Emerytury stażowe: dla kogo? Ile wynosić będzie kryterium stażowe? Co na to NSZZ Solidarność? To filar kampanii wyborczej prezydenta Dudy!

red.
Andrzej Banas / Polska Press
Emerytury stażowe: kiedy przejdziemy na emeryturę? O emeryturach stażowych Andrzej Duda mówił już w 2015 roku po raz pierwszy ubiegając się o prezydenturę. Teraz prezydent powrócił do tej koncepcji. Taki postulat ma być, jak twierdzi wielu komentatorów, jedną najważniejszych obietnic wyborczych prezydenta Andrzeja Dudy w walce o kolejną kadencję. Ile wynosić będzie kryterium stażowe w prezydenckim projekcie? O wszystkich szczegółach przeczytacie poniżej.

Emerytury stażowe: kiedy?

O emeryturach stażowych Andrzej Duda mówił już w 2015 roku po raz pierwszy ubiegając się o prezydenturę. Potem - bezskutecznie - próbował nakłonić rząd do spełnienia tej obietnicy. Przeszkodą okazał się brak pieniędzy, a Ministerstwo Pracy podawało też przeszkody prawne. Mimo to prezydent Andrzej Duda pracuje nad stosownym projektem.

Przy postulowanym kryterium stażowym niektóre kobiety mogłyby przejść na emeryturę już w wieku 53, a mężczyźni - 58 lat. Taką możliwość mieliby ci, którzy pracę zawodową rozpoczęli jako osiemnastolatkowie.

Emerytury stażowe: co na to związkowcy?

Zdania na temat tego pomysłu są podzielone. Zwolennikiem emerytury stażowej jest NSZZ „Solidarność”. Jak mówił parę miesięcy temu „Dziennikowi Gazecie Prawnej” Henryk Nakonieczny, członek prezydium Komisji Krajowej „Solidarności”, to dobre rozwiązanie dla ludzi, którzy pracują ciężko fizycznie od 40 lat. I chodzi nie tylko o stan ich zdrowia.

- Tacy pracownicy powinny mieć prawo do przejścia na emeryturę bez względu na wiek, bowiem po tylu latach opłacania składek mają już zgromadzony odpowiedni kapitał na starość – mówił związkowiec.

Z danych GUS wynika, że pracowników spełniających proponowane przez prezydenta i związki kryterium stażowe jest obecnie ponad 400 tysięcy. Jednak w przyszłości ta liczba może maleć. Młodsi Polacy pierwszą pracę (w każdym razie tę oskładkowaną) podejmują na ogół w późniejszym wieku niż ich ojcowie. Zatem mężczyzna, który zawodową karierę rozpoczął jako 25-latek, zostałby emerytem mając 65 lat, tak jak to dzieje się dzisiaj przy kryterium wiekowym.

ZUS o emeryturach stażowych

W wypowiedzi cytowanej przez portal money.pl szefowa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska zwraca uwagę, że w żadnym państwie Unii Europejskiej emerytury stażowe nie są powszechne. Przypomina, że w 2012 roku zrezygnowano z nich we Włoszech.

- W niektórych państwach można przejść na emeryturę o kilka lat wcześniej, niż przewiduje kryterium wiekowe, warunkiem jest jednak długi staż lub trudne warunki pracy – mówi prof. Uścińska.

W Polsce emerytura stażowa istnieje, ale przysługuje wybranym grupom pracowników, m.in. służbom mundurowym, górnikom, sędziom. Jej upowszechnienie, zdaniem niektórych ekonomistów, mogłoby spowodować poważne kłopoty.

- Takie rozwiązanie trzeba by powiązać z reformą systemu emerytalnego, ponieważ przy cezurze 35 lat stażu pracy dla kobiet i 40 dla mężczyzn będziemy mieli nadmiar młodych emerytów i pojawi się problem wysokości świadczeń dla nich – stwierdził w rozmowie z agencją informacyjną „Newseria Biznes” dr Leszek Juchniewicz, główny ekonomista Pracodawców RP. - Dziś stopa zastąpienia kształtuje się na poziomie około 50 proc., za lat 20 będzie wynosić zaledwie 30 proc., w związku z tym pojawi się problem, z czego ci młodzi emeryci będą żyli.

Pomysłowi prezydenta niektórzy pracodawcy są niechętni także dlatego, że emerytury stażowe mogłyby jeszcze pogłębić wielki problem braku rąk do pracy.

Z drugiej strony – czy emerytura stażowa rzeczywiście skróciłaby naszą obecność na rynku pracy, zważywszy, że przeciętny Polak dziś i tak pracuje tylko 33 lata, a przeciętna Polka 30, podczas gdy Islandczyk - 46 lat, Szwed - 42 lata, a Czech - 36 (dane za „Dziennikiem Polskim” i "Business Insider")?

Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały. Klimat się zmienił.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 139

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

37 lat pracy i marzę aby pójść na emeryturę bo już nie daję rady

G
Gość
17 stycznia, 12:02, GOŚĆ:

Jak po 44 latach pracy jestem młodym emerytem to kim jest policjant po 15 latach pracy głupoty można mówić ale jak się jest psychiczne chorym.

17 stycznia, 14:04, Gość:

A mówi to gł.ekonom.pracodawców R P. Dr. Juchniewicz!!Organizację która zatrudnia takich ekspertów należy zdelegalizować!!

17 stycznia, 22:12, Gość:

Jaka organizacja taki ekspert!! /lub odwrotnie/

20 stycznia, 11:54, Gość:

Prawda. Ja mam 55 lat 40 lat pracy . nie pójdę na tę emeryturę ale chcę. Mieć prawo na nią w kazdej chwili pujsc. Jak mnie pracodawca wku..... I mi zdrowie nie pozwoli

Takk powinno byc przepracowalem 43 lat i .

N
No
21 stycznia, 19:13, zbolącymi kolanami do 50:

Obłudnicy, ukartowane na karczmie piwnej,przechandlowali roboli 40 , za 14 - tki dla ryli,skandal,że świat nie widział.....

No

z
zbolącymi kolanami do 50

Obłudnicy, ukartowane na karczmie piwnej,przechandlowali roboli 40 , za 14 - tki dla ryli,skandal,że świat nie widział.....

G
Gość
17 stycznia, 12:02, GOŚĆ:

Jak po 44 latach pracy jestem młodym emerytem to kim jest policjant po 15 latach pracy głupoty można mówić ale jak się jest psychiczne chorym.

17 stycznia, 14:04, Gość:

A mówi to gł.ekonom.pracodawców R P. Dr. Juchniewicz!!Organizację która zatrudnia takich ekspertów należy zdelegalizować!!

17 stycznia, 22:12, Gość:

Jaka organizacja taki ekspert!! /lub odwrotnie/

Prawda. Ja mam 55 lat 40 lat pracy . nie pójdę na tę emeryturę ale chcę. Mieć prawo na nią w kazdej chwili pujsc. Jak mnie pracodawca wku..... I mi zdrowie nie pozwoli

E
Emeryt

Emerytura stażowa jak najbardziej ale żeby zachęcić do dalszej pracy to trzeba zwolnić takiego pracownika i jego pracodawcę z pewnych obciążeń.

D
Dario
15 stycznia, 22:57, Kalkulator:

Proste wyliczenie: jeśli ktoś przez 40 lat pracy "odłożył" w ZUS-ie 300.000 zł, a pracę rozpoczął w wieku lat 20, to idąc na wcześniejszą emeryturę (mając 60 lat) POWINIEN dostawać ok. 1650 zł/miesięcznie (zakładając, że dożyje 75 r.ż.). Tyle sobie uczciwie uzbierał.

16 stycznia, 7:10, Gość:

Problem finasowy tkwi w emeryturach uprzywilejowanych!Jak widzisz ten człowiek uczciwie uzbierał,a teraz zostaje okradany przez 40 letnich emerytów, nie mogąc przejść na emeryturę!Dlatego należy wprowadzić emerytury stażowe i nie tolerować obecnej patologii!!!

19 stycznia, 11:57, Rand:

A odsetki?

Odsetki składki są waloryzowane przez 40 lat pracy nawet przy najniższym wynagrodzeniu powinno się uzbierać 500000 tys a emeryturę należy obliczać faceci i kobiety do średniego życia kobiet to jest 82 lata chociaż faceci żyją 74 lata średnio i to nadaje się do trybunału konstytucyjnego dario

R
Rand
15 stycznia, 22:57, Kalkulator:

Proste wyliczenie: jeśli ktoś przez 40 lat pracy "odłożył" w ZUS-ie 300.000 zł, a pracę rozpoczął w wieku lat 20, to idąc na wcześniejszą emeryturę (mając 60 lat) POWINIEN dostawać ok. 1650 zł/miesięcznie (zakładając, że dożyje 75 r.ż.). Tyle sobie uczciwie uzbierał.

16 stycznia, 7:10, Gość:

Problem finasowy tkwi w emeryturach uprzywilejowanych!Jak widzisz ten człowiek uczciwie uzbierał,a teraz zostaje okradany przez 40 letnich emerytów, nie mogąc przejść na emeryturę!Dlatego należy wprowadzić emerytury stażowe i nie tolerować obecnej patologii!!!

A odsetki?

G
Gość
17 stycznia, 12:02, GOŚĆ:

Jak po 44 latach pracy jestem młodym emerytem to kim jest policjant po 15 latach pracy głupoty można mówić ale jak się jest psychiczne chorym.

17 stycznia, 14:04, Gość:

A mówi to gł.ekonom.pracodawców R P. Dr. Juchniewicz!!Organizację która zatrudnia takich ekspertów należy zdelegalizować!!

Jaka organizacja taki ekspert!! /lub odwrotnie/

G
Gość
17 stycznia, 12:02, GOŚĆ:

Jak po 44 latach pracy jestem młodym emerytem to kim jest policjant po 15 latach pracy głupoty można mówić ale jak się jest psychiczne chorym.

17 stycznia, 14:04, Gość:

A mówi to gł.ekonom.pracodawców R P. Dr. Juchniewicz!!Organizację która zatrudnia takich ekspertów należy zdelegalizować!!

Słuszna racja.

G
Gość
17 stycznia, 12:02, GOŚĆ:

Jak po 44 latach pracy jestem młodym emerytem to kim jest policjant po 15 latach pracy głupoty można mówić ale jak się jest psychiczne chorym.

A mówi to gł.ekonom.pracodawców R P. Dr. Juchniewicz!!Organizację która zatrudnia takich ekspertów należy zdelegalizować!!

G
GOŚĆ

Jak po 44 latach pracy jestem młodym emerytem to kim jest policjant po 15 latach pracy głupoty można mówić ale jak się jest psychiczne chorym.

G
Gość
16 stycznia, 21:31, Regina:

Myślę,że Pan Prezydent emerytury stażowe wprowadzi przed wyborami a nie obiecuje jak w 2015 roku.i nic nie wyszło.Czekamy na emerytury stazowe 35/40.

17 stycznia, 07:48, Gość:

Teraz szykuje się na narty!Może nie zdążyć do maja podpisać ustawy! Chyba że prezes przypomni sobie o tym !!

17 stycznia, 8:50, Polski robol:

Decyzja i tak po kalkulacjach w sensie głosów wyborczych przy wyborach prezydenckich zapadnie u Pana Jarosława bo tu nie chodzi o polskich roboli co na to wszystko tyrali ciężko od najmłodszych lat dla kasty świętych uprzywilejowanych krów tylko czysty zysk wyborczy i tyle z ludźmi ten rząd i poprzednie wcale się nie liczą. A tak wygolę to gdzie są związki zawodowe czytaj rządowe? Ale oni są na usługach rządu a robotników będą potrzebować przed wyborami najwyższy czas pokazać im czerwona kartkę i prezydentowi również jak nie zgłosi ustawy

Co do związków ... opzz za słabe, a Solidarności czeka aż prezes pozwoli się odezwać!!!

P
Polski robol
16 stycznia, 21:31, Regina:

Myślę,że Pan Prezydent emerytury stażowe wprowadzi przed wyborami a nie obiecuje jak w 2015 roku.i nic nie wyszło.Czekamy na emerytury stazowe 35/40.

17 stycznia, 07:48, Gość:

Teraz szykuje się na narty!Może nie zdążyć do maja podpisać ustawy! Chyba że prezes przypomni sobie o tym !!

Decyzja i tak po kalkulacjach w sensie głosów wyborczych przy wyborach prezydenckich zapadnie u Pana Jarosława bo tu nie chodzi o polskich roboli co na to wszystko tyrali ciężko od najmłodszych lat dla kasty świętych uprzywilejowanych krów tylko czysty zysk wyborczy i tyle z ludźmi ten rząd i poprzednie wcale się nie liczą. A tak wygolę to gdzie są związki zawodowe czytaj rządowe? Ale oni są na usługach rządu a robotników będą potrzebować przed wyborami najwyższy czas pokazać im czerwona kartkę i prezydentowi również jak nie zgłosi ustawy

G
Gość
16 stycznia, 21:31, Regina:

Myślę,że Pan Prezydent emerytury stażowe wprowadzi przed wyborami a nie obiecuje jak w 2015 roku.i nic nie wyszło.Czekamy na emerytury stazowe 35/40.

Teraz szykuje się na narty!Może nie zdążyć do maja podpisać ustawy! Chyba że prezes przypomni sobie o tym !!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3