Dwugłos. Kiedy Toruń doczeka się kolejnego mostu? Potrzeba na to co najmniej 10 lat

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Michał Jakubaszek, radny Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Torunia (po lewej) oraz Maciej Krużewski, radny Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Torunia.
Michał Jakubaszek, radny Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Torunia (po lewej) oraz Maciej Krużewski, radny Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Torunia.
Udostępnij:
W grudniu minie osiem lat od otwarcia mostu im. gen. Zawackiej w Toruniu. Na finiszu jest wielki remont mostu im. marszałka Piłsudskiego. Czy te przeprawy rozwiązują problem komunikacji między brzegami Wisły w Toruniu? Czy musimy zabiegać o kolejną przeprawę w mieście?

ZOBACZ: Ogromny mural sokoła wędrownego na kominie w Toruniu. Malarze musieli wykorzystać techniki alpinistyczne

Rozmowa z Michałem Jakubaszkiem, radnym Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Torunia

- Od ośmiu lat mamy nowy most, kończy się wielki remont im. marszałka Piłsudskiego. Problem sprawnej komunikacji między brzegami Wisły w Toruniu będziemy mieli rozwiązany?
- Z pewnością budowa nowego mostu im. gen. Zawackiej i remont mostu im. Piłsudskiego usprawniły ruch pomiędzy lewobrzeżną a prawobrzeżną częścią miasta. Musimy mieć jednak świadomość, że liczba samochodów zarejestrowanych w Toruniu w ciągu ostatnich lat gwałtownie wzrosła. W 2000 roku było to 78 000 pojazdów, w 2010 r. ponad 112 000, a pod koniec 2020 r. aż 154 000. W ciągu tych lat postawiono nowy most, przeprowadzono rozbudowę układu drogowego, ale ulice nie są z gumy. Stąd też rozbudowujemy system dróg rowerowych oraz rozwijamy, unowocześniamy i promujemy publiczny transport zbiorowy.

Polecamy

- Potrzebny jest trzeci most przez Wisłę? Gdzie powinien powstać?
- Lewobrzeże rozwija się w imponującym tempie, powstają nowe bloki, domy jednorodzinne, firmy, planowana jest budowa kolejnej szkoły: przy ul. Strzałowej. Chcąc myśleć o dalszym rozwoju miasta musimy w perspektywie najbliższych lat przygotować się do budowy trzeciego mostu i już teraz rozpocząć prace koncepcyjne. Na wniosek Klubu Radnych PiS w przyszłorocznym budżecie miasta i wieloletniej prognozie finansowej zarezerwowano środki na ten cel. Studium Uwarunkowań Przestrzennych przewiduje budowę trzeciego mostu drogowego w śladzie Szosy Okrężnej, tj. na wysokości Centrum Plaza.

- Kiedy ten most realnie może powstać? Jak sfinansować taką inwestycję?
- W mojej ocenie to perspektywa co najmniej 10 lat. Opracowanie koncepcji, dokumentacji projektowej i wykonanie takiej inwestycji wymaga wieloletnich przygotowań. To oczywiste, że samorząd Torunia będzie musiał zabiegać o wsparcie ze środków zewnętrznych, tj. z budżetu państwa, województwa i europejskich. Budowa trzeciego mostu tylko ze środków miejskich jest wręcz niemożliwa.

Czytaj także

- A co z budową mostu w osi ul. Waryńskiego?
- Według mnie ta koncepcja zdezaktualizowała się. Po pierwsze dlatego, że most w tej lokalizacji znajdowałby się w odległości zaledwie nieco ponad 1,5 km od przeprawy w śladzie ul. Wschodniej. Po drugie po wybudowaniu mostu im. gen. Zawackiej układ komunikacyjny tej części miasta uległ istotnej modyfikacji. Planowana jest budowa Trasy Wschodniej, która łączyć się będzie z ul. Grudziądzką, dając możliwość wyjazdu z Torunia w kierunku północnym.

Rozmowa z Maciejem Krużewskim, radnym Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Torunia

- Jak pan ocenia komunikację między brzegami Wisły w Toruniu: z nowym mostem otwartym osiem lat temu i mostem im. marszałka Piłsudskiego, którego wielki remont właśnie się kończy?
- Trudno dziś przewidzieć, na ile sytuacja po remoncie się poprawi. Będziemy ją oczywiście obserwować. Nadzieje są spore, bo na moście im. Piłsudskiego poprawią się warunki dla samochodów, ale również dla pieszych i rowerzystów. Nie można jednak zapomnieć, że istotna jest nie tyle organizacja ruchu na samym moście, co na dojazdach do niego i na zjazdach. Generalnie uważam, że po inwestycjach drogowych ostatnich 20 lat nie powinniśmy narzekać na sytuację w Toruniu. Nie mamy w mieście korków takich jak w Warszawie czy Poznaniu. Mamy do czynienia jedynie z zatorami. Sytuacja jest dobra także ze względu na trzeci most - autostradowy. To przecież przeprawa zaraz pod miastem, odciążająca ruch drogowy w nim.

Warto przeczytać

- A co z budową kolejnego mostu? Gdzie powinien powstać?
- Kolejny most? Zastanawiam się, czy przede wszystkim nie powinniśmy pomyśleć o lepszym wykorzystaniu infrastruktury, którą już mamy. Chodzi o most kolejowy. Jest świetnie usytuowany, eksperci powinni wypowiedzieć się o jego lepszym wykorzystaniu, przynajmniej w ruchu pieszych i rowerzystów. To temat na poważną dyskusję w mieście.

- W planach jest Most Zachodni na wysokości Szosy Okrężnej. Jakie są szanse na jego budowę?
- Kilka lat temu o koncepcji jego budowy zrobiło się głośniej w kontekście rządowego programu przewidującego budowę nowych mostów. Ostatnio prace nad nią przyspieszyły. Nie ocenię jednak, kiedy ten most mógłby powstać. Dziś nie widać też szans na pozyskanie pieniędzy na takie zadanie. Koncepcję jednak przygotowywać powinniśmy, bo sytuacja może się zmienić, a każdy nowy most przyczyni się do rozwoju Torunia.

Zobacz także

- Jest też koncepcja budowy mostu na wysokości ulicy Waryńskiego. Czy miasto powinno z niej zrezygnować, czy trzymać ją w planach i rezerwować pod nią tereny?
- Z wypowiedzi prezydenta Michała Zaleskiego wynika, że to koncepcja do realizacji za 30-50 lat, ale teraz musimy zarezerwować tereny pod nią. Ten wątek wywołał kontrowersje, będziemy jeszcze o tym rozmawiać. Dla mnie jedna kwestia jest najważniejsza – ta koncepcja nie może naruszyć parku Glazja na Jakubskim Przedmieściu.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
NadBrdą
Jak bardzo zadłużony jest Toruń ? Podobno kwota sięga około 1 mld zł. Ten fakt może mieć wpływ w jakim stopniu miasto będzie mogło partycypować w kosztach budowy. Jeśli znaczący procent miałby pochodzić z finansów województwa, wówczas powinno się na równi rozpatrzyć potrzeby innych miast regionu, nie tylko skąd pochodzi marszałek województwa i zapewne większość osób w sejmiku. Podobnie powinno się uwzględnić opinie mieszkańców z całego regionu kujawsko pomorskiego. Taki most- to pewnie kwota rzędu przynajmniej 1 mld złotych.
Q
Qu
to ciekawe ze 2 mosty 1,5 km od siebie sa niepozadane a 3 torowiska na troche ponad 600 metrach sa w porzadku ;]
Dodaj ogłoszenie