Elektroniczna recepta i skierowanie? Sprawdź, na czym polega...

Elektroniczna recepta i skierowanie? Sprawdź, na czym polega e-recepta i e-skierowanie. Jak możesz dostać receptę SMS-em?

maw, źródło: Ministerstwo Zdrowia

Gazeta Lubuska

Aktualizacja:

Gazeta Lubuska

E-recepta i e-skierowanie to jedne z nowych rozwiązań jakie proponują Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Cyfryzacji. Tradycyjna recepta czy skierowanie mają swoją elektroniczną wesrsję. Możesz dostać je na mail lub w formie SMS-a. Zakładając Internetowe Konto Pacjentaa otrzymujecie szerge możliwości. Jedną z nich jest otrzymanie recept niezbędnych do kontynuacji swojego leczenia bez konieczności wizyty u lekarza. Jak to zrobić? Na czym dokładnie polega e-recepta i e-skierowanie? Kto może z nich korzystać? Które apteki przyjmują e-recepty? Sprawdźcie!
elektryczna recepta, elektryczne skierowanie
1/8
przejdź do galerii

Z elektronicznej recepty czy skierowania skorzystać może każdy, kto założy Internetowe Konto Pacjenta. ©unsplash.com

Jak podaje Ministerstwo Zdrowia, aktualnie w Polsce funkcjonuje wiele systemów e-zdrowia, które oferują niepełny i wyrywkowy dostęp do ważnych dla pacjenta informacji. Wdrażane są nowe rozwiązania, które mają na celu przede wszystkim ułatwienie pacjentom dostępu do historii i przebiegu ich leczenia, uproszczenie procesu uzyskiwania informacji oraz ograniczenie biurokracji z tym związanej. Jeśli nie chcesz otrzymywać tradcyjnych recept czy skierowań, chcesz mieć wszystkie informacje o przebiegu swoich chorób w jednym miejscu, warto założyć sobie IKP, czyli Internetowe Konto Pacjenta. To właśnie dzięku niemu rozproszone dotychczas dane medyczne, będą dostępne w jednym miejscu.

Internetowe Konto Pacjenta - co to jest?


Internetowe Konto Pacjenta, to szybki i łatwy dostęp do danych medycznych.To nic innego, jak internetowa aplikacja, dzięki której odnajdziesz:
  • informacje o receptach i skierowaniach wystawionych dla Twoich bliskich
  • informacje o wysokości kwot podlegających refundacji dla poszczególnych produktów leczniczych oraz udzielonych Ci świadczeń w ramach NFZ


Dostaniesz receptę bez wizyty u lekarza


Internetowe Konto Pacjenta, to szereg nowych możliwości. Co zyskasz zakładając IKP?
  • otrzymanie recept niezbędnych do kontynuacji swojego leczenia bez konieczności wizyty u lekarza
  • otrzymanie recept od pielęgniarki lub położnej zarówno po osobistym badaniu, jak i po konsultacji telemedycznej, na odległość
  • upoważnienie innej osoby do dostępu do Twoich danych medycznych lub informacji o stanie Twojego zdrowia
  • … a już wkrótce w łatwy sposób sprawdzisz i pobierzesz swoją pełną dokumentację medyczną


Internetowego Konta Pacjenta - jak uzyskać do niego dostęp?


Interneetowe Konto Pacjenta. Jak je założyć? Wystarczy założyć Profil Zaufany. Założysz go od razu za darmo. Wystarczy mieć PESEL. Profil ważny będzie 3 lata.

Są 2 sposoby, aby założyć Profil Zaufany:
  • za pomocą internetowego konta bankowego
    Profil zaufany potrzebuje do identyfikacji tylko podstawowych informacji, takich jak imię, nazwisko czy numer PESEL. Za pomocą konta bankowego złożysz profil zaufany od ręki, bez wychodzenia z domu.
    - Sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, na przykład wejdź na stronę banku lub zadzwoń na infolinię.
    - Zaloguj się na swoje konto bankowe.
    - Wyszukaj formularz o założenie profilu zaufanego.
    - Wypełnij go.
    - Wyślij formularz. W ten sposób założysz profil zaufany.
    - Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania Przez bankowość elektroniczną. Zaloguj się na swój profil zaufany.
    Jeżeli nie możesz lub nie chcesz zakładać profilu zaufanego za pomocą konta w banku — możesz założyć go w punkcie potwierdzającym. Szczegóły znajdziesz w opcji załatwienia sprawy w punkcie potwierdzającym.


  • certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli go masz)
    Jeżeli masz certyfikat kwalifikowany, możesz użyć go do założenia profilu zaufanego. Twoje dane z certyfikatu kwalifikowanego są wiarygodne (zostały uwierzytelnione), dlatego nie musisz już potwierdzać ich w urzędzie. Dzięki temu profil zaufany założysz od ręki, bez wychodzenia z domu.
    - Wejdź na stronę profilu zaufanego.
    - Kliknij Zarejestruj się.
    - Kliknij w odnośnik Chcę logować się certyfikatem kwalifikowanym.
    - Wypełnij formularz.
    - Kliknij Zarejestruj się.
    - Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
    - Wyświetli się kolejny komunikat z prośbą o wykonanie trzech kroków. Jeśli je wykonasz — kliknij Potwierdź wykonanie kroków. W - ten sposób założysz profil zaufany.
    Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania Za pomocą certyfikatu kwalifikowanego. Zaloguj się na swój profil zaufany.



Jeśli masz już profil zaufany, zaloguj się do Internetowego Konta Pacjenta i skorzystaj z szeregu udogodnień. Receptę możesz dostać SMS-em, czyli tzw. e-receptę

Czym jest e-recepta?


E-recepta jest wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem, dzięki któremu będziesz mógł sprawnie i szybko wykupić przepisane przez lekarza leki, a także śledzić szczegóły oraz dawkowanie logując się do swojego Internetowego Konta Pacjenta.
Zalety recepty elektronicznej:
  • czytelna dla farmaceuty – znikną problemy z błędnymi danymi
  • brakiem pieczątki i niewyraźnym pismem
  • dostępna w każdej aptece – nawet, jeśli pacjent zgubi papierową wersję, nie będzie
  • problemu z jej realizacją
  • pozwala na wykupienie tylko części przepisanych leków – bez konieczności
  • proszenia o odpis,
  • pacjent ma stały dostęp do wszystkich wystawionych recept
  • czytelne informacje o dawkowaniu każdego przepisanego leku
  • łatwy dostęp – przez telefon lub komputer


Gdzie zrealizować e-receptę?


E-receptę zrealizujesz w każdej aptece oznaczonej specjalną naklejką. Dodatkowo na stronie pacjent.gov.pl znajdziesz aktualną listę aptek, w której bez problemu zrealizujesz elektroniczną receptę. W Lubuskiem:
Dowiedz się, gdzie zrealizujesz e-receptę. MAPA APTEK
Apteka, na której znajduje się taka naklejka, realizuje elektroniczne recepty. fot.pacjent.gov.pl


E-recepta, jak ją otrzymać?


Jeśli masz już założone Internetowe Konto Pacjenta (pacjent.gov.pl), to lekarz wstawi i podpisze elektronicznie receptę. Otrzymasz wdruk informacyjny lub e-receptę drogą elektroniczną jako e-mail albo SMS. Udajesz się do apteki oznaczanej specjalną naklejką. Farmaceuta skanuje kod z wydruku lub SMS-a.


E-skierowanie. Jak otrzymać skierowanie drogą elektroniczną?


Elektroniczna recepta, to nie jest wszystko. Okazuje się, że w miejscach oznaczonych specjalną naklejką przyjmowane są też elektroniczne skierowania. E-skierowanie, to dokument w postaci elektronicznej, kierujący na badania diagnostyczne, w tym diagnostykę ambulatoryjną (np. badania laboratoryjne, badania RTG, tomografia komputerowa itp.) oraz ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne (np. wizyta u lekarza specjalisty). Docelowo wszystkie e-skierowania podobnie jak e-recepty będą dostępne na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta, zatem zawsze będziesz mieć do nich dostęp.
E-skierowanie zniesie obowiązek dostarczenia skierowań w postaci papierowej, więc nie będzie już konieczności Twojej fizycznej obecności u usługodawcy, w celu zapisania na świadczenie (obecnie jesteś zobowiązany do dostarczenia skierowania w ciągu 14 dni).

Zalety elektronicznego skierowania:
  • istnieje mniejsze ryzyko błędnego wystawienia e-skierowania
  • e-skierowanie możesz zarejestrować telefonicznie bez konieczności wizyty w placówce
  • informacje o skierowaniu są zawsze dostępne na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl
  • masz możliwość śledzenia historii leczenia

Miejsca z taką naklejką przyjmują e-skierowania. fot.pacjent.gov.pl

E-zwolnienia lekarskie


Przypominamy również, że od 1 stycznia 2016 roku lekarze mogą wystawiać elektroniczne zwolnienia lekarskie, nazywane e-ZLA. Zwolnienia na papierowym formularzu (ZUS ZLA) mogą być wystawiane jeszcze do końca listopada 2018 r. Natomiast od 1 grudnia 2018 r. lekarze będą wystawiać wyłącznie zwolnienia elektroniczne. Dodatkowo od 23 października br. asystenci medyczni mogą również wystawiać e-zwolnienia w imieniu lekarzy.
Asystentem medycznym, którego lekarz będzie mógł upoważnić do wystawiania e-zwolnień w swoim imieniu, może zostać osoba, która wykonuje zawód medyczny lub choćby czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Do grupy tej zalicza się m.in. pielęgniarki, ratowników medycznych czy sekretarki medyczne.

Czytaj również: Koniec z tradycyjnym L4. Wchodzi e-zwolnienie. Czym jest? Od kiedy będzie obowiązywać? Wszystko o e-zwolnieniach. To musisz wiedzieć!

Czytaj treści premium w Nowościach Dziennika Toruńskiego Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Warto zobaczyć

Wideo