Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fikcyjne rabaty dla seniorów

Mariola Lorenczewska
Co roku sporym zainteresowaniem przed świętami cieszy się Jarmark przy Rynku Staromiejskim. Tu promocji nie brakuje. Jak przystało na jarmark, ceny są ruchome i wręcz wypada potargować się z handlującymi
Co roku sporym zainteresowaniem przed świętami cieszy się Jarmark przy Rynku Staromiejskim. Tu promocji nie brakuje. Jak przystało na jarmark, ceny są ruchome i wręcz wypada potargować się z handlującymi Grzegorz Olkowski
Zbliża się gorący czas przedświątecznych zakupów. Dobrze jest uważnie czytać paragony i porównywać ceny, które widnieją na półce, z płaconymi przy kasie.

Już wkrótce zacznie się szał zakupowy związany ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia. Wśród osób, które lubią robić zakupy z wyprzedzeniem, są osoby starsze.

- Jestem seniorem. Dość często kupuję w sklepach sieciowych. Niektóre z nich wprowadzają starsze osoby w błąd oferując fikcyjne promocje - twierdzi pan Czesław z Torunia. - Chciałbym ludzi przestrzec przez tym, bo nie wszyscy są przecież „bystrzakami”.

Ja ka to promocja?
Mężczyzna podaje konkretny przykład. Paczka kawy w jednym sklepie w poniedziałek kosztowała 11 złotych. We wtorek, gdy seniorzy mogą zapłacić o 10 proc. taniej kupując za minimum 50 złotych, takie samo opakowanie kawy kosztowało już 13,50 zł. Klient, jeśli chciałby skorzystać ze zniżki, musiałby kupić cztery opakowania kawy.

- Jaka to promocja? To po prostu fikcja - uważa pan Czesław. - Osoby starsze często nie zdają sobie sprawy, że są wprowadzane w błąd. Bo jeśli jest przecena, to niech będzie zarówno w poniedziałek, jak i we wtorek.

Czytaj także Sprawdziliśmy, co przez rok robili w Sejmie posłowie z okręgu toruńsko-włocławskiego

Jak dodaje Czytelnik, dziwne praktyki, które dotykają szczególnie starszych klientów, obserwuje w różnych sklepach. W jednym np. po uzbieraniu pięciu paragonów po 10 złotych klientowi przysługuje częściowy zwrot pieniędzy. Ludzie są w ten sposób zachęceni do zakupów, ale rzadko kto zbiera kupony i korzysta. Dla wielu zasady działania takich promocji są po prostu skomplikowane.

Czy takie manipulacje handlowców są zgodne z prawem? Gdzie można złożyć skargę, zapytać, czy nie zostaliśmy wprowadzeni w błąd?

- To może być nie tyle celowe wprowadzanie w błąd, co działanie nie fair. Za każdym razem powinna być czytelna informacja dla klienta - zaznacza Wiesława Szatkowska, dyrektor toruńskiej delegatury Inspekcji Handlowej. - Są różne drogi przekazywania tych informacji. Mogą to być zarówno widoczne napisy przy kasach w sklepie, jak i w gazetkach. Jeśli chodzi o zbieranie paragonów, to jest to na pewno uciążliwe. Chyba że ktoś jest bardzo skrupulatny i robi zakupy w jednym miejscu.

Przydatny monitoring

Dyrektor Wiesława Szatkowska dodaje, że teraz, gdy zaczyna się wzmożony ruch w sklepach przed świętami, może częściej dochodzić do nieprawidłowości, na przykład nie zgadzają się towary w koszu zakupów z wymienionymi na paragonie, inna jest cena towaru w kasie, inna na półce.

Zobacz też Rusza akcja zbierania podpisów popierających budowę nowej tamy na Wiśle

Warto pamiętać, że klienta obowiązuje cena na półce. Jeśli przy kasie jest drożej, trzeba iść do kierownika sklepu lub biura obsługi klienta i domagać się zwrotu nadpłaconej różnicy.

- Znam sytuację, gdy kobieta po zrobieniu zakupów zauważyła, że na paragonie ma więcej towarów niż w rzeczywistości kupiła - podkreśla Wiesława Szatkowska. - Zorientowała się dopiero w domu. Wróciła do sklepu. Na szczęście był tam monitoring. Okazało się, że klientka do półki z produktami, które widniały na paragonie, a ona ich nie miała w koszu, w ogóle nawet się nie zbliżyła. Zwrócono jej pieniądze. Warto też sprawdzać paragony. Najlepiej robić to od razu przy kasie. Jeśli jesteśmy pewni, że policzono nam za dużo i zapłaciliśmy więcej, możemy nawet żądać przeliczenia kasy.

Co ważne, idąc robić zakupy szczególnie większe, seniorzy powinni pamiętać o zabraniu ze sobą okularów. To może pomóc w odczytaniu informacji na towarach. A między innymi mały druk przy opisie towaru, trudne do zrozumienia umowy, nagabywanie przez akwizytora, oferowaniem starszym osobom usług, z których nie będą korzystać, to główne problemy zgłaszane przez seniorów do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina zasady rozsądnego seniora-konsumenta:

1. Nie kupuj bez namysłu. Zanim kupisz, zweryfikuj informacje, skonsultuj z rodziną;

2. Nie wierz w darmowe prezenty. Uważaj, może się okazać, że aby dostać prezent, musisz kupić kosztowny produkt;

3. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa np. odstąpić od umowy. Sprzedawca, który tak twierdzi, łamie prawo;

4. Bądź uważny, nie daj się manipulacji;

5. Nie daj się namowom. Sprzedawcy mają wiele sztuczek.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska