Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dzięki kilometrom nowych szyn, łączonych bezstykowo, zwiększa się komfort podróży koleją

Artur Olewiński
Reporterzy „Nowości” sprawdzili wczoraj możliwości zmodernizowanej linii. Na zdjęciu kierownik pociągu Iwona Pawlak-Bartoszewicz
Reporterzy „Nowości” sprawdzili wczoraj możliwości zmodernizowanej linii. Na zdjęciu kierownik pociągu Iwona Pawlak-Bartoszewicz Jacek Smarz
Od września skróci się czas podróży do Inowrocławia i w stronę Olsztyna. Pociągi znacznie bardziej mogą rozpędzić się w stronę Bydgoszczy i Grudziądza. A w planach jest jeszcze przebudowa linii w kierunku Warszawy.

Właśnie oficjalnie zakończyła się przebudowa odcinka linii kolejowej nr 353, biegnącej z Poznania, przez Olsztyn, do granicy z obwodem kaliningradzkim. Chodzi o fragment między Inowrocławiem, Toruniem i Jabłonowem Pomorskim.
[break]

Prędkość jak dawniej

Możliwości zmodernizowanej linii sprawdzili wczoraj reporterzy „Nowości”. I zrobili to w nieprzypadkowym terminie. 142 lata temu, dokładnie 1 lipca 1873 roku, otwarta została linia kolejowa z Inowrocławia do Torunia.
Zamiast buchającego parą parowozu na dworcu Toruń Główny stanął nowoczesny skład PESA SA 133 firmy Arriva. Dzięki trwającej właśnie wielkiej przebudowie najważniejszej toruńskiej stacji już dziś można do niego wsiąść z poziomu peronu.
Po drodze do Jabłonowa widać część efektów wartej 263 mln zł inwestycji. Robią wrażenie. Ułożono blisko 170 kilometrów nowych torów, 75 rozjazdów, ustawiono 16 różnego rodzaju obiektów - w tym most i sześć wiaduktów. Na przejazdach bezpieczeństwa strzegą nowoczesne systemy.
O samej podróży napisać można niewiele. Kilkadziesiąt minut mija komfortowo - szybko i cicho.
- To dzięki technologii bezstykowej, która eliminuje nierówności na łączeniach szyn - mówi Mariusz Rokicki, dyrektor projektu z ramienia spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Kończą się czasy, kiedy na podstawie uderzeń kół pociągu o te łączenia można było oszacować prędkość, z jaką się jedzie.
A prędkość dzięki modernizacji linii wreszcie znacznie się poprawi.
- Do tej pory pociągi między Inowrocławiem a Jabłonowem jeździły około 102-105 minut. Dzięki inwestycji jazda skróci się do 75-80 minut. Będzie można rozwijać większe prędkości. Przed modernizacją wynosiły w pewnych miejscach tylko 40 kilometrów na godzinę. Po remoncie można będzie jechać nawet 120 - wylicza Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.

Szybciej od września

Tę poprawę prędkości pasażerowie jeżdżący z Torunia w stronę Inowrocławia i Jabłonowa odczują od września. Wówczas zaczną obowiązywać „szybsze” rozkłady jazdy.
Przebudowa linii nr 353 to niejedyna inwestycja, dzięki której pociągi kursujące z Torunia przyspieszyły. Dzięki projektowi BiT City do Bydgoszczy też mogą jechać z prędkością 120 km/h. Z kolei odnowienie linii Chełmża - Grudziądz przyspieszyło dojazd do drugiego z tych miast o 20 minut.
Na tym nie koniec. W najbliższych latach, w ramach kontraktu terytorialnego, pewna jest przebudowa linii Toruń-Kutno, czyli trasy w kierunku Warszawy

LICZBA ARTYKUŁU
20
minut - o tyle skróci się czas przejazdu pociągów przejeżdżających linią 353 przez odcinek Inowrocław - Jabłonowo Pomorskie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska