Co powstanie w 2021 roku i w kolejnych latach w Toruniu? To będą największe inwestycje!
Linia tramwajowa na JAR
W sierpniu informowaliśmy Was, że przetarg na budowę linii tramwajowej na JAR, który pierwotnie miał zostać ogłoszony w pierwszej połowie tego roku, zostanie przesunięty na IV kwartał 2020. Na jakim etapie są przygotowania do budowy linii tramwajowej na JAR - W tej chwili wykonawcy kończą prace projektowe - mówi Zbigniew Wyszogordzki, prezes MZK. - Zgodnie z ich deklaracjami w najbliższych dniach zostaną złożone wnioski o wydanie Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej. Na przełomie listopada i grudnia planujemy ogłoszenie postępowania przetargowego, aby najprawdopodobniej w trzecim kwartale przyszłego roku go rozstrzygnąć.
Budowa potrwa niecałe dwa lata. Na JAR tramwajem pojedziemy prawdopodobnie w 2023 roku. Pierwsza część torowiska, na skrzyżowaniach ulic Szosa Chełmińska i Żwirki i Wigury oraz Szosa Chełmińska i Długa powstała w 2018 roku. Prace wykonano tak wcześnie, aby nie trzeba było ponownie, po kilku latach, rozbierać nowej nawierzchni ul. Szosy Chełmińskiej, której remont miał miejsce w 2018 roku. Co nas czeka w kolejnym etapie? - Zakres prac obejmie wykonanie nowego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną, przebudowę ulic i niezbędną przebudowę sieci uzbrojenia technicznego. Przedsięwzięcie dotyczy odcinka od Placu NOT wzdłuż ulic: Szosa Chełmińska, Długa, Polna, Ugory i Watzenrodego do skrzyżowania z ul. Strobanda - mówi Paweł Trawiński. W sumie torowisko będzie liczyć ok. 5,4 km.
Warto dodać, że oprócz budowy głównej linii od centrum do osiedla JAR, trwają również przygotowania do budowy odcinka do pętli przy ul. Heweliusza. Projekt jest opracowywany, brakuje jednak funduszy. Prawdopodobnie miasto będzie starało się pozyskać je ze środków unijnych.