Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DLA PKP IC wakacje to czas ogromnego ruchu i… promocji. Wywiad z Tomaszem Gontarzem, członkiem Zarządu PKP Intercity

Agnieszka Kamińska
Agnieszka Kamińska
- Wychodzimy naprzeciw potrzebom milionów Polaków chcących podróżować po kraju i proponujemy oferty, dzięki którym przejazd pociągiem będzie bardzo konkurencyjny kosztowo wobec podróży samochodem – mówi Tomasz Gontarz, członek Zarządu PKP Intercity.

Polacy ruszyli na wakacje, również pociągami. Jak wygląda wakacyjna oferta PKP Intercity?

W okresie wakacyjnym każdego dnia na tory wyjeżdża średnio 436 pociągów PKP Intercity – o 11 więcej niż w roku 2019, tj. ostatnim przed pandemią. Pasażerowie mają do dyspozycji dodatkowe połączenia sezonowe, które ułatwiają dojazd do najpopularniejszych ośrodków turystycznych w Polsce.

A czy zmienia się struktura przejazdów? Czy są nowe połączenia? Spójrzmy na to z perspektywy np. mieszkańca województwa lubelskiego…

Obecnie między Lublinem a Warszawą kursuje 15 par pociągów z czasem przejazdu około 2 godzin, podczas gdy jeszcze 3 lata temu na tej trasie jeździło ich 8, a podróż między miastami zajmowała około 3 godzin. 5 par pociągów jeździ ze stolicy województwa lubelskiego do Wrocławia, a 4 pary do Rzeszowa. Ponadto sezonowy skład TLK Mierzeja łączy Lublin z Helem, a TLK Ustronie – z Kołobrzegiem.

ZOBACZ TEŻ:

PKP Intercity. Nowy rekord - blisko 250 tys. podróżujących w ciągu jednego dnia. Najczęstsze przejazdy pomiędzy Warszawą i Trójmiastem

Żyjemy w czasach, gdy każdy liczy pieniądze. Czy osoby, które na wakacje chcą pojechać pociągiem, mogą liczyć na jakieś zniżki?

Podróżni mogą skorzystać z oferty Promo obowiązującej we wszystkich naszych pociągach. W jej ramach bilety są dostępne w pięciu progach cenowych: Super Promo (pula najtańszych biletów), Promo Plus, Promo 45 (bilety tańsze o 45% od ceny bazowej), Promo 30 (tańsze o 30%) i Promo 15 (tańsze o 15%). Liczba biletów promocyjnych z danej puli na konkretne połączenie jest zarządzana w ramach dynamicznego systemu sprzedaży. Uwzględnia on specyfikę połączenia: frekwencję w poszczególnych częściach pociągu, popularne godziny czy wydarzenia/sezonowość. Przykładowo, w składzie jadącym w piątkowe popołudnie z Lublina do Warszawy, będzie mniej promocyjnych biletów, niż w składzie kursującym na tej samej trasie np. w środku tygodnia. W wyszukiwaniu tanich biletów pomaga zakładka Łowcy Promo dostępna na naszej stronie internetowej. Można tam znaleźć bilety już od 14 zł na przejazd w 2 klasie pociągu Lublin-Warszawa. Ponadto od 1 lipca wprowadziliśmy nową ofertę Taniej z Bliskimi. Aby z niej skorzystać, wystarczy podróżować w grupie od 2 do 6 osób – wszyscy jej członkowie otrzymują wtedy 30% zniżki od bazowych cen biletów. Oferta obowiązuje w pociągach kategorii TLK oraz IC w relacjach krajowych, a w pociągach ekspresowych – EIC oraz EIP – niezmiennie można korzystać z Biletów Rodzinnych. Już teraz widzimy, że Taniej z Bliskimi cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych. Zaledwie 11 dni wystarczyło, aby sprzedać ponad 106 tys. biletów dla ponad 280 tys. osób. Tak duże zainteresowanie nową ofertą to dowód rosnącej popularności kolei w Polsce.

Czy na wakacje bardziej opłaca się jechać pociągiem, czy autem?

Wychodzimy naprzeciw potrzebom milionów Polaków chcących podróżować po kraju i proponujemy oferty, dzięki którym przejazd pociągiem będzie bardzo konkurencyjny kosztowo wobec podróży samochodem. Tym samym włączamy się w działania podejmowane przez polski rząd w ramach tarczy antyinflacyjnej. Warto podkreślić, że wybierając kolej, zmniejszamy nie tylko koszty, lecz także wpływ na środowisko, ponieważ pociąg to najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego.

Skoro jesteśmy przy temacie ekologii, to jakie działania proekologiczne podejmuje PKP Intercity?

Już od kilku lat realizujemy działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego – udoskonalamy program efektywności energetycznej i inwestujemy w elektryczne pojazdy.

Do 2030 roku zainwestujemy 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne. Jedna z takich nowoczesnych stacji powstanie w Lublinie. W tej lokalizacji planujemy m.in. budowę hali napraw taboru, systemu elektrycznego ogrzewania rozjazdów, czy punktów wodowania. Należy również wspomnieć, że nowa inwestycja polepszy warunki, w jakich nasi pracownicy wykonują obowiązki służbowe, ale także pozwoli na stworzenie nowych miejsc pracy. Ekologia jest jednym z filarów strategii PKP Intercity, dlatego w najbliższych latach będziemy intensyfikować nasze działania w tym obszarze, a realizowane inwestycje mają także za zadanie wypełnić założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W ten sposób PKP Intercity stanie się pierwszym w Polsce przewoźnikiem pasażerskim, który będzie mógł pochwalić się neutralnością klimatyczną. Ważna jest również edukacja społeczeństwa i szerzenie wiedzy nt. oddziaływania poszczególnych środków transportu na środowisko. W tym celu w ubiegłym roku wprowadziliśmy w systemie internetowej sprzedaży informację dla pasażerów o śladzie węglowym, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego, o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu samochodem lub lotu samolotem. Taka sama adnotacja znajduje się również na papierowych biletach.

Ostatnio wiele mówi się o rekordowej liczbie pasażerów na pokładach pociągów. Z czego wynika to większe zainteresowanie koleją?

Rzeczywiście dane wskazują, że zainteresowanie przejazdami dalekobieżnymi rośnie. Tegoroczny czerwiec okazał się miesiącem z największą liczbą pasażerów w ponad 20-letniej historii PKP Intercity. Naszymi pociągami podróżowało 5,49 mln osób. Najwięcej osób, bo aż 247 tys. wybrało podróż z nami w niedzielę 19 czerwca. W pierwszym półroczu przewieźliśmy 25,6 mln pasażerów. To o 12% więcej niż w analogicznym okresie ostatniego roku przed pandemią. Rosnące zainteresowanie koleją, wynika z coraz lepszej oferty, na którą składa się większa liczba połączeń, dobrze przygotowany rozkład jazdy, atrakcyjne ceny biletów oraz nowoczesne pociągi. Więcej nowego i zmodernizowanego taboru na torach to dla pasażerów realna zmiana w postaci szybszych oraz wygodniejszych przejazdów. A to, co oferujemy teraz to tak naprawdę dopiero początek zmian na lepsze. Dążymy do tego, aby w 2030 roku wszystkie pojazdy w naszej flocie były nowe lub zmodernizowane. Komfortowe podróże pociągami jeżdżącymi z prędkością 160-250 km/h mają być standardem. Cały czas pracujemy też nad podnoszeniem standardu obsługi klienta na każdym etapie podróży, już od momentu zakupu biletu. Wierzymy, że dobrze przygotowana oferta sprawi, że kolej stanie się środkiem transportu pierwszego wyboru.

W perspektywie 2030 PKP Intercity planuje 32 pary połączeń z Lublina. Pociągi mają kursować cykliczne co 4 godziny w relacjach:
• Bydgoszcz – Warszawa – Lublin
• Lublin — Warszawa — Łódź
• Rzeszów – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz i dalej wybrane Piła-Szczecin/Kołobrzeg
• Lublin — Warszawa przez Łuków
• Lublin – Warszawa – Poznań – Zielona Góra/Gorzów Wlkp.
• Lublin – Radom – Poznań – Szczecin
• Lublin – Radom – Kielce – Kraków/Katowice
• Lublin – Radom – Kielce – Wrocław

ZOBACZ TEŻ:

Kolej do trójmiejskich portów. W Gdańsku torowcy kończą, Gdynia musi poczekać. Tak wyglądają inwestycje za 2,6 mld zł | ZDJĘCIA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: DLA PKP IC wakacje to czas ogromnego ruchu i… promocji. Wywiad z Tomaszem Gontarzem, członkiem Zarządu PKP Intercity - Dziennik Bałtycki

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska