CBA w wojsku w Toruniu: czy był przekręt przy remontach ciężarówek? Kontrola przedłużona aż do marca 2022 roku

Małgorzata Oberlan
Małgorzata Oberlan
Star 266 to wciąż podstawa transportu kołowego (ciężarowego) w polskich siłach zbrojnych.
Star 266 to wciąż podstawa transportu kołowego (ciężarowego) w polskich siłach zbrojnych. AMW Lublin
Czy były nieprawidłowości w przetargach na remonty wojskowych ciężarówek Star 266? CBA wkroczyło na kontrolę do 12 Wojskowego Oddziału Gospodarczego w Toruniu w czerwcu br. Co odkryli kontrolerzy, skoro badanie sprawy przedłużyli aż do marca 2022 roku? Wiadomo, że do ostatniego przetargu na remonty starów zgłosił się tylko jeden kandydat - spółka ze Starachowic, mająca siedzibę przy ulicy... Samochodu "Star 266".

Zobacz wideo: Szczepienia w szkołach wciąż za mało popularne

Wysłużone ciężarówki typu Star 266 to wciąż podstawowy środek ciężarowego transportu kołowego polskich sił zbrojnych. Owszem, wojsko regularnie dokonuje zakupów. Inwestuje głównie w wozy typu Jelcz 442.32 Bartek, których liczba przekroczyła już 1200 egzemplarzy. Ciężarówki te nie zastąpią jednak w najbliższym czasie nadal używanych na masową skalę starów 266. Z tego też powodu systematycznie podpisywane są kolejne umowy na modernizację tych ostatnich.'

Czy Wojskowy Oddział Gospodarczy przy ulicy Okólnej w Toruniu coś "kombinował" przy zleceniu remontów starów 266? Na kontrolę wkroczyło tu Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) 10 czerwca br. Służby prasowe CBA zapowiedziały w oficjalnym komunikacie, że planują ją zakończyć 10 września. Dodając jednak, że "uzasadnionych przypadków kontrole przedłużyć można o sześć miesięcy".

Sprawdziliśmy. CBA wciąż bada porządki w toruńskiej bazie wojskowej. - Czynności kontrolne są nadal w toku. Planowany termin zakończenia postępowania to 9 marca 2022 roku - przekazał nam Wydział Komunikacji Społecznej CBA.
O co chodzi w tej sprawie?

Zainteresowana tylko spółka z ulicy Samochodu "Star 266"

12 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Toruniu jest jednostką logistyczną, która za pieniądze z budżetu państwa dba o wyposażenie i remonty wojskowych nieruchomości i ruchomości w Toruniu, Inowrocławiu, Włocławku, Ciechocinku i innych miejscowościach regionu.

Modernizacja pomieszczeń? Przeglądy instalacji? Remonty pojazdów? Dostawa warzyw i owoców do garnizonowych kuchni? Za te i podobne zadania odpowiada właśnie WOG w Toruniu, który swoją bazę ma przy ulicy Okólnej. Od 31 marca br. komendantem tutaj jest płk Grzegorz Gotowicz. Wcześniej pełniącym obowiązki był obecny zastępca komendanta ppłk Robert Borzęcki. Dodajmy, że toruński WOG podlega komendantowi 1. Regionalnej Bazy Logistycznej z siedzibą w Wałczu.

To właśnie regionalny komendant - płk Janusz Kryszpin - podpisał najpierw ogłoszenie ostatniego przetargu na modernizację starów 266 (10 września 2019 roku), a następnie informacje z otwarcia ofert (20 września 2019 roku). Po trzech dniach unieważnienie przetargu podpisał już ppłk Robert Borzęcki, w zastępstwie komendanta. Takie dokumenty znaleźć można w Biuletynie Informacji Publicznej WOG.

Opisywany przetarg nosił tytuł "Wykonanie modernizacji samochodu Star 266 do wersji Star 266M2 z montażem układacza elastycznego pokrycia drogowego". W ogłoszeniu przetargowym nie znaleźliśmy informacji, ilu pojazdów taki remont miałby dotyczyć. Wskazano w nim jednak, że zadanie musi być wykonane do 16 grudnia 2019 roku.

Do przetargu zgłosił się tylko jeden zainteresowany: spółka z.o.o Autobox Innovations, mająca siedzibę przy ul. Samochodu "star 266" 1 w Strachowicach. To firma, która - jak przedstawia się na swojej stronie internetowej - jest jedynym i wyłącznym właścicielem dokumentacji i praw do produkcji STARA 266 oraz jego zmodernizowanej wersji STAR 266M2. Na koncie ma 1028 zmodernizowanych pojazdów STAR 266M2 (w latach 2010-2018).

Polecamy

23 września 2019 roku opisywany przetarg unieważniono. Podano, że spółka zaproponowała wykonanie zadania za 2 mln 105 tys. 010 zł. Wojsko przeznaczało na modernizację 2 mln 270 tys. zł. Nie w pieniądzach zatem był problem. Powód podano taki: "Czas wykonania przedmiotu zamówienia jest dłuższy niż określono w warunkach przetargu".

CBA: "Szczegóły po zakończeniu kontroli"

Co dokładnie spowodowało, ze CBA wkroczyło do wojskowej bazy w Toruniu z kontrolą? Czy opisany wyżej przetarg ma w niej znaczenie?

Jak podał w lipcu br. portal Infosecurity.24, zajmujący się m.in. tematyką służb mundurowych,"12 Wojskowy Oddział Gospodarczy zawierał w przeszłości umowy m.in. na modernizację pojazdów Star 266 do różnych odmian wersji Star 266M2. Przykładowo, do starachowickiej spółki Autobox Innovations spore zlecenie trafiło w 2019 roku. Kontrakt opiewał na przeprowadzenie modernizacji na 351 egzemplarzach (z prawem opcji na 88 kolejnych), rozłożonej na lata 2019-2023". Jak zatem widać, kontrola może dotyczyć rozległego zakresu przetargów.

Wydział Komunikacji Społecznej CBA przekazał nam, że "dopiero po zakończeniu czynności kontrolnych Biuro będzie mogło udzielić więcej informacji".
Do sprawy wrócimy.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
tor
Dziennikarstwo Nowosci osiągnęgło dno .Cytuje: "spółka ze Starachowic, mająca siedzibę przy ulicy. .. Samochodu "Star 266".sensacją na miarę dziennikarzy Nowości.Co to ma wspólnego z prawidłowości przetargu.
Dodaj ogłoszenie