Inteligentny system pokaże, czy wokół toruńskiej starówki są wolne miejsca parkingowe

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
System pokaże, czy wolne miejsca parkingowe są na przykład na ulicy Gregorkiewicz
System pokaże, czy wolne miejsca parkingowe są na przykład na ulicy Gregorkiewicz Jacek Smarz
W przyszłym roku na wolne miejsca parkingowe w Toruniu samochody i autokary będą kierowane przez 22 inteligentne tablice informacyjne. Umowę na ich ustawienie prezydent Michał Zaleski podpisał z wiceprezesem firmy Sprint Waldemarem Matukiewiczem.

Zobacz wideo: Mandaty nawet do 5 tysięcy złotych. Rząd zapowiedział zmiany w prawie drogowym

Toruń. Będzie łatwiej zaparkować na starówce?

Przez najbliższe pół roku wykonawca, czyli firma Sprint, będzie pracować nad projektem całego systemu. Potem, w ciągu trzech miesięcy, dostarczy i zamontuje całą potrzebną infrastrukturę. Będą to na przykład czujniki sprawdzające zajętość miejsc i tablice informacyjne. Cała operacja uruchomienia inteligentnego systemu informacji parkingowej zająć ma dziewięć miesięcy. Powinien więc zacząć działać w lipcu 2022 roku.

A jak to będzie działać? Informacje zbierane przez system z czujników zamontowanych na miejscach parkingowych będą przekazywane kierowcom w czasie rzeczywistym za pomocą 22 tablic świetlnych (LED z pełną matrycą kolorową) – 12 mniejszych i 10 większych. Pracownicy Urzędu Miasta otrzymywać będą także szczegółowe raporty, pokazujące statystyki zajętości miejsc. Cały system będzie miał własny serwer.

Polecamy

Nowy system ułatwi parkowanie w Toruniu? Obejmie 725 miejsc

System obejmie 725 miejsc parkingowych znajdujących się wokół starówki. 679 z nich to te dla samochodów osobowych, 38 dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i 8 autokarowych. Znajdują się na ulicach: Warszawskiej, św. Jakuba, Poniatowskiego, Wola Zamkowa, gen. Skrzyńskiego, Piastowska, Jagiellończyka, gen. Dąbrowskiego, Wały Gen. Sikorskiego, Gregorkiewicza oraz na placu św. Katarzyny. Projekt przygotowany przez firmę Sprint będzie też z góry zakładał możliwość rozszerzenia systemu o kolejnych 330 sensorów umieszczonych w nawierzchni.

System naprowadzania ma ułatwić kierowcom szybsze znalezienie miejsca postojowego, a tym samym zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i hałas. Celem jego wprowadzenia jest także wyprowadzenie ruchu samochodowego ze ścisłego centrum Torunia oraz poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów.

Czytaj także

Wprowadzenie systemu to także realizacja założeń „Polityki Parkingowej Gminy Miasta Toruń na lata 2020-2025 z perspektywą do roku 2030”. Na podstawie przeprowadzonych w 2019 roku badań jako główne jej cele wyznaczono, m.in. zwiększenie rotacji parkujących aut, uporządkowanie parkowania wokół starówki, przeciwdziałanie skutkom rosnącego zatłoczenia komunikacyjnego.

- Dla przypomnienia, działania, które do tej pory podjęliśmy w zakresie polityki parkingowej, to zmiana opłat w Stefach Płatnego Parkowania oraz obniżenie cen biletów weekendowych komunikacji miejskiej, jako zachęta do korzystania z niej – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

Trwa głosowanie...

Czy płatne parkowanie powinno obowiązywać także w soboty?

Warto wspomnieć, że firma Sprint ma bogate doświadczenie w projektowaniu systemów ITS. Wprowadziła rozwiązania, które udrożniają komunikację i transport w 13 miastach. System podobny do toruńskiego zainstalowała już w Wałbrzychu i Tarnowie.

– Inteligentne parkingi zyskują na popularności i coraz więcej miast decyduje się na ich uruchomienie. Są one ważnym elementem zarządzania transportem w aglomeracji, docenianym przez samorządowców. Zwłaszcza że technologia Inteligentnych Systemów Transportowych, których ważnym elementem jest monitoring zajętości miejsc, jest nieustannie ulepszana i oferuje coraz więcej możliwości. W Toruniu będziemy bazować na zyskującym na popularności protokole LoRaWan, który już z sukcesem działa w Tarnowie, a oparte na nim systemy parkingowe powstają właśnie w Opolu i Bielsku-Białej. Liczę na to, że toruńscy kierowcy i turyści docenią zapewniane im przez miasto udogodnienie – podkreśla Waldemar Matukiewicz, wiceprezes firmy Sprint.

Łączna wartość umowy miasta z firmą Sprint na montaż systemu to prawie 2,3 miliona złotych.

Warto przeczytać

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie