Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczny rachunek za prąd Pani Krystyny. "W piwnicy mieliśmy tylko dwie jarzeniówki"

Maciej Czerniak
Maciej Czerniak
W kwietniu tego roku stan licznika został odczytany przez naszego inkasenta firmy Enea i rozliczenie zużytej energii odbyło się na podstawie stanu licznika.
W kwietniu tego roku stan licznika został odczytany przez naszego inkasenta firmy Enea i rozliczenie zużytej energii odbyło się na podstawie stanu licznika. 123RF
Kiedy przyszło rozliczenie za dwa miesiące zużycia energii elektrycznej, pani Krystyna przeżyła szok. Dostała z mężem do zapłaty 672 zł. "Jak to możliwe? Przecież do tej pory płaciliśmy raptem po 30 zł", pyta kobieta, która skontaktowała się z naszą redakcją.

Pani Krystyna mieszka w domu jednorodzinnym. Ma dwa liczniki, z których jeden jest ulokowany w piwnicy. W tym pomieszczeniu nie ma żadnych urządzeń poza dwiema świetlówkami-jarzeniówkami. Przez około trzydzieści lat za korzystanie z energii zużywanej na "tym liczniku" mieszkańcy domu w Bydgoszczy płacili co dwa miesiące około trzydzieści złotych.

- Właściwie płacił mąż, bo na niego zawsze przychodziło rozliczenie - mówi pani Krystyna, która skontaktowała się z redakcją Expressu Bydgoskiego.

To Cię może też zainteresować

Małżeństwo przeżyło szok, kiedy przy ostatnim spisywaniu licznika okazało się, iż do zapłaty dostał ponad 672 zł. Klient złożył reklamację. Na własny koszt skorzystał z możliwości badania technicznego licznika, którą złożyła jej firma Enea. Badanie nie wykazało nieprawidłowości. Licznik został wysłany po raz kolejny do laboratoryjnego badania. W sumie za dwa badania techniczne urządzenia nasz czytelnik musiał zapłacić około 280 zł. Wprawdzie w korespondencji otrzymanej od Enea Operator w Bydgoszczy znajduje się informacja, że koszt jest zwracany w przypadku stwierdzenia uszkodzenia licznika, ale w tym przypadku czegoś takiego nie stwierdzono.

"Licznik został sprawdzony laboratoryjnie i nie posiada żadnych uszkodzeń zarówno w działaniu urządzenia, jak i mechanicznych na zewnątrz" - czytamy w odpowiedzi od firmy Enea. "Licznik posiadał ważną cechę legalizacyjną z roku 2015. Według zapisów naszego systemu odczyty powyższego układu pomiarowo-rozliczeniowego były wykonywane przez inkasenta, montera oraz podawane przez Odbiorę. Nie jesteśmy w stanie ustalić, jakie urządzenia były włączane w poszczególnych okresach rozliczeniowych".

Licznik starego typu

- W ten sposób koszty korzystania i okazjonalnego z dwóch lamp jarzeniowych w piwnicy wzrosły do około 1 tys. zł. Wliczam w to koszt badań. Przy czym w dalszym ciągu nie wyjaśniona została przyczyna naliczenia tak wysokich kosztów zużycia energii - mówi Czytelniczka Expressu Bydgoskiego.

- Czy mamy jeszcze jakieś drogi odwołania, działania w celu wyjaśniania tej sprawy, czy pozostaje już tylko "przełknąć" tak wysokie naliczenie, zapłacić i mieć nadzieję, że podobna sytuacja się nie powtórzy? - dopytuje kobieta.

Pracownik operatora energetycznego, z którym klienci się kontaktowali, nie daje wielkich nadziei. Dodatkowo problemem okazał się wiek licznika, który był w użyciu nieprzerwanie od... 1986 roku.

- Dowiedzieliśmy się, że liczniki tego starego typu nie dają możliwości stwierdzenia, zbadania, w którym momencie użytkowania doszło do tak potężnego wzrostu zużycia prądu. Teraz założono nam nowy licznik. Jedynym pocieszeniem jest fakt, że z nowych urządzeń można już odczytać dokładny przebieg poboru mocy - mówi pani Krystyna.

Zwróciliśmy się w tej sprawie do firmy Enea S.A. - Faktura otrzymana przez klienta, to faktura wystawiona na podstawie odczytu dokonanego przez inkasenta, która skorygowała rozliczenia za okres od końca 2020 r. do wiosny 2022 roku, czyli za kilkanaście miesięcy - mówi Gazecie Pomorskiej Mateusz Pilarczyk, specjalista ds. public relations w Enea S.A. - Przez ten czas klient podawał samodzielnie odczyty licznika energii elektrycznej i na ich podstawie były wystawiane kolejne faktury. W kwietniu tego roku stan licznika został odczytany przez naszego inkasenta i rozliczenie zużytej energii odbyło się na podstawie stanu licznika.

"W tym przypadku nie ma technicznej możliwości wskazania, kiedy nastąpiło zużycie energii elektrycznej" - czytamy w odpowiedzi od firmy Enea. "Taką powszechną możliwość dają instalowane sukcesywnie u części klientów Enei Operator nowe liczniki zdalnego odczytu. Są to nowoczesne urządzenia, które pozwalają na bieżące rejestrowanie zużycia energii elektrycznej, tym samym przyczyniają się do jej racjonalnego i efektywnego wykorzystania. Każdy odbiorca, u którego zostanie zainstalowany licznik zdalnego odczytu będzie rozliczany na podstawie rzeczywistego zużycia energii elektrycznej, bez konieczności wykonywania okresowych odczytów. Obecnie konsekwentnie realizujemy plany wymiany liczników zdalnego odczytu. Do końca 2023 roku Enea Operator zainstaluje je u ponad 15% odbiorców, natomiast do końca 2028 roku u co najmniej 80% z nich. Zasady i koszty badania licznika energii elektrycznej są regulowane przez prawo."

Klienci mają możliwość rozłożenia płatności na raty lub wydłużenia okresu płatności – wniosek składany jest pisemnie, a każda sprawa rozpatrywana indywidualnie - podkreśla biuro firmy. "Dodatkowe informacje można pozyskać za pośrednictwem naszej infolinii (611 111 111), w stacjonarnych Biurach Obsługi Klienta, a także na stronie www.enea.pl".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Gigantyczny rachunek za prąd Pani Krystyny. "W piwnicy mieliśmy tylko dwie jarzeniówki" - Gazeta Pomorska

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska