sensorycznej.
- Jednym z ulubionych ćwiczeń dzieci jest pisanie palcem w piaskownicy - mówi Izabela Majchrzak, nauczyciel specjalista i socjoterapeuta w ZS 5. - Poprzez zabawę uczniowie nieświadomie ćwiczą rączkę, palce, ruchy małych dłoni. Piaskownica nadaje się do ćwiczeń grafomotorycznych dla wszystkich dzieci, które mają trudności z pisaniem, z utrzymaniem się w liniaturze. Można pisać palcem, patyczkami, piłkami o różnych fakturach.
- Dzięki temu, że w ramach budżetu partycypacyjnego mamy w pełni wyposażoną salę, można dobrać bardzo precyzyjnie ćwiczenia, które będą służyły naprawianiu, normalizowaniu konkretnych wrażeń odbioru u dzieci - dodaje Anna Drozdecka.
Trzecią terapeutką SI w ZS 5 jest Marta Olszewska, logopeda i neurologopeda. Panie wspólnie przygotowały przeprowadzany projekt.

Warto wiedzieć

Terapia Integracji Sensorycznej dotarła do Polski w latach 90. XX wieku od terapeutów zajęciowych ze Stanów Zjednoczonych.
Integracja sensoryczna/sensomotoryczna (SI) to podświadome współdziałanie zmysłów człowieka, umożliwiające wykonywanie codziennych czynności.
Brane są pod uwagę takie zmysły jak dotyk, równowaga i propriocepcja (czucie głębokie), czyli zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała. Terapia trwa od roku do 2 lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska