Autostrada przed sąd

Zbigniew Juchniewicz
Wszystko wskazuje na to, że to sądy będą musiały rozstrzygnąć, czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad działała zgodnie z prawem wstrzymując wypłatę irlandzkiemu konsorcjum, które budowało A1.

Wszystko wskazuje na to, że to sądy będą musiały rozstrzygnąć, czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad działała zgodnie z prawem wstrzymując wypłatę irlandzkiemu konsorcjum, które budowało A1.

<!** Image 3 align=none alt="Image 197451" sub="Zbudowany przez irlandzkie konsorcjum SRB „łódzki”odcinek A1 Kowal-Sójki jest już w zasadzie gotowy i w listopadzie mają nim pojechać samochody [Fot.: Aeromedia]">Irlandczycy twierdzą, że to oni wypowiedzieli umowę w związku z niewłaściwym zarządzaniem inwestycjami przez GDDKiA.

Pierwsza, niezapłacona przez GDDKiA faktura, opiewająca na ponad 47 mln złotych, znajdzie się w sądzie, bo prawnicy irlandzkiego konsorcjum już złożyli stosowny pozew.

W piątek minął termin uregulowania przez GDDKiA drugiej faktury na kwotę ponad 76 mln złotych. I w tym przypadku sprawa zakończy się w sądzie.<!** reklama>

Prace na budowie od Torunia do Kowala zostały wstrzymane, na okres zimy wybudowane obiekty zostaną jedynie prowizorycznie zabezpieczone. Ogłoszono już nowy przetarg na dokończenie tej inwestycji.

- W związku z trwającą procedurą przetargową, danych dotyczących wartości kontraktu nie możemy ujawniać - stwierdził Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA. - Takie informacje będą dostępne dopiero po otwarciu ofert.

Prace na A1 najwcześniej zostaną wznowione, już przez nowego wykonawcę, z początkiem marca przyszłego roku i potrwają co najmniej do końca 2013 roku.

Kto komu wypowiedział?

- Konsorcjum SRB nie płaciło podwykonawcom, w związku z tym GDDKiA zaproponowała bezpośrednią zapłatę podwykonawcom ze środków kontraktowych - dodał Tomasz Okoński. - W obawie, że irlandzkie konsorcjum nie zapłaci podwykonawcom, GDDKiA wstrzymała płatność faktury za budowę autostrady A1 na odcinku Kowal - Sójki w województwie łódzkim. GDDKiA chce podpisać z irlandzkim konsorcjum dodatkowe porozumienie, w ramach którego GDDKiA na zasadach cesji bądź polecenia wypłaty będzie mogła zapłacić bezpośrednio podmiotom, które wykonywały prace.

Firma zbudowała odcinek autostrady A1 pomiędzy Kowalem a Sójkami przed terminem umownym, mimo to GDDKiA odmawia wykonawcy wypłaty należnego wynagrodzenia. Odstąpienie od dwóch pozostałych kontraktów na budowę A1 (Czerniewice - Brzezie i Brzezie - Kowal) przez SRB było związane z niewłaściwym zarządzaniem inwestycjami przez GDDKiA, która odmawia wykonawcy wypłaty należnego wynagrodzenia w wysokości 67 milionów złotych.

- Na spotkaniu z przedstawicielami zarządu firmy SRB – twierdzi Tomasz Okoński - przedstawiciele zarządu SRB wyrazili wstępną zgodę na wypłacenie należności podwykonawcom przez GDDKiA. To nie jest tylko interes podwykonawców, ale również interes publiczny, ponieważ w sytuacji braku płatności ze strony SRB na rzecz podwykonawców, GDDKiA będzie zobowiązana uregulować finansowe zaległości w ramach „solidarnej odpowiedzialności” wynikającej z zapisów kodeksu cywilnego.

Adriana Kondratowicz, reprezentująca medialnie irlandzkie konsorcjum, potwierdziła nam, że do takiego porozumienia doszło w ostatnich dniach.

- Zaległości w płatnościach SRB wobec podwykonawców na „łódzkim odcinku” autostrady A1 to około 18 mln złotych, a na odcinkach toruńskich ok. 33 mln zł – wylicza Tomasz Okoński. - Obecnie w bydgoskim oddziale GDDKiA podliczane są koszty związane z odstąpieniem od umowy (m.in.: koszty przygotowania nowego przetargu, koszty robót zabezpieczających budowę na okres zimowy i inne elementy związane z odstąpieniem). Szacunkowa ich wartość będzie zdecydowanie większa niż potwierdzenie tych kosztów na dziś.

Z Unii na kontrolę

Konsorcjum SRB natomiast domaga się obecnie zapłaty kar umownych w wysokości ok. 190 milionów złotych oraz wystąpi z dalszymi roszczeniami odszkodowawczymi na kwotę łączną blisko 1 mld zł. Jej przedstawiciele twierdzą, że z taką sytuacja spotkali się pierwszy raz w 210-letniej historii spółki. Roszczeń będą dochodzić przed sądami polskimi i unijnymi.

SRB nie zamierza poprzestać na drodze sądowej. Jak poinformowało we wtorek konsorcjum, SRB oraz inni wykonawcy zagraniczni poprosili właściwego komisarza Unii Europejskiej o kontrolę polskiego programu infrastruktury drogowej.

Sytuacja na podtoruńskim odcinku A1 jest co najmniej tragikomiczna. Przez najbliższe pół roku miliony zostaną zapewne wydane na prowizoryczne zabezpieczenie ponad 64-kilometrowego placu wstrzymanej budowy, zaś rozpoczęta procedura przetargowa może się nieoczekiwanie przeciągnąć, choćby z powodu protestów uczestników postępowania.


Warto wiedzieć

Czego domagają się Irlandczycy?

SRB domaga się zapłaty kar umownych w wysokości ok. 190 mln złotych

W ocenie firmy SRB Civil Engineering GDDKiA nie ma odpowiedniego doświadczenia, koniecznego do zarządzania tak dużym programem budowy dróg w Polsce, ani też zapewnienia sprawnego łańcucha dostaw.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3