Obejrzyj: Kulisy sesji fotograficznej Siła Kobiet 2022
Autobusy wodorowe w Toruniu?
Autobusy napędzane wodorem to zatem melodia przyszłości, choć zapewne niedalekiej. W tej chwili w Polsce autobusy wodorowe jeżdżą w ramach testów po ulicach Lublina.
- Jesteśmy otwarci na możliwość takich testów - mówi Sylwia Derengowska, rzeczniczka prasowa MZK w Toruniu.
Jak działa napęd wodorowy?
Napęd takiego pojazdu jest całkowicie ekologiczny. Autobus nie jest "wodorożerny". Cena za kilogram tego gazu jest obecnie niższa od oleju napędowego. Jest cichy jak autobus elektryczny, bo napędza go elektryczny silnik. Różnica polega na tym, że autobus nie pobiera prądu z baterii, ale wytwarza go z wodoru. Gaz ze zbiorników trafia do ogniwa paliwowego, gdzie łączy się z tlenem z powietrza. Tak powstaje energia elektryczna, a produktem ubocznym jest para wodna.
Zobacz koniecznie
- Domowe sposoby na gorączkę. Pomogą okłady, chłodne kąpiele i napary z ziół
- Masz je w swojej apteczce? Wycofane leki z aptek w całej Polsce. Natychmiast je usuń!
- Objawy przedawkowania cukru. To są groźne sygnały, że jesz za dużo cukru
- Jak na organizm działa wanilia? Już sam zapach tej przyprawy zmniejsza stres!
Lubelscy naukowcy skonstruowali pojazd w zaledwie 12 miesięcy i są pionierami w dziedzinie niskiej konsumpcji energii. Pojazdy wodorowe mają być konkurencją dla autobusów elektrycznych. Napęd wodorowy to nie tylko ekologia i krok w transport przyszłości. Fabryka autobusów wodorowych, która ma powstać w Lublinie, zatrudni wielu specjalistów i ma być motorem napędowym dla lubelskiej gospodarki.
Jakie zakupy MZK planuje w 2023?
W przyszłym roku, a konkretnie w drugim kwartale, w Toruniu pojawią się cztery kolejne autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Umowy na zakup pojazdów i dwóch podwójnych ładowarek tzw. wolnych podpisano 28 kwietnia br. Ładowarki staną na terenie zajezdni autobusowej przy ulicy Legionów. Autobusy dostarczy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - koszt 11,7 mln zł brutto, a ładowarki - Eko-Energetyka-Polska SA za 635,2 tys. zł brutto. Zakup ma dofinansowanie z programu "Zielony transport publiczny", realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- O dalszych zakupach na przyszły rok będziemy myśleć w miarę możliwości pozyskania zewnętrznego dofinansowania - dodaje Sylwia Derengowska.
98 lat toruńskich autobusów
Pierwsze autobusy na ulicach Torunia pojawiły się 16 listopada 1924 roku. Były to cztery pojazdy marki Ford kursujące pomiędzy Dworcem Toruń Miasto a Dworcem Toruń Przedmieście (Główny). Rok później autobusy dojeżdżały do Podgórza i Jakubskiego Przedmieścia. Z uwagi na nierentowność komunikacja autobusowa została zawieszona już po kilkunastu miesiącach od uruchomienia. Wznowienie ruchu nastąpiło w 1940 roku, kiedy okupant, nie mogąc odbudować zniszczonej linii tramwajowej przez most drogowy do Dworca Głównego, zakupił 9 nowych autobusów marki Gräf Stift i 11 przyczepek. Autobusy te początkowo napędzane były benzyną, później przystosowano je na napęd ropny, a ostatecznie na gaz świetlny i drewno.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
- Bieżące wypadki i utrudnienia w Kujawsko-Pomorskiem
- Gdzie dobrze zjeść w Toruniu i okolicach?
- Toruń Retro!
- Sport w Toruniu
Pierwszy autobus po wojnie został uruchomiony 9 lutego 1946 roku tworząc komunikację z Dworcem Głównym. Drugi autobus został oddany do eksploatacji 1 sierpnia i jeździł tą samą trasą, tylko że w nocy. 4 listopada został uruchomiony trzeci autobus, który kursował na linii łączącej plac Rapackiego z dzielnicą Podgórz. Były to autobusy montowane z części wozów pozostałych po wojnie. Taki stan istniał do 1952 roku, kiedy do eksploatacji wprowadzono pierwszy nowy autobus Ikarus 30. Ponieważ była to kropla w morzu potrzeb, w 1953 roku zostały sprowadzone autobusy z tzw. upłynnienia marki Magirus oraz Mavag z Katowic. Ich eksploatacja była jednak krótkotrwała. Od 1955 roku następowała stopniowa poprawa stanu taboru autobusowego. Na ulicach pojawiły się autobusy krajowej produkcji typu Star-52. Pod koniec 1958 roku dysponowano czternastoma autobusami, które obsługiwały linie łączące Podgórz, Rudak i Bielany.
W latach 60. pasażerów przewoziły autobusy marki San (różne typy) i Jelcz. W 1976 roku na ulicach Torunia pojawiły się autobusy marki Autosan (9-35), a dwa lata później pierwsze egzemplarze Jelczy na licencji Berlieta - typ PR 110. Od 1984 roku po Toruniu jeździły tylko Jelcze PR 110. Taki stan istniał osiem lat, kiedy to w 1992 roku wyjechał na ulice kolejny typ Jelcza - 120M posiadający turbodoładowane silniki. Rok później zakupiono dwa autobusy o małej pojemności (autosan H-6-20) służące do obsługi linii o małym natężeniu ruchu, głównie na trasie osiedle Brzezina - plac Teatralny. W latach 2000-2022 na ulicach Torunia pojawiły się nowoczesne MAN-y, solarisy i ursusy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?