Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak na chińskiej defiladzie

Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Portret uśmiechniętej kobiety złożony z dziesiątek różnokolorowych filiżanek nosi tytuł „Kawa z mlekiem”. „Liczący ziemniaki” to tłum podobnych do siebie postaci, pochylonych nad kopkami bulw.

Portret uśmiechniętej kobiety złożony z dziesiątek różnokolorowych filiżanek nosi tytuł „Kawa z mlekiem”. „Liczący ziemniaki” to tłum podobnych do siebie postaci, pochylonych nad kopkami bulw.

<!** Image 3 align=none alt="Image 197347" sub="Thomas Bayrle „Życie w koszulach” [Fot. archiwum CSW]">A „Człowiek wieszak” - twarz z wieszaków na ubrania...

Uporczywie powtarzane na całej płaszczyźnie obrazu motywy, których rytm w centrum ulega zaburzeniom, dając obraz twarzy lub na przykład samochodu - to jeden z charakterystycznych dla Thomasa Bayrle sposobów tworzenia. Jego dzieła - fotokolaże, tapety, sitodruki na papierze i plastiku, także na płaszczach przeciwdeszczowych - przypominają niekiedy zadrukowane powtarzającymi się motywami tkaniny. <!** reklama>

Urodzony w 1937 roku w Berlinie artysta swoje superstruktury tworzy od lat 60., gdy jeszcze nie używano w tym celu komputera. Jak piszą krytycy, wpływ na wybór takiej formy wypowiedzi miała m.in. obserwacja wydarzeń w maoistowskich Chinach, gdzie reżyserowano ogromne widowiska, podczas których ludzie na komendę ustawiali się, tworząc propagandowe obrazy. Każdy człowiek stawał się pikselem takiego obrazu. Superstruktury Bayrle’a także pokazują masowość - popkultury, nadmiernej konsumpcji, globalnej produkcji. Ludzie zaczynają się składać z rzeczy, które nimi rządzą: przedmiotów pożądania, marek, przekąsek.

<!** Image 4 align=none alt="Image 197347" sub="„Płaszcz (czerwony), płaszcz (czerwony/żółty)” [Fot. archiwum CSW]">„Jako świadek powojennego szalonego bumu ekonomicznego na Zachodzie, absurdów zimnej wojny i wojny w Wietnamie oraz gorzkiego rozczarowania lewicowymi ideologiami, od połowy lat 60. Bayrle pokazuje świat współczesny, podkreślając jego chore cechy: nadprodukcję, nadkonsumpcję, nadmierną eksploatację i zanieczyszczenie środowiska, przeludnienie” - czytamy w zapowiedzi wystawy Thomasa Bayrle’a w toruńskim CSW.

Thomas Bayrle, którego twórczość była odpowiedzią na amerykański pop-art, jest jednym z czołowych współczesnych artystów. Wystawiał w najsłynniejszych galeriach świata. W tym roku został zaproszony do udziału w jednym z najbardziej prestiżowych cyklicznych pokazów sztuki współczesnej - „dOKUMENTA” w Kassel.

W Toruniu zobaczymy wybór jego grafik powstałych od początku lat 70. XX wieku do dziś, a także filmy animowane i instalacje. Będą też prace przygotowane specjalnie na wystawę w CSW.

Ekspozycji zatytułowanej „Po nitce do kłębka i z powrotem” towarzyszy pokaz dokumentalnych filmów o sztuce autorstwa żony artysty, Helke Bayrle. Cykl dokumentów pt. „Portikus w budowie” przedstawia działalność „Portikusa” - eksperymentalnej instytucji sztuki we Frankfurcie. W filmach pojawiają się m.in. tacy artyści jak Yoko Ono i Mauricio Cattelan.


Thomas Bayrle „Po nitce do kłębka i z powrotem” i Helke Bayrle „Portikus w budowie”, do 30 grudnia

Wernisaż: piątek, 5 października, godz. 19, CSW „Znaki Czasu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska