Bydgoszcz i Toruń na miejskich rowerach. Dwa podobne systemy i tylko jeden gigantyczny sukces

Alicja Cichocka
Alicja Cichocka
Jedna z 12 nowych stacji TRM - przy al. Solidarności. Działać ma od 1 maja
Jedna z 12 nowych stacji TRM - przy al. Solidarności. Działać ma od 1 maja Grzegorz Olkowski
Debiutujący Bydgoski Rower Aglomeracyjny notuje imponujący sukces. 57 tys. wypożyczeń w trzy tygodnie robi wrażenie, bo to więcej niż Toruński Rower Miejski przez rok działania (42 tys.).

- Nie potrafię racjonalnie w żaden sposób wytłumaczyć, skąd taki sukces - zdziwiony jest nawet sam prezes BikeU, Marcin Jeż, operator Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
[break]
BikeU w żadnym innym mieście - ani Szczecinie, ani Lublinie - nie odnotował tak gigantycznego sukcesu, a lubelskie miejskie kółka to aż 400 stacji. Imponująca jest zarówno popularność, jak i fakt, że bydgoskie miejskie rowery (na razie) nie padły ofiarą ani jednego (!) ataku wandali. W Toruniu to może robić wrażenie, ponieważ w pierwszy weekend działania w zeszłym roku powyrywano ze stacji jedną trzecią jednośladów - 40 sztuk.
Na statystyki BikeU miejscy urzędnicy w Toruniu patrzą z dużą podejrzliwością,
nie bardzo chyba w nie wierząc. Przez cały marzec toruńskie miejskie kółka wypożyczano 1905 razy, w Bydgoszczy 4 tys. to średni dzienny wynik.

Jak to możliwe?

Bydgoski system rowerów miejskich jest prawie trzykrotnie większy od toruńskiego (31 stacji i 320 rowerów w odniesieniu do 13 stacji i 130 rowerów), większa jest też liczba mieszkańców Bydgoszczy. Pod względem rejestracji, oba systemy wymagają zapisu przez stronę internetową i opłaty inicjacyjnej.
Bydgoski wyróżnia funkcjonalność strony internetowej, przede wszystkim przejrzysta mapa zapełnienia stacji. Nad Brdą chwalą się też silnym serwisem (10 osób dba o alokację i sprawność rowerów, w Toruniu 4) i sprawną obsługą klienta, użytkownicy na infolinii nie czekają dłużej niż 2,5 minuty, co jak podkreśla operator, może tylko zachęcać do korzystania z systemu.
Jak w Toruniu tłumaczą tak gigantyczny sukces BRA?
- Trudno do końca wyjaśnić - przyznaje „Nowościom” dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Jarosław Więckowski, który odpowiada za działanie TRM. - Bydgoszczanie długo, bo około roku, czekali na miejski rower, wynikom na pewno sprzyja dobra pogoda.
Toruński system w tym roku znów ma zostać dopracowany i powiększony. Zmieni się wygląd i funkcjonalność strony internetowej, a liczba stacji wkrótce wzrośnie do 25 i 250 rowerów. System powiększy się 1 maja, o ile WiM System dotrzyma terminu.
- Nie powinno być niespodzianek - deklaruje Małgorzata Mac, prezes firmy.

Więcej stacji rowerowych

System powiększy się i zyska patronów. Na Toruński Rower Miejski „wsiądą” cztery miejskie spółki, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, Toruńskie Wodociągi, Urbitor i Targi Toruńskie oraz Toruński Fundusz Poręczeń Kredytowych, spółka z większościowym udziałem miasta, jedynym komercyjnym patronem jest prywatna uczelnia, Kolegium Jagiellońskie Toruńska Szkoła Wyższa.
Umowy są poufne, wiadomo tyle, że stacja przyjmuje nazwę partnera, który będzie widoczny w całym systemie (strona w internecie, wszystkie stacje). Patroni dofinansowali budowę stacji.

Co wyszło lepiej sąsiadom?
- Debiut BRA - bez wielokrotnych opóźnień i wpadek.
- Mapa zapełnienia stacji na stronie internetowej: TRM ma internetową mapę stacji, żeby sprawdzić zapełnienie, trzeba kliknąć na każdą osobno.

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
do piernika

Co sie dziwic jezeli Bydgoszcz ma 360 000 a Torun190 000....Statystyki mowia same za siebie....I w Bydzi jest wiecej atrakcyjnych miejsc w Centrum i poza nim.

p
piernik

Cos tu kogoś chyba zabolało lel, statystyki nie kłamią bo po co? Jest więcej rowerów i więcej stacji ludzie często wypozyczaja na chwilkę rower aby przenieść się z jednego punktu do drugiego bez problemu i zmartwień.

d
do munciola

Rozwlekly to moze byc twoj pysk jak dostaniesz w ryja. Natomiast to Torun jest bardziej rozwleklym miastem niz Bydgoszcz- wystarczy porownac na Wikipedii gestosc mieszkancow na obszarze miasta. Lekcje odrabiam po polsku bo jestem Polakiem za to Krzyzacy to wlasnie po niemiecku odrabiaja. A wiec ----Geh nach Hause und machst du deine Hausafgabe, du dumme Troll aus Thorn.

~

Jestem z Bydgoszczy i mam własny rower. Jednak jest tyle warty, że nie zostawił bym go na 15 minut nawet przypiętego, dlatego przy każdej okazji, gdy chcę się dostać z miejsca A do miejsca B i nie martwić się co zrobić z rowerem, korzystam z roweru aglomeracyjnego. Miasto zapłaciło firmie obsługującej BRA grube pieniądze. Miasto, czyli bydgoszczanie. Dlaczego nie miałbym korzystać z czegoś za co płacę?

l
lexie

Bydgoszcz jest większa-fakt, więcej rowerów i stacji-fakt. Ale 4 tys. dziennie? Czyli każdy rower powinien być wypożyczony min. 12 razy na dobę. Serio? Zejdźcie na ziemię. To jest fizycznie niemożliwe. A i że w Toruniu tak źle niby? Stojaki TRM ciągle puste. A rowerów na ulicach ciągle pełno. Hmmm, może Torunian bardziej stać na własne rowery?

T
TOruńczyk

AdikBDG, masz rację tylko miasta ci się pomyliły, w Toruniu jest gdzie jeździć, ale to za chwilkę. Ładnie to opisałeś cytat : " Różnica jest taka że w Bydgoszczy jest po czym jeździć rowerem i jest gdzie jeździć rowerem( Myślęcinek, Starówka, Wyspa Młyńska, Kanał Bydgoski, Bydgoski Park Przemysłowo Technologiczny i wiele innych)" i tu powinieneś dodać MYŚLĘCINEK - ścieżki rowerowe oblegane przez pieszych i rolkarzy, KANAŁ BYDGOSKI - jedyna droga rowerowa w Bydgoszczy, STARÓWKA - hahahahahahahahha rozbawiłeś mnie do łez.... WYSPA MŁYŃSKA -- 200 metrów ścieżki rowerowej , BPTP - brawo dużo tam ścieżki rowerowej cisza spokój , na zatrutym powietrzu po Zachemie, a no i w tych wiele innych to : nowa droga pod mostem Uniwersytecki , gdzie projektant zafundował wam krętą drogę zjazdową - debil, przystanek tramwaju wodnego - ścieżka rowerowa na 100 m, ścieżka rowerowa od ul. Chmurnej do Wodociągów - nikt jej nie używa, brawooooo. Albo to miasto nie potrafiło zapewnić na Wojska Polskiego 50 m nowego chodnika dla rowerów bo ... to już inna dzielnica a ta nie ma remontu przewidzianego śmiech po prostu śmiech. Toruń i tu się mylisz, bo w Toruniu przejedziesz całe miasto po ścieżkach i się miasto rozwija... My nie mamy tylko Starówki, Bulwaru nad Wisłą, mamy parki na Stawkach i Podgórzu, park na Bydgoskim, Barbarkę, Park na Rubinkowie itd. Więc d.... zanim zaczniesz coś pisać coś na stronie Nowości to najpierw poczytaj Expres Bydgoski i tam se ponarzekaj ...

e
endus

Siecia rowerow BRA zarzadza firma, ktora startujac w przetargu na rower miejski w Toruniu sfalszowala dokumenty przetargowe? Teraz jest afera z rowerami publicznymi w Lodzi, bo ta sama firma jest podejrzewana o sfalszowanie dokumentow przetargowych rowniez w tym miescie? Wiec wiara, ze nie sfalszowali tez np statystyk BRA jest naiwna. TRM ma sie dobrze - rulez Torun !!!

Z
Zenon

Jesteśmy dużo mniejszym miastem to dlatego

F
FRanek

Bzdury klepiesz przyjacielu. Zobacz sobie rano i po południu na ddr na Sz. Chełmińskiej chociażby, idź na Pl. Rapackiego. Nie w sobotę i niedzielę tylko w tygodniu. Idź na UMK na Bielany.... Rekreacyjnie? Też, jak wszędzie.

M
Munciołek

Śmiechu warta twoja gadanina ! Nie pisałem "w dużych " pisałem " w rozwlekłych " a to jest duża różnica . Ani Poznań ani Toruń rozwlekłym miastem nie jest za to Bydgoszcz po aneksji Fordonu wydłużyła się ponad 15 kilometrów . Jak połknie Solec i Osielsko to dojdzie jeszcze 20 . Jak już pisałem wzdłuż drogi rozwijają się wsie i te miasta które zagrabiają tereny. Normalne miasto rozwija się dookoła centrum którym jest ratusz , rynek czy coś innego .A ty ze swoją klawiaturą bez polskich liter i obcym IP masz tu g.... do jątrzenia jak Toruń z Bydgoszczą rozmawia . To są nasze polskie sprawy a uciekinierom nic do tego .To my tutaj żyjemy , pracujemy i mamy dobre i złe układy a żaden Obcy niech się nam nie miesza . I jeszcze zapytam: czy lekcje już odrobiłeś ? A po polsku czy po niemiecku ?

b
bun

Jakim cudem w T. w ciągu roku tylko 42 tys wypożyczeń, skoro co dziennie większość stojaków pusta. Może nie wszystko jest ewidencjonowane i w ten sposób część kasy jest w drugim obiegu :)

D
Dolmana

Na drogi i parkingi dla aut też miasto wykłada pieniądze z kieszeni wszystkich mieszkańców i to setki razy więcej, bo infrastruktura transportu samochodowego jest bardzo kosztowna (nie mówiąc już o trudnych do oszacowania kosztach w postaci hałasu, zanieczyszczeń, spadku wartości mieszkań przy ruchliwych ulicach itd.). Przeznaczenie 3,6 mln złotych na BRA to bardzo udana inwestycja w popularyzację alternatywnych środków transportu, a wielkie zainteresowanie świadczy, że Bydgoszczanom podoba się taka polityka.

F
FRanek

Kolega to Toruń zna z opowiadań babci, czy dziadka? Trochę się zmieniło od lat 60-tych. Zapewniam, że jest po czym jeździć, zwłaszcza na kierunku wschód - zachód można przejechać przez miasto po ddr-ach. Ale trzeba znać miasto.

n
nie z toruniewa

zazdrość w toruniewie o wszystko ,ale to normalne...Bydgoszcz to metropolia a wy ...no nie..:)

d
do munciolka

Sam sobie przeczysz bo piszesz ze w duzych miastach nie jest wydolny MZK. I podajesz jako przyklad Bydgoszcz a Poznan podajesz jako przyklad z Toruniem ze tam u was sie na wsiach to sie sie jezdzi " rekraracyjnie". Torun owszem jest wsia ale Poznan???? Tam skoro tez jest to duzo miasto to sie chyba tak jak w Bydgoszczy jezdzi " komunikacyjnie" bo mamy " niewydolny" MZK. Smiechu warte....

Dodaj ogłoszenie