[break]
Informację o tym, że miasto zdecydowało już o wyborze wariantu linii tramwajowej w północnym Toruniu, podał branżowy portal Transport Publiczny. Urząd Miasta prostuje jednak te informacje i zapewnia, że opisywany wariant należy na razie traktować wyłącznie jako preferowany.
- Wynik konsultacji tramwajowych dotyczących tej linii pokazuje, że spośród czterech propozycji przebiegu trasy warianty nr 1, nr 2 oraz nr 4 cieszą się porównywalną popularnością i każdy z nich jest akceptowalny społecznie - mówi Paweł Piotrowicz, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji Urzędu Miasta. - Jesteśmy więc w dość komfortowej sytuacji. O ostatecznym wyborze muszą zadecydować twarde wskaźniki, czyli analiza wie-lokryterialna oraz kwestie środowiskowe, w tym także związane z minimalizowaniem uciążliwości dla mieszkańców.
Robocza analiza
Dlaczego jednak urzędnicy skłaniają się ku wariantowi 4.?
- Z roboczej wersji analizy wynika, że jest najkorzystniejszy pod względem ruchowym i społecznym - wyjaśnia Paweł Piotrowicz. - Jednak formalnie ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła.
Wyniki konsultacji zostaną niebawem opublikowane. Ze szczątkowych informacji Urzędu Miasta wiadomo już jednak, że torunianie najgorzej ocenili wariant 3. - jedyny biegnący przez ulicę Polną.
Różnice w ocenie wariantów 1., 2. i 4. - z trasą przez ulicę Długą - były już mniej jednoznaczne. Wynika to zapewne z tego, że same rozwiązania nie różniły się znacząco. Na ocenę mieszkańców mogło mieć wpływ zdanie wyrażone przez projektanta z krakowskiej firmy Progreg, która opracowała warianty. Zapytany podczas spotkania konsultacyjnego fachowiec najlepiej ocenił właśnie wariant 4.
Optymalny wariant
- Optymalny jest wariant 4., z przejściem ulicą Długą, torowiskiem wspólnym z jezdnią, z możliwością ruchu autobusowego po pasie przystanków wiedeńskich - uzasadniał inż. Grzegorz Rychel z firmy Progreg. - Zaletą tego rozwiązania jest między innymi to, że jadąca do szpitala karetka będzie mogła skorzystać z torowiska. Inne pojazdy dzięki temu też będą miały możliwość wyminięcia innego auta, które z jakiegoś powodu zablokuje ruch. Kolejny plus to zastosowanie multifunkcyjności komunikacji zbiorowej - wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy.
Wariant 4. jest oceniany jako najmniej kolizyjny z obecną infrastrukturą. Biegnie po wolnym pasie wzdłuż wschodniej strony ulicy Legionów i nieco dalej, też po wolnym pasie Ugorów.
W innych wariantach tymczasem zajmowane są pasy obecnie wykorzystywane. W przypadku Legionów m.in. pod duży parking osiedlowy, a na Ugorach pod chodnik i ścieżkę rowerową.
Zamiast zajezdni
Kolejna zaleta wariantu 4. związana jest z zajezdnią tramwajową. Miasto przygotowuje się do budowy nowego obiektu. Jeśli nie uda się otrzymać na to zadanie dofinansowania, wspomniany wariant oferuje awaryjne rozwiązanie.
O ostatecznym wyborze muszą zadecydować analiza wielokryterialna oraz kwestie środowiskowe. - Paweł Piotrowicz, Urząd Miasta
Torowisko biegnące wzdłuż ulicy Legionów rozwidla się na wschód - w kierunku dzisiejszej zajezdni autobusowej. Tam studium przewiduje myjnię dla pojazdów MZK i dodatkowe tory odstawcze dla tramwajów. Torowisko to będzie też mogło być wykorzystywane w przypadku wystąpienia awarii tramwaju.
Mniej uciążliwy
W wariancie 4. tramwaj wydaje się też najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Biegnie najdalej od zabudowy mieszkaniowej.
Tylko pozornie jest to mocna strona wariantu z wykorzystaniem Polnej. Dlaczego?
Pusty dziś powojskowy teren liczący 20 hektarów u zbiegu Szosy Chełmińskiej i Polnej zarezerwowano już pod budowę osiedla mieszkaniowego. Czy byłoby ono źródłem większej potencjalnej liczby pasażerów niż w wariantach z Długą? Wątpliwe.
Warto wiedzieć
Wybrana trasa
- Szczegółowy przebieg linii tramwajowej w wariancie 4.:
Od placu NOT Szosą Chełmińską do skrzyżowania z Dekerta torowisko wspólnie z jednią, a dalej w pasie między jezdniami. Następnie tramwaj skręci w prawo w Długą, przetnie rondo Czadcy i za nowymi przystankami zjedzie na wolny pas po stronie zajezdni. Później linia biegnie fragmentem ulicy Polnej i wschodnią stroną Ugorów - do osiedla JAR.
- Co dalej po wyborze wariantu?
Konieczne jest opracowanie decyzji środowiskowej. Dopiero potem projektu budowlanego i starania o dofinansowanie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?