Gmina Lubicz zbuduje nowy most przez Drwęcę. Czy rozładuje on korki na DK nr 10? [mapka]

Justyna Wojciechowska-Narloch
Justyna Wojciechowska-Narloch
Gmina Lubicz zbuduje nowy most przez Drwęcę. Czy rozładuje on korki na DK nr 10? [mapka]
20 mln zł kosztować będzie przeprawa przez Drwęcę w Nowej Wsi w gminie Lubicz. W maju rozstrzygnięto przetarg na dokumentację dla nowego mostu. Ekipy budowlane prace rozpocząć mają w przyszłym roku, a cała inwestycja zakłada także budowę sieci dróg dojazdowych. To będzie alternatywa dla zakorkowanej „dziesiątki”.

Przejazd drogą krajową numer 10, która przebiega przez Lubicz, to koszmar. Od lat tworzą się tam ogromne korki, na które nie ma rady. Wąskim gardłem jest rzeka Drwęca, którą kierowcy pokonać mogą tylko w jednym miejscu – właśnie na moście w Lubiczu Dolnym. I tak jak kiedyś korki na DK numer 10 zmorą były głównie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu, tak teraz na sznur samochodów w obu kierunkach natknąć się można właściwie o każdej porze. Są dni, kiedy w stronę Torunia tworzą się na każdych światłach od Dobrzejewic aż po węzeł autostradowy w Lubiczu. Wyjątkiem są tylko noce, kiedy ruch odbywa się płynnie.

Efekt jest taki, że dla wielu mieszkańców z okolic Torunia dojeżdżających do niego drogą krajową numer 10 to prawdziwa gehenna. Dotyczy to dojazdów do pracy, jak i powrotów do domów, bo sytuacja powtarza się i rano, i po południu. Z Obrowa, Kawęczyna, Dobrzejewic, Głogowa, Szembekowa i Brzozówki, mimo że to maksymalnie 21 km do centrum Torunia, jedzie się czasami prawie godzinę. Najwięcej jednak czasu zajmuje pokonanie odcinka od Brzozówki do lubickiego węzła autostradowego. Przejechanie ledwie 3,5 kilometra zajmuje czasami pół godziny poruszania się w żółwim tempie. Na dojazdy do szkoły czy pracy wiele razy skarżyli się nasi Czytelnicy.

Polecamy

- Na toruńską Skarpę, gdzie w liceum uczy się moja córka, mamy zaledwie 9 km. Wystarczyłoby wyjechać 20 minut przed rozpoczęciem zajęć, by dotrzeć do szkoły na czas. My natomiast wyjeżdżamy niemal godzinę wcześniej, bo wiemy, że przebicie się przez Lubicz zająć może nawet 40 minut – mówi Arkadiusz, prywatny przedsiębiorca i mieszkaniec Brzozówki.

- Węzeł drogowy w Lubiczu to po prostu bubel. Zaprojektowano go tak, że teraz nie można niczego zmienić. Przepustowość „dziesiątki” jest jaka jest, a my musimy cierpieć każdego dnia dojeżdżając do pracy – denerwuje się Dorota, mieszkanka Czernikowa. - To się w głowie nie mieści, żeby te 24 kilometry pokonywać w ponad godzinę. I tak codziennie rano i po południu. Ile to człowiek życia straci.

Trwa głosowanie...

Czy wciąż przestrzegasz reżimu sanitarnego?

Interwencji w sprawie DK numer 10 były setki, jak nie tysiące. O zmiany do rządu, ministrów i parlamentarzystów apelowali zwykli ludzie i lokalni samorządowcy. Nic to jednak nie dało.

Tymczasem, bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad już ponad rok temu zlecił specjalistom z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego zbadanie pracy sygnalizacji świetlnej w Lubiczu. Wnioski były takie, że jej przestawienie nie poprawi sytuacji. Wyszło, że w tym miejscu istnieje LOP, czyli lokalne ograniczenie przepustowości. Oznacza to, że ruch jest tak duży, że zmiana ustawienia świateł nic nie zmieni. Wówczas rzecznik GDAKiA Tomasz Okoński tłumaczył, że jedynym rozwiązaniem będzie przebudowa DK nr 10 oraz budowa trasy ekspresowej S 10. Okoński podkreślał przy tym, że wzmożony ruch na krajowej „dziesiątce” generują głównie auta lokalne. Sugerował, że w poszukiwanie rozwiązań drogowych powinny zaangażować się także okoliczne gminy, którym przybywa mieszkańców.

Polecamy

- Gminy się cieszą, że ludzie tam inwestują, budują domy. Nie dbają jednak o to, by lokalną komunikację usprawnić i umożliwić swoim nowym mieszkańcom normalny dojazd do pracy czy szkoły – argumentował Tomasz Okoński. - A czasem lokalne rozwiązania komunikacyjne mogą wiele poprawić.

I taki właśnie jest cel budowy nowego mostu przez Drwęcę w Nowej Wsi wraz z siecią dróg dojazdowych. Władze gminy Lubicz chcą zbudować most żelbetonowy (o prostej konstrukcji), długości 96 m, nośności 30 ton, dwupasowy (3,5 m każdy), z dwumetrowym chodnikiem oraz dwumetrową ścieżką rowerową.

Przeprawa zostanie zlokalizowana na rzece Drwęcy w sąsiedztwie ul. Promowej w Nowej Wsi. Po drugiej stronie rzeki wyjazd będzie na ul. Antoniewo w Lubiczu Dolnym w okolicach zakładu Jurmet.

Nowa inwestycja zakłada również alternatywną drogę do Torunia z Małgorzatowa, czyli części przemysłowej Lubicza Dolnego, która pobiegnie wzdłuż torów kolejowych i autostrady w stronę "ślimaka" przy Skodzie. To pozwoli wyeliminować ciężki ruch samochodowy z ul. Dworcowej.

- Moim zadaniem jest przede wszystkim ułatwić i usprawnić mieszkańcom poruszanie się po drogach lokalnych – wyjaśnia Marek Nicewicz, wójt Lubicza. - Pojawienie się mostu powinno wpłynąć także na inne aspekty życia gminy, m.in. przyciągnięcie potencjalnych inwestorów do Małgorzatowa w Lubiczu Dolnym. To z kolei ma istotne znaczenie dla dochodów gminy i przekłada się na kolejne inwestycje oraz nowe miejsca pracy. Przeprawa to także rozluźnienie sytuacji na krajowej „dziesiątce”, która od lat irytuje stojących w korkach mieszkańców gminy. Co istotne, przy trasowaniu dróg dojazdowych do mostu braliśmy pod uwagę przede wszystkim tereny przewidziane pod drogi już w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 1989 r., a potem z 2011 r.

Planowana trasa przebiega częściowe na działkach należących do Skarbu Państwa i terenach należących do osób i podmiotów prywatnych. Formalności wiązane z ich przejęciem pod budowę nowej trasy, jeszcze przed gminą.

Zobacz wideo:

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
G

Nie wierzę, że ludzie będą kierować się na most który ma prowadzić do nikąd, dobrze wiemy że to dla strefy przemysłowej a nie dla rozładowania 10...

G
Gość

Most który niczego nie zmieni a zniszczy rezerwat i życie wielu osób, 10tka jak stała tak stać będzie ponieważ korkuje się do samej Brzozówki a nawet i Dobrzejewic, nikt nie wjedzie przy komisach na 10tkę więc cały Lubicz Górny koło szkoły, galerii i sklepów będzie zakorkowany. Jest to nic innego jak przeniesienie korków w inne miejsca a na tym moście zyska tylko strefa przemysłowa.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3