Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dla niektórych mieszkańców Torunia standardowy rower to zbyt mało

Piotr Lampkowski
Rower miejski to 28 stacji w całym mieście, 250 jednośladów i blisko 11 tysięcy zarejestrowanych użytkowników
Rower miejski to 28 stacji w całym mieście, 250 jednośladów i blisko 11 tysięcy zarejestrowanych użytkowników Jacek Smarz
- Czy jest szansa na pojawienie się trójkołowych rowerów miejskich dla seniorów? - zastanawiają się nasi Czytelnicy. - To nie jest pierwsze pytanie tego typu - odpowiada operator miejskich jednośladów.

[break]
Początkowe wątpliwości i kontrowersje dotyczące zasadności inwestowania w system rowerów miejskich powoli zmieniają się w frekwencyjny sukces. Po dwóch latach funkcjonowania wypożyczalni można powiedzieć, że mieszkańcy chętnie z nich korzystają.

Gotowi na trójkołowce

- Pytanie Czytelnika o możliwość wypożyczenia roweru trójkołowego pokazuję skalę zainteresowania przedsięwzięciem - mówi Małgorzata Mac z firmy Romet Rental Systems - W tym sezonie mamy coraz więcej tego typu zapytań.

Według operatora nie jest to problem techniczny.

- Jesteśmy przygotowani na taką ewentualność i możemy szybko wdrożyć trójkołowce. Może któryś ze sponsorów zdecyduje się sfinansować taki rower dla seniorów? - zastanawia się Małgorzata Mac.

Firma miała też wysłać zapytanie w tej kwestii do urzędu miasta, jednak nie doczekała się odpowiedzi.

Miasto studzi zapał

Maria Pałucka, zajmująca się w ratuszowym wydziale sportu i turystyki rowerem miejskim, studzi zapał operatora.

- Kiedy zadanie jest na półmetku, trudno jest rozważać gruntowne przebudowanie systemu, czego konsekwencją byłoby dodanie do systemu rowerów trójkołowych mających inne wymagania techniczne niż rowery dostępne w TRM. Przypominam, że obecnie Toruński Rower Miejski to 30 stacji. I każda z nich musiałaby być odpowiednio dostosowana do wymogów trójkołowców.

Nie ma praktycznie szans na przystosowanie infrastruktury do pojazdów trójkołowych. - Maria Pałucka

- Przygotowując to zadanie, wzorowaliśmy się na systemach, jakie funkcjonują w innych miastach w Polsce. Zakładaliśmy powiększenie systemu o dodatkowe stacje i to w 2015 roku zostało zrealizowane. Jednak nie braliśmy pod uwagę wyposażenia TRM w inne rowery niż standardowe. Trójkołowców w wypożyczalniach miejskich raczej się nie stosuje - mówi Pałucka

- Takie kwestie powinny być rozstrzygane już na samym początku, na etapie projektowania całego systemu i rozpisywania przetargu. Poza tym mamy wykorzystane wszystkie środki finansowe przeznaczone na rower miejski - kończy Pałucka.

Pierwszych siedmiu

- Sukces frekwencyjny to zasługa liczby stacji, które powstały w mieście - stwierdza Maria Pałucka. - Im większa szansa na dotarcie w różne zakątki miasta, tym większa liczba uczestników.

Początki systemu wyglądały bardziej niż skromnie. W pierwszym dniu działania zarejestrowało się zaledwie... siedmiu użytkowników. Zanim operator postawił pierwsze rowery, zmuszony był zapłacić miastu 92 tysiące złotych kary za opóźnienia.

Jednoślady były systematycznie demolowane przez chuliganów. Stopniowo idea poruszania się na wypożyczonym rowerze zaczęłą zyskiwać w oczach mieszkańców.

- Ludzie się oswoili - podsumowuje Pałucka. - Mniej jest dewastacji, już nie znajdujemy rowerów w Wiśle. Według statystyk, do marca 2016 roku, rower miejski ma blisko 11 tysięcy klientów i ilość wypożyczeń sięgającą 172,5 tysiąca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska