Funkcje i zabiegi językowe

Marcin Dutkowski
Analizę dwóch wierszy Mickiewicza i Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej albo charakterystykę bohaterki „Granicy” mieli wczoraj do napisania maturzyści.

Analizę dwóch wierszy Mickiewicza i Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej albo charakterystykę bohaterki „Granicy” mieli wczoraj do napisania maturzyści.

<!** Image 2 align=none alt="Image 171335" sub="Uśmiechnięte maturzystki z II LO w Grudziądzu to dobry znak. W sumie w tej szkole do egzaminu dojrzałości przystąpiło 200 uczniów. Oby humory wszystkim dopisały także w kolejne dni maturalnych zmagań Fot. Gerard Szukay
">Większość abiturientów wychodziło z sal przed upływem 170 minut przeznaczonych na napisanie egzaminu. Jaka była matura z języka polskiego na poziomie podstawowym w ocenie tych, którzy musieli się z nią zmierzyć?

Taka sobie

- Nie była ani zbytnio trudna, ani łatwa. Oceniłabym ją jako średnią - powiedziała nam wczoraj Marta, maturzystka z Centrum Kształcenia Ustawicznego. - Najwięcej kłopotów sprawiło mi zadanie, w którym trzeba było określić funkcje językowe wskazanych zdań.

<!** reklama>- Dla mnie najtrudniejsze było zadanie, gdzie musiałem wybrać z tekstu i nazwać dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedź autorki - stwierdził Zbigniew Znaniecki z III Liceum Ogólnokształcącego.

Pierwsza część składała się z 13 krótkich zadań. W drugiej należało napisać wypracowanie. Do wyboru były dwa tematy. Pierwszy wymagał analizy wierszy: „Gdy tu mój trup...” Adama Mickiewicza i „Światło w ciemnościach” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, a następnie porównania ukazanych w nich obrazów świata marzeń i rzeczywistości. W drugim należało na podstawie podanych fragmentów „Granicy” Zofii Nałkowskiej przedstawić obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. Maturzyści, z którymi rozmawialiśmy, wybrali ten drugi temat, uznając go za łatwiejszy.

O godzinie 14 do matury z języka polskiego przystąpili ci, którzy postanowili zdawać ten przedmiot na poziomie rozszerzonym.

Dzisiaj przed tegorocznymi maturzystami drugi z trzech obowiązkowych egzaminów pisemnych - z matematyki.

- Nie obawiam się go. Byłoby jednak inaczej, gdybyśmy nie mogli korzystać z wzorów - przyznaje Rafał Weber z III LO.

Trzeci - to język obcy

Trzeci obowiązkowy egzamin to egzamin z języka obcego, ale każdy maturzysta miał prawo wybrać również do sześciu dodatkowych przedmiotów. Najpopularniejsze to geografia i wiedza o społeczeństwie.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie