Dwa lata temu Polskie Koleje Państwowe ogłosiły listę swoich obiektów przeznaczonych do wyburzenia. Spis był bardzo długi i w niektórych przypadkach niedokładny. Znalazła się w nim m.in. nieruchomość położona przy Szosie Chełmińskiej w Toruniu, jednak jej umieszczony w dokumencie opis nie pasował do żadnego obiektu kolejowego w tym rejonie. Udało nam się wtedy ustalić, że kolejarze biorą na cel budynek Dworca Północnego.
Czytaj też: Gwałciciel napadł na młodą kobietę. Rysopis sprawcy
Postanowiliśmy obronić zagrożony zabytek, obok nas murem stanęli za nim toruńscy pasjonaci kolei, radni, społecznicy oraz spora grupa okolicznych mieszkańców, którzy chcieli ożywić opuszczone i zaniedbane miejsce. Udało się, władze miasta wystąpiły do PKP z propozycją bezpłatnego przejęcia nieruchomości, a kolejarze się na to zgodzili. Czas jednak płynie, nadgryziony zębem czasu i uszkodzony kilkoma pożarami budynek się sypie, a efektów kolejowo-samorządowego konsensusu jakoś nie widać. Co się dzieje?
- Ostatnim etapem naszej korespondencji z PKP było przesłanie do spółki opracowanej koncepcji podziału geodezyjnego gruntu - mówi rzeczniczka prezydenta miasta, Anna Kulbicka-Tondel. - Nie dostaliśmy na to żadnej odpowiedzi.
Propozycja podziału terenu została wysłana do PKP 30 grudnia 2015 roku. Kolej z dopełnieniem formalności się nie spieszy, chociaż powinna, nie tylko ze względu na stan budynku, ale również kolejne przemijające szanse zdobycia unijnych pieniędzy na jego reanimację.
Zobacz też
Z biura prasowego PKP SA otrzymaliśmy zapewnienie, że spółka prowadzi z miastem rozmowy i przygotowuje nieruchomość do przekazania. Światełka w tunelu jakoś jednak po tych deklaracjach nie widać. Szkoda, tym bardziej, że raptem trzy tygodnie temu, podczas zorganizowanych w Bydgoszczy ogólnopolskich obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków przedstawiciele PKP sporo mówili o tym, z jaką troską ich firma podchodzi do skarbów przeszłości. Odbierali tam nagrodę i wyróżnienie w konkursie Zabytek Zadbany. Główny laur w kategorii „Architektura przemysłowa i budownictwo inżynieryjne” PKP otrzymało za rewitalizację dworca w Wieliczce, a wyróżnienie za remont wiaduktu kolejowego w Lublinie.
Budynek dworca Toruń Północ powstał w 1909 roku. W lutym 1910 roku odjechał stąd pierwszy pociąg do Czarnowa, a dwa lata później, do Unisławia. W lipcu A. D. 1912 zaczęły tamtędy kursować specjalne pociągi sezonowe do Barbarki.
Takie połączenia były organizowane przez kilkadziesiąt lat, ciesząc się bardzo dużą popularnością. Do tych tradycji warto by było wrócić. Mamy w Toruniu historyczny tabor kolejowy, a zatłoczona samochodami Barbarka, dzięki takiej konkurencji transportowej, wreszcie odetchnie.
Pogoda na dzień + 2 kolejne dni (10 + 11-12.05.2017) | POLSKA
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?