Amazon z ogromną karą prezesa UOKiK. „Konsumenci wprowadzani w błąd". Amazon odpowiada: Będziemy odwoływać się od tej decyzji

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
PAP
PAP
Ponad 31 mln zł kary nałożył Prezes UOKiK na Tomasz Chróstny na firmę Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd.
Ponad 31 mln zł kary nałożył Prezes UOKiK na Tomasz Chróstny na firmę Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd. Unsplash/ Christian Wiediger
Amazon, gigant e-commerce, został ukarany grzywną w wysokości 31 mln zł przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie klientów w błąd. Firmie zarzucane jest podawanie nieprawdziwych informacji o dostępności i terminach dostaw swoich produktów. Biuro prasowe Amazon w przesłanej nam odpowiedzi przyznaje, że nie zgadza się z decyzją UOKiK i zapowiada odwołanie.

Spis treści

Sprzedaż na platformach internetowych w trendzie rosnącym

– Korzystanie z platform sprzedażowych cieszy się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Wybierają oni zakupy na platformie, gdyż z jednej strony umożliwia to dostęp do wielu różnych ofert w jednym miejscu, z drugiej – darzą dostawców rozpoznawalnych platform zaufaniem. Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd – poinformował cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jednocześnie zauważył, że konsumenci nie powinni być zmuszani do podejmowania dodatkowych działań, aby sprawdzić wiarygodność oferowanych funkcjonalności czy prezentowanych informacji. W wydanej decyzji przeciwko Amazonowi, UOKiK zakwestionował praktyki wprowadzania konsumentów w błąd, w tym tzw. „dark patterns", które nakładają presję na konsumentów poprzez wyświetlanie licznika czasu do złożenia zamówienia, mimo braku gwarancji dostawy w określonym terminie.

Konsumenci nie otrzymują zamówionych produktów

Konsument, który zamówił produkt na platformie Amazon.pl i za niego zapłacił, w wielu przypadkach mógł go nie otrzymać. – Potwierdzają to sygnały od konsumentów, a także reklamacje składane do przedsiębiorcy. Przykładowo, jak ustalono w toku postępowania, spółka wielokrotnie anulowała zamówienia złożone na popularne czytniki e-booków – poinformował UOKiK.

Zgodnie z zakwestionowaną praktyką, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Jest to jedynie oferta nabycia produktu, która nie jest wiążąca dla spółki. Nawet po zapłacie za towar, Amazon nie jest zobowiązany do jego dostarczenia – może anulować zamówienie.

Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Amazon nie zgadza się z decyzją

Prezes UOKiK uznał, że Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Nałożona kara to ponad 31 mln zł (31 850 141 zł). Spółka musi opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych. Decyzja nie jest prawomocna, a Amazon ma możliwość złożenia odwołania do sądu.

W odpowiedzi przesłanej nam przez Biuro Prasowe firmy Amazon możemy przeczytać, że „szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z priorytetów" firmy. –Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime – dodano.

– Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia – czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.

Na koniec podkreślono, że firma „w ciągu ostatniego roku współpracowała z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów:, a ponadto zaproponowała „szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl".

– Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji – zapowiedziano.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu