25. Festiwal Ludwiga van Beethovenakończy się w Wielki Piątek. 150 tysięcy osób obejrzało koncerty na kanałach online

AIP
25. Festiwal Ludwiga van Beethovena
25. Festiwal Ludwiga van Beethovena Archiwum SiLVB
W Wielki Piątek zakończenie jubileuszowego, 25. Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Z powodu pandemii wszystkie 12 koncertów można było oglądać jedynie online, za to za darmo. Poprzez łącza internetowe Festiwal oglądało około 150 tys. widzów. Piątkowy finał, to m.in. Sinfonietta nr 3 Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Chóru Męskiego i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki.

W Wielki Piątek w Filharmonii Narodowej w Warszawie zaplanowano ostatni koncert 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W programie finałowego koncertu Sinfonietta nr 3 Krzysztofa Pendereckiego, La Sidone (Całun) Arvo Pärta, Nagrobek Couperina Maurice Ravela i Libera me (Quasi-Requiem) Gii Kanczelego w wykonaniu Chóru Męskiego i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki.

Beethoven, Penderecki i tematyka najwyższych wartości

Gospodarze Filharmonii Narodowej otwierali festiwal 20 marca dziełami Ludwiga van Beethovena (Uwertura „Twory Prometeusza”, V Symfonia) i Krzysztofa Pendereckiego (Adagietto z Raju utraconego) – ich dwa występy spinają klamrą cały tegoroczny festiwal, którego tytuł brzmiał „Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum”.

Jak powiedziała Elżbieta Penderecka, prezes Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena: „Tytuł ten odsyła ku wartościom najwyższym – również do tajemnicy ich przeżycia”. Stąd obecność w programie festiwalu tak natchnionych muzycznych dzieł ludzkości, jak Pasja wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha (Wrocławska Orkiestra Barokowa i Chór NFM pod dyrekcją Jarosława Thiela), Kadisz Krzysztofa Pendereckiego (Sinfonietta Cracovia i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jurka Dybała) czy żałobny chorał do słów Apokalipsy św. Jana Et expecto resurrectionem mortuorum Oliviera Messiaena powstały w 1964 roku w hołdzie ofiarom obu wojen światowych (Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy).

Trudne warunki epidemiologiczne uniemożliwiły wykonanie na jubileuszowym festiwalu wielkich form sakralnych. W tych trudnych warunkach, w których trzeba było stale reagować na bieżąco na zmiany, festiwal musiał przebiegać z zachowaniem wszelkich środków ostrożności.

Festiwal Beethovenowski - 150 tys. odbiorców, także za granicą

Dzięki tej determinacji udało się m.in. zaprezentować koncert pod batutą Łukasza Borowicza w Filharmonii Poznańskiej z cyklu „Nieznane opery”, na którym wybrzmiały zapomniane arcydzieła opery XX wieku (Savitri Gustava Holsta i Sancta Susanna Paula Hindemitha) z udziałem wybitnych polskich artystów śpiewaków (Justyna Ołów, Krystian Krzeszowiak, Mariusz Godlewski, Katarzyna Hołysz, Anna Bernacka i Anna Lubańska).

W dniach od 20 marca do 2 kwietnia zaplanowano 12 koncertów – wszystkie docierały do publiczności za pośrednictwem bezpłatnej transmisji online na kanale YouTube oraz transmisji radiowej na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. Wysłuchało ich blisko 150 tys. odbiorców.

Dzięki współpracy Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena z Ministerstwem Spraw Zagranicznych koncerty popularyzowały polskie służby dyplomatyczne na całym świecie. Recital Łukasza Krupińskiego (21 marca) i koncert Kwartetu Śląskiego i Aleksandry Świgut (1 kwietnia), dzięki współpracy z Polskim Radiem i Instytutem Polskim w Nowym Jorku obejrzało blisko 10 tys. odbiorców platform streamingowych nowojorskiego Lincoln Center.

Święto polskich artystów

Z uwagi na ograniczenia pandemiczne, nie można było zaprosić na taką skalę jak zwykle artystów zagranicznych. Festiwal stał się świętem polskich artystów, którzy z oddaniem przygotowali jego ambitny i wymagający program.

Odbyły się dwa znakomite recitale wybitnych pianistów młodego pokolenia: Łukasza Krupińskiego i Andrzeja Wiercińskiego. Pierwszy tydzień festiwalu skupił się na osobie i twórczości Ludwiga van Beethovena, eksponując szczególnie ważny w jego twórczości motyw bohaterstwa i walki. Andrzej Boreyko dyrygował V Symfonią c-moll (Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej), Dawid Runtz Uwerturą „Egmont” (Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus), Jerzy Maksymiuk III Symfonią Es-dur „Eroicą” (Orkiestra Sinfonia Varsovia), a Jacek Kaspszyk VII Symfonią A-dur (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach).

Program festiwalu w drugim tygodniu wypełniły dzieła sakralne odnoszące się do tematyki żałoby, przemijania i wyznania wiary.

Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, a partnerami Filharmonia Narodowa w Warszawie i Program 2 Polskiego Radia.

Materiał oryginalny: 25. Festiwal Ludwiga van Beethovenakończy się w Wielki Piątek. 150 tysięcy osób obejrzało koncerty na kanałach online - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie