Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duże motocykle groźniejsze niż niedouczeni kierowcy

Paweł Kędzia
Duże motocykle są większym zagrożeniem niż niedouczeni kierowcy
Duże motocykle są większym zagrożeniem niż niedouczeni kierowcy Archiwum Polska Press
Z policyjnych statystyk wynika, że większym zagrożeniem na drodze są właściciele dużych motocykli niż niedouczeni kierowcy „125”, którymi od dwóch lat można jeździć korzystając z prawa jazdy na auto.

Pod Rypinem 20-letni motocyklista z Sierpca na łuku wypadł z drogi i wbił się w kamienny przydrożny przepust. Zginął na miejscu.

W Kruszynie na krajowej „10” 32-letni motocyklista podczas wyprzedzania uderzył w przyczepę pojazdu, który skręcał w lewo. Poniósł śmierć.

Jak informuje Komenda Wojewódzka Policji, w całym regionie od stycznia doszło już do sześciu wypadków z udziałem dużych motocykli, w których zginęło sześć osób, a trzy zostały ranne. Ponadto wydarzyło się 45 kolizji. W przypadku mniejszych motocykli jest to zaledwie jeden wypadek, jedna osoba ranna i 10 kolizji.

Zobacz także: Tydzień Bibliotek w Toruniu. Kiermasz w Bibliotece Głównej UMK

Od dwóch lat kierowcy mogą wsiadać na podstawie samochodowego prawa jazdy na motocykl o pojemności do 125 cm3.

- Dyskutując o problemie, warto odnieść do skali - mówi Adam Knietowski z Toruńskiej Akademii Jazdy. - Trzeba by sprawdzić, ile motocykli tej pojemności jest zarejestrowanych.

Na inny problem zwraca uwagę Mariusz Kępczyński, instruktor roku kat. A Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Toruniu.

Zobacz także: Toruń i międzygminna komunikacja tramwajowa [archiwalne zdjęcia]

- Po drogach porusza się wiele motocykli, które na papierze mają blokady, a w rzeczywistości dysponują dużo większą mocą - komentuje.

Obecnie o „prawko” A1 na jednoślady do 125 cm3 o niewielkiej mocy można ubiegać się już od 16. roku życia, żeby stopniowo w wieku 20 lat dosiąść mocniejsze maszyny. Jeżeli ktoś po raz pierwszy chciałby zdawać na kategorię A, może to zrobić dopiero od 24. roku życia.

- I tak się dzieje, że jeżeli ktoś zaczyna robić A1, to zrobi poszczególne stopnie - przyznaje Mariusz Kępczyński.

Chociaż ustawodawca uznał, że kierowcy z kategorią na samochody mogą jeździć motocyklami do 125 cm3 bez dodatkowego egzaminu, to wielu wykupuje dodatkowe godziny.

- Przychodzą, bo wcześniej nigdy nie jeździli. To wynika z aspektu finansowego, bo zaoszczędzą na egzaminie - mówi Mariusz Kępczyński.

Maciej Maleńczuk wystąpił dziś (15.05) w Toruniu. Więcej zdjęć: TUTAJ

Koncert Maleńczuka w Toruniu ZDJĘCIA

- Wypadałoby, żeby przechodzili choćby najprostsze szkolenie - uważa Adam Knietowski. - Technika jazdy motocyklowej różni się od samochodowej. Na przykład przy hamowaniu awaryjnym w przypadku motocykla dochodzi konieczność utrzymania stabilności pojazdu. Jest cały szereg innych uwarunkowań, choćby dogrzania opony, co nie ma znaczenia w przypadku samochodu.

Jak podkreślają rozmówcy, do wypadków dochodzi z wielu powodów. W Polsce np. jazda motocyklem ma charakter sezonowy. Gdy tylko zrobi się cieplej, na drogi wyjeżdżają motocykliści „nierozgrzani” - bez ćwiczeń i treningów, ale także kierowcy, którzy zimą nie musieli uważać na jednoślady.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska