Organizatorzy II Toruńskiego Forum Integracji - Szkoła Podstawowa nr 31 wraz Toruńskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego - skupili się na dzieleniu doświadczeniem w nauczaniu dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Placówka przy ul. Dziewulskiego 41b od ponad 10 lat specjalizuje się w pracy z osobami z autyzmem. Współpracuje ze specjalistycznymi ośrodkami w Gdańsku i Poznaniu, by doskonalić umiejętności kadry pedagogicznej i jak najlepiej prowadzić terapie. Organizuje konferencje i szkolenia dla rodziców oraz nauczycieli.
Zobacz też:
Współpraca wszystkich jest bardzo ważna
- Osoby z autyzmem nie uczą się w taki sposób jak dzieci typowo rozwijające się - mówi Anna Barwik, koordynator do spraw integracji uczniów z autyzmem w SP nr 31. - Potrzebują zaaranżowania specjalnego środowiska, aby mogły rozwijać umiejętności potrzebne im do życia codziennego, funkcjonowania w szkole wśród rówieśników i uczenia się nowych umiejętności. W procesie integracji bardzo ważna jest współpraca między kadrą, rodzicami i dziećmi. Jeśli któregoś z tych elementów zabraknie, integracja nie zafunkcjonuje. W naszych oddziałach integracyjnych dzieci mają dodatkowe wsparcie nauczyciela wspomagającego i pomocy pedagogicznej. Organizujemy regularnie zajęcia integracyjne, żeby uwrażliwiać dzieci typowo rozwijające się na potrzeby ich kolegów - nie tylko tych z autyzmem. Staramy się wyczulić, by wiedzieli, w jaki sposób pomagać, zapraszać do zabawy, rozmawiać, reagować na różne emocje naszych uczniów - czasami trudne, wynikające na #przykład z nie pogodzenia się z porażką.
Przeczytaj również:
Rozmowy i wyjścia w grupie rówieśników
Od zeszłego roku w SP 31 funkcjonuje także Szkolne Koło Gimnazjalisty. Jest to innowacyjny projekt dla nastolatków z autyzmem i zespołem Aspergera, którzy są w grupie z uczniami typowo rozwijającymi się, mogąc od nich uczyć się rozmowy, nawiązywania relacji w sposób prawidłowy i społecznie akceptowalny. Przy okazji spędzają przyjemnie czas, gdyż na każdym spotkaniu muszą przygotowywać wspólnie posiłki, dzielić się zadaniami.
- Wychodzimy też poza szkołę na różne zajęcia, np. na kręgle, do escape roomu, na ściankę wspinaczkową - mówi Anna Barwik. - Dla naszych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest to bardzo ważne! Dla niektórych spośród nich ta grupa rówieśnicza jest jedyną grupą przyjaciół bądź kolegów, z którymi mogą spędzić czas i w której czują się bezpiecznie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?