Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworce i most kolejowy czekają na remont

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Toruński most żelazny został oddany do użytku w 1873 roku. Początkowo był mostem drogowo-kolejowym, jednak jeszcze przed wybuchem I wojny światowej władze kolejowe zdecydowały o jego przebudowie i oddaniu w całości we władanie kolejarzom. Plany te zostały jednak zrealizowane dopiero w latach 30.
Toruński most żelazny został oddany do użytku w 1873 roku. Początkowo był mostem drogowo-kolejowym, jednak jeszcze przed wybuchem I wojny światowej władze kolejowe zdecydowały o jego przebudowie i oddaniu w całości we władanie kolejarzom. Plany te zostały jednak zrealizowane dopiero w latach 30. Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa
Toruński most kolejowy został otwarty w 1873 roku. Czy uda się go wyremontować przed 150. urodzinami? Jego przyszłość zależy od projektu BiT-City II.

Dworca Wschodniego został oddany do użytku w sierpniu 1909 roku. Teraźniejsze podchody do jego remontu trwają znacznie dłużej niż budowa. O przejęciu oraz rewitalizacji stacyjnych budynków myślał Urząd Marszałkowski, planując utworzenie turystycznej kolei retro do Brodnicy. Samorządowi nie udało się jednak porozumieć z PKP, pomysł upadł. Na dworcu co prawda działają kasy, ale na tym plusy się kończą. Budynek jest brudny i się sypie, a jedyna widoczna interwencja, jaką w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy podjęli kolejarze, polegała na zastąpieniu charakterystycznych neonów, które znajdowały się na budynku dworca od kilkudziesięciu lat, niezbyt urodziwą tablicą z nazwą stacji. Swoją drogą elementy tego neonu nadal leżą w pomieszczeniu dawnej dworcowej restauracji, może któryś z miłośników toruńskich liter z bogatą historią by się nimi zainteresował?

Czytaj także: Adwokat o tajemnicy sal sądowych

A sam dworzec? Czy i kiedy koleje zajmą się łataniem dziur w dachu oraz innych ubytków? Pod tym względem widać światełko w tunelu, niestety jednak jest ono dość odległe.

Dworce na liście
- PKP S.A. opracowała i realizuje program modernizacji dworców - mówi Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP. - Obejmie on docelowo 464 obiekty dworcowe na terenie całego kraju. Toruń Miasto i Toruń Wschodni są na liście obiektów objętych potrzebami inwestycyjnymi, jednak na tym etapie jest zbyt wcześnie, aby podawać jakiekolwiek szczegóły.

Nie brzmi to zbyt pocieszająco. Program rewitalizacji 464 dworców kolejowych PKP mają zamiar przeprowadzić do 2023 roku.

„Miasto Toruń jest obecnie świadkiem pracy olbrzymich rozmiarów, i wielkiej doniosłości. Dokonywują się tu roboty około położenia stałego mostu nad Wisłą, dla kolei żelaznej, która najprostszą linią połączy Petersburg z Paryżem. Będzie to jeden z najważniejszych traktatów handlowych w Europie. Mianowicie zaś ważnym będzie most stały dla okolic naszych, łącząc prawy brzeg Wisły z lewym, Ziemię Chełmińską z Kujawami, wielką część Prus Zachodnich z W. Księstwem Poznańskim”.

W ten sposób „Gazeta Toruńska” pisała w 1870 roku o budowie stalowego mostu przez Wisłę. Była to druga, po moście w Tczewie, taka przeprawa, jaka powstała na dolnym odcinku rzeki. Most był dwa razy wysadzany w powietrze i odbudowany, przeszedł również kilka bardzo poważnych remontów, jednak dziś w zasadzie nie ma już po nich śladu. Przeprawa, przez którą w sierpniu 1873 roku przejechał pierwszy pociąg, znajduje się w jeszcze gorszym stanie, niż opisywane wcześniej dworce. Ten smutny widok kłuje w oczy nie tylko torunian. Na Fecabooku powstała nawet strona tych, którzy domagają się, aby toruńskiej przeprawie przywrócić dawną świetność, czemu przyklasnęło już kilkaset osób.

**

Przeczytaj również: Droga krajowa nr 10 zostanie poszerzona w Lubiczu?**

Most ma być remontowany w ramach drugiej edycji programu BiT-City. Współpracujący z gospodarzami miasta kolejarze, mają zamiar zająć się całym odcinkiem torów od Dworca Głównego do Wschodniego.

- Projekt ma objąć także przebudowę mostu kolejowego oraz budowę nowego przystanku kolejowego Garbaty Mostek - mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Po opracowaniu dokładnych planów i ustaleniu źródła finansowania będziemy mogli przystąpić do realizacji projektu. Zależy nam aby go zrealizować w obecnej perspektywie finansowej.

Na szczegóły w tym przypadku również jest zatem zbyt wcześnie. Planując modernizację mostu na pewno warto by było zastanowić się chociażby nad udostępnieniem go pieszym, odbudową górnych kondygnacji wież, czy przywróceniem posągów wielkich mistrzów - założycieli Torunia, jakie znajdowały się tam do początku lat 20. ubiegłego wieku.

Pod mostkiem
Budowa przystanku kolejowego przy Garbatym Mostku ma być związana z od dawna oczekiwanym remontem samej kładki.

Wcześniej mieli się tym zająć toruńscy drogowcy, powstał nawet projekt zakładający przywrócenie stuletniej konstrukcji jej dawnej świetności i budowę obok kładki dla niepełnosprawnych. Miejmy nadzieję że PKP przejmując zadanie, o tym nie zapomni.

Każdy z opisanych obiektów kolejowych ma bardzo bogatą historię, żaden nie jest jednak indywidualnie wpisany na listę zabytków.

NowosciTorun

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska