Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aleja Solidarności pod lupą naukowców z UMK. Co ustalili?

Sara Watrak
Tak prezentuje się węzeł przesiadkowy w Toruniu przy Alei Solidarności.
Tak prezentuje się węzeł przesiadkowy w Toruniu przy Alei Solidarności. Grzegorz Olkowski
Blisko 10 godzin obserwacji w różnych dniach tygodnia i o różnych porach dnia. Kilkadziesiąt zdjęć. Zbiór opinii od mieszkańców Torunia. Wszystko po to, aby w ramach zajęć na specjalizacji psychologia społeczno-środowiskowej odpowiedzieć sobie na jedno pytanie: Czy Aleja Solidarności w Toruniu jest dobrym węzłem komunikacyjnym?

Węzeł przesiadkowy zbadali studenci IV roku psychologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w ramach zajęć z Metod Badań Środowiskowych. Przypomnijmy, że w latach 2013-2014 miała miejsca gruntowna przebudowa Alei Solidarności. Krótko po zakończeniu inwestycji pasażerowie zwrócili uwagę na zbyt wąską przestrzeń przystankową. Poszerzono ją w 2017 roku, jednak Aleja Solidarności - jak wynika z badań studentów – nadal nie spełnia wszystkich cech dobrego węzła komunikacyjnego.

Czytaj także

- Badani wskazywali m.in. na konieczność poszerzenia przestrzeni przystankowej, zamontowania większej liczby tablic elektronicznych i zacienionych wiat oraz postawienia biletomatów, które w innych miastach są czymś oczywistym – mówi członkini grupy badawczej Żaneta Szczerbiak. - Dziwi mnie, że remontowana i przebudowywana niedawno Aleja Solidarności wymaga wprowadzenia tylu zmian.

Co jeszcze wynika z badań przyszłych psychologów? Okazuje się, że torunianie postulowali wydzielenie obszaru dla palących na Alei Solidarności, wprowadzenie częstszych zmian świateł na przejściu dla pieszych.

Trwa głosowanie...

Czy przestrzeń przystankowa na Alei Solidarności powinna zostać poszerzona?

- Pasażerowie wskazywali też na konieczność dodania większych rozkładów jazdy oraz umieszczenia czytelniejszej informacji o bankomacie i toalecie. Wielu z nich nie wiedziało nawet, że takie miejsca są dostępne na Alei Solidarności – mówi studentka psychologii.

Wyniki badania pokazują też, że zdecydowanie najwięcej osób korzysta z przystanków, z których odjeżdżają autobusy w kierunku Wrzosów. Co ciekawe, jednym z zadań studentów była też obserwacja osób przesiadujących na okolicznych ławkach. Najmniej z nich wybiera ławki usytuowane za wiatami. Jak sugerują studenci, może to wynikać z obecności osób palących. Najmniej pasażerów czekających na tramwaj bądź autobus zaobserwowano w godzinach 8-8.30.

Czytaj także

Wyniki pracy studentów mogłyby posłużyć Urzędowi Miasta do ulepszenia węzła.

- Myślę, że badania należałoby kontynuować. Warto byłoby przeprowadzić je ponownie latem, na większej grupie osób. Wówczas mogłyby zostać przekazane Urzędowi Miasta, aby zapoznał się z nimi sam prezydent – stwierdza badaczka.

W kolejnym roku studenci psychologii będą musieli zmierzyć się z inną przestrzenią w Toruniu. - Myślimy o tym, by poprosić ich o zbadanie kampusu uniwersyteckiego – mówi prof. Maria Lewicka, dyrektor Instytutu Psychologii, a także kierownik specjalizacji społeczno-środowiskowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska