Ursus kojarzy się zdecydowanej większości z nas przede wszystkim z maszynami rolniczymi, głównie z ciągnikami. Firma uruchomiła jednak niedawno także produkcję autobusów miejskich, spod znaku Ursus Bus. Spółka powstała zaledwie w kwietniu ubiegłego roku. Być może MZK obawia się zakupu "niesprawdzonych" autobusów? Takich pytań i podobnych wątpliwości nie kryją także osoby związane z branżą.
- Na pewno nie jest tak, że te autobusy wyjadą na ulicę i zaczną się rozsypywać. Problem tkwi raczej w tym, że nikt tych pojazdów nie zna, nie wie, czego się po nich spodziewać. W taborze MZK są jelcze, man-y i solarisy. Także te ostatnie, jako relatywnie młoda marka, były testowane u wielu przewoźników. Ursusy nie i pewne obawy związane z ich eksploatacją mogą wynikać ze spodziewanych "chorób wieku dziecięcego" - uważa anonimowy pracownik firmy transportowej. Zaznacza przy tym, że podobnie, jak w przypadku pojazdów innych marek, Ursus Busy będą naturalnie objęte gwarancją.
Zobacz galerię: Tak mogą wyglądać nowe autobusy Ursus w Toruniu?
W MZK Toruń uspokajają. Przewoźnik podkreśla, że na rozstrzygnięcie przetargu ma jeszcze czas - 60 dni od momentu otwarcia ofert, które miało miejsce 9 sierpnia.
- Nadal trwa procedura badania ofert. Powinna się wkrótce zakończyć. Z uwagi na to, że w przetargu wpłynęła więcej niż jedna oferta, po dokonaniu wyboru tej najkorzystniejszej, przed podpisaniem umowy będziemy zobowiązani odczekać jeszcze 10 dni na ewentualne odwołanie konkurenta - mówi Piotr Reich, rzecznik prasowy MZK.
Jeśli wybór rzeczywiście padnie na najtańszą ofertę Ursusa (4,7 mln zł, a Solaris 5,7 mln zł), to jakie gwarancje zapewniające prawidłową eksploatację otrzyma MZK? Toruński przewoźnik zobowiązał zwycięzcę przetargu m.in. do:
1) przeszkolenia pracowników Spółki w zakresie obsługi zaoferowanych autobusów,
2) dostarczenia wraz z autobusami niezbędnych narzędzi specjalistycznych do ich obsługi,
3) dostarczenia kompletnej dokumentacji technicznej pojazdów,
4) udzielenia 36 miesięcznej gwarancji na oferowane autobusy i zainstalowane w nich urządzenia (dłuższe okresy gwarancji wymagane są na powłoki lakiernicze [6 lat] oraz konstrukcję autobusów [10 lat lub lub 800.000 km]),
5) udzielenia MZK autoryzacji w zakresie dokonywania napraw gwarancyjnych.
Przypomnijmy, że MZK czeka na trzy autobusy klasy maxi i dwa midi. Większe mają zabrać na pokład 84 pasażerów. Mniejszy midi ma przewozić minimum 64 osoby. Wszystkie pojazdy mają być niskopodłogowe i klimatyzowane, wyposażone w monitoring z funkcją podglądu online przez dyspozytora.
W autobusach mają być biletomaty i monitory informacyjne, ładowarki USB i bezprzewodowy dostęp do internetu. MZK zastrzegło w ofercie możliwość zakupu kolejnych pięciu pojazdów maxi i midi.
Czytaj także: Nowe autobusy od Ursusa?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?