Co zrobić, by upłynnić ruch na autostradzie A1? Operator analizuje różne rozwiązania

Joanna Posadzy
Thinkstock
Kamera na węźle w Lubiczu, cenniki opłat w widocznych punktach, wreszcie system ostrzegania o korkach to pomysły na zlikwidowanie kolejek przed bramkami na A1.

Firma GTC, koncesjonariusz odcinka autostrady A1 od Torunia do Gdańska testuje rozwiązania, które polepszyłyby przepustowość na bramkach. Jednym z nich jest system powiadamiania o utrudnieniach.

- Informacje o tworzących się zatorach pojawiają się na znakach, bramkach wjazdowych oraz w internecie - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy GTC.

Żeby skrócić czas oczekiwania na bramkach, GTC umieściła również tablice z cennikiem na każdym węźle wyjazdowym.

- Ułatwi to przygotowanie się do płatności. W miarę możliwości pracownicy pomagają pobierać bilety na bramkach, na których tworzą się zatory.

Od pewnego czasu za autostradę można zapłacić również w systemie zbliżeniowym (bez wpisywania nr PIN). Od lutego 2014 istnieje także możliwość płacenia kartą flotową Shell. Co ciekawe, firma nie zakłada wprowadzenia tzw. winiet lub elektronicznego systemu pobierania opłat viaTOLL. Ten będzie mógł być najszybciej wprowadzony prawdopodobnie dopiero w 2039 roku. Wtedy to, po wygaśnięciu koncesji odcinek autostrady A1 zostanie przekazany przez GTC państwu.(jp)

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Domel

No jak to po co? Właśnie po to, żebyś zawczasu mógł wybrać krajówkę zamiast korkostrady...

b
bydgoszczak

Na to sie nasza bydgoska dyrekcja Autostrad nigdy nie zgodzi- Czerniowce zostana Czerniowcami a Lubicz Lubiczem. I tak nie trafią do was turysci i pójdziecie z torbami żebrac do Putina.

M
Msv

Uporządkować nazwy węzłów - ZACZĄĆ OD PODSTAW !!!

G
Gość

Drogi Janie,

nie takie rozwiązania preferował mój Nauczyciel [ prymus w PRL-u i praktykant na Autostradzie Słońca we Włoszech) Pan Jan Szymański [ wielodekadowy dyr. WZDP w Bydgoszczy] ; są zdecydowanie prostsze ;
--- po pierwsze i OSTATNIE[ jak z tymi skrzyżowaniami dróg pod b. ostrymi katami; tych w ogóle nie powinno byc!] autostrada z woli państwa wybudowana i datkowana za NASZE(!) powinna byc bezpłatna i tyle! Natomiast wszelka INFRASTRUKTURA jaka jest związana z " państewkiem autostradowym" [ wewnatrz granic -- ODDZIELONYCH od gawiedzi...] jak :
--- paliwo
--- frykasy i przyjemności - ZA " GRUBE BEJMY"...
--- wszelkim starociom i rzęchom dokonywac przegladów na zjazdach - ZA NP. PRZEJĘCIE ZŁOMU(!)
P.S.

ponadto, pisze poprzednik o zbyt odległym terminie via TOLL , kochani; jechałem 3 tygodnie temu odcinkiem z Marz do pruszcza... To zgrozą wieje i KATASTROFĄ!!! tAM JUŻ[ MINEŁY ZALEDWIE 4 LATA OD ODDANIA TEGOŻ...] naprawia się metodą prawie KAPITALNEGO REMONTU(!) na razie 3 wiadukty!!! A co będzie za 25 lat ? Oby dozyli " ci tfurcy " z Ministrami :
--- Cezarym G. i zatroskanym o interesy firmy " ŻONECZKI" NIEJAKIM pospolitym zegarmistrzem PURPUROWYM(...)
- nowakiem od ...

b
bydgoszczak

Najlepszym rozwiazaniem byloby wprowadzenie winiet rocznych lub miesiecznych tak jakie sa w Austrii- a jak ktos ich nie ma i jedzie mimo wszystko to fotoradary zrobią mu sweet - focię...:)

J
Jan III

Niedawno jechałem przez Czechy, Słowację i Węgry. Winiety 10 - dniowe kosztowały dość sporo, szkoda, że nie ma winiet 1-3 dniowych. Trudno, ale jechałem bez przeszkód. Winiety, to najprostsza sprawa, ale kochane państwo ma nas w ...Przywalić ustawą w GTC - albo na bramkach stoimy max 10 minut, albo winiety, albo ...po 15 minutach bramki otwarte, bez opłaty. Wtedy uczeni z GTC szybko temat sami rozwiążą, bez straty czasu dla kierowców, bez straty finansowej dla tej, chyba najgorszej w Europie, firmy autostradowej. Posły - osły...zamiast dyskutować o rocznicach i sztandarach, weźcie się wreszcie za sprawy ważne i poważne...z jaką przyjemnością obniżyłbym wasze pobory o 90%...bo tylko na tyle dziś zasługujecie.

J
Jan III

Kochany sejm, kochani posłowie powinni zaklepać ustawę...czekanie powyżej 30 minut, przejazd za darmo ! Wtedy naukowcy z GTC szybko znajdą dobre rozwiązanie !

i
iks

Co mi po informacji na wjeździe, że na wyjeździe będę stał godzinę do dwóch, żeby zapłacić 30 złotych? Bardzo dziękuję, nie będę korzystał.

j
jA

Odkąd powstała autostrada A1 jadąc do Gdańska zawsze informowałem obsługe o tym żeby ustawić tablice informujące o płatności. Jesli ktoś jechał autostradą w Europie i płacił za ten przejazd to dostrzegł że takie rozwiązania to norma. W Polce musieli nad tym myśleć kilka miesięcy
Kolejna rzecz to viaTOLL w 2039 to chyba bład w tekście. A jeśli nie to lepiej niech nie robią z siebie i nas kretynów, bo po prostu tego systemu nie będzie, przynajmniej dla mnie, bo jak wejdzie on w życie to przestanę jeździć samochodem. Przecież to okres ćwierćwiecza.
No i na koniec. Rewelacja informacja o korkach na bramkach w internecie. Super jadąc samochodem sprawdzę sobie w necie gdzie mam zjechać, bo może być korek.

Napiszę krótko, to są działania pozorowane i nie zwiększa przepustowości.

Jedynym słusznym rozwiązaniem jest zakup winiet rocznych i czasowych. Brak winiety będzie skutkował karą. Jadę nad morze z Torunia na stacji benzynowej mogę kupić winietę za 25 zł i mam przejazd w jedną stroną (winietę muszę skasować przed wjechaniem na autostradę) wracam kupuję kolejną winietę. Ale powinna być możliwość zakupu winiety np 10 dniowej, miesięcznej czy rocznej.
Nie będzie wówczas kolejek, kasjerów, bramek, czyli będzie tańsza obsługa, bo wystarczy jedna kasa dla tych co nie wiedzieli o winietach. Stacje benzynowe chętnie bedą sprzedawać winiety bo to dla nich dodatkowy klient na stacji który przy okazji zatankuje i kupi coś jeszcze.
Na koniec po pytanie - gdzie jest podatek drogowy. Kiedyś zaszyto go w paliwie, żeby nie było obowiązkowej daniny i każdy żeby płacił zależnie od tego ile wyjeździ. Gdzie są te pieniądze? Nikt mi nie powie że poszły na drogi, bo jakie drogi mieliśmy kazdy widział, a to co wyremontowano to w dużej mierze z kasy unijnej. Ja rozumiem że autostrada jest w prywatnych rękach, ale do cholery przecież te pieniądze miały od wielu lat iść na budowę dróg i poprawę bezpieczeństwa drogowego więc dlaczego dziś mamy płacić za autostradę. Niestety winnymi tej sytuacji są wszyscy którzy przeznaczyli te pieniądze na łatanie dziur w budżecie a nie w drogach.

Dodaj ogłoszenie