Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biznes godny polecenia

*Marzena Cholerzyńska
Chyba każdy sprzedawca i właściciel firmy marzy o sytuacji, w której klienci walą do niego drzwiami i oknami, żeby kupić to, co oferuje. Chciałbyś, aby tak było w twoim przypadku?

Wielu przedsiębiorców, chcąc to marzenie zrealizować, inwestuje pieniądze w reklamę. W obecnych realiach jednak nie wystarczą już promocje i dobrej jakości reklamy naszych usług. Te działania zazwyczaj mają niewielką skuteczność, bo konkurenci wykorzystują te same metody dotarcia do klientów, którzy mają coraz większy wybór i możliwość szybkiego porównania ofert.

Kontakty i polecenia

Co w takim razie się sprawdza? Odpowiedź na to pytanie możesz znaleźć w swoim pozazawodowym życiu. Zastanów się, co robisz, kiedy przeprowadzasz się do nowego miasta i potrzebujesz pomocy fachowca? W takich momentach pytasz w pierwszej kolejności znajomych o poradę. Kontakty i polecenia odgrywają wtedy olbrzymią rolę. Większość z nas szuka usługi dla siebie z polecenia. I dla właściciela firmy nie ma bardziej komfortowej sytuacji niż ta, kiedy klienci trafiają do niego z rekomendacji znajomego. Wtedy nie musisz wydawać kosmicznych pieniędzy na reklamy czy marketing. Nie musisz przejmować się konkurencją. To ona musi zacząć przejmować się tobą. Osoba, która ciebie poleca, daje poręczenie, że jesteś najlepszy.

Pamiętaj, że referencje i polecenia to najsilniejszy argument, który pozbawia wątpliwości i obiekcji twoich przyszłych klientów. Zaświadczają, że warto na tobie polegać i obdarzyć zaufaniem. I - co ważne - klienci z polecenia z reguły płacą w terminie.

Żyć, nie umierać.

A jak się do tego zabrać? Większość ludzi sądzi, że wartość klienta polega na tym, iż można z nim wielokrotnie zawierać transakcje. Warto spojrzeć na to z innej perspektywy. Kiedy masz z klientami dobre relacje, otrzymujesz od nich rekomendacje, skierowane do potencjalnych nowych klientów. Budowanie zaufania i dobrych relacji to trudne i wymagające zajęcie, jednak jest ono niezbędnym warunkiem do tego, aby uzyskiwać rekomendację. Dlatego dbaj o swoich dotychczasowych i zaufanych odbiorców. Zaoferuj im najlepsze doradztwo i opiekę. Utrzymuj z nimi kontakt. Przekazuj kolejne wartości, zamiast dzielić się tylko informacjami o firmie. O kontakt dbaj w szczególności po dokonaniu zakupów. Wkładaj w to całe swoje serce, a twoi klienci na pewno to docenią.

Partner jak ambasador

Czy to wystarczy, aby duża ilość poleceń przychodziła samoistnie, jako wyraz wdzięczności? Jeszcze nie. Statystyki pokazują, że aż 85 procent handlowców nie pyta o polecenia. A przecież klient sam nie zawsze wyjdzie z inicjatywą przekazania kontaktu do swoich znajomych. Więc zamiast zastanawiać się na nad tym, dlaczego sami z siebie ciebie nie polecają, zacznij działać i po prostu o to poproś. To twoim zadaniem jest ukierunkować energię wzajemności klienta na przekazanie poleceń. Czy możesz jeszcze w inny sposób zdobywać polecenia? Oczywiście, że tak. Dzięki networkingowi, czyli nawiązywaniu kontaktów biznesowych z innymi przedsiębiorcami. Przedsiębiorcy wzajemnie wymieniający się rekomendacjami to żywe i skuteczne reklamy. Rekomendując zaprzyjaźnione firmy, tworzymy trwały, lojalny i wzajemny kontakt. Networking sprzyja powstawaniu biznesowych związków, które budują swoje relacje na bazie zaufania i współpracy. Zacznij kojarzyć ze sobą ludzi w biznesie, a oni odwdzięczą się tym samym. Jeśli sam niechętnie polecasz, to sabotujesz twoje możliwości otrzymania referencji. Być może niektórzy z twoich klientów mogliby prowadzić interesy ze sobą. Założyciel największej organizacji networkingowej na świecie daje wskazówki wspomagające wymianę kontaktów między przedsiębiorcami. Zawsze wyjaśnij, jakich konkretnie rekomendacji potrzebujesz. Podaj nazwy firm bądź nazwiska osób, na dotarciu do których ci zależy.

Naucz swoich partnerów wszystkiego na temat swojej działalności, żeby stali się twoimi ambasadorami. Żeby działali jak radar, wykrywający możliwość na biznes. Jeśli przyjmujemy postawę, dzięki której widzimy w innych firmach sprzymierzeńców zamiast konkurentów, to biznes przestaje być walką, a zaczyna się stawać bardziej przyjazny.

*MARZENA CHOLERZYŃSKA

COACH, MÓWCA MOTYWACYJNY, TRENER SPRZEDAŻY,
AUTORKA BLOGA http://www.marzenacholerzynska.pl/

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Biznes godny polecenia - Express Bydgoski

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska