[break]
Radni sejmiku dyskutowali wczoraj nad Kujawsko-Pomorskim Planem Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej 2014-2020. To jeden z wymaganych przez Komisję Europejską dokumentów związanych z wykorzystaniem środków unijnych na lata 2014-2020.
Z ogólnej kwoty 206 milionów euro zarząd województwa chce na inwestycje drogowe przeznaczyć 140 milionów, na rozwój pozamiejskiego transportu publicznego 15 mln i ponad 50 milionów euro na rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej. Źródłem finansowania będzie głównie Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020.
Na kolej i autobusy
Ponad 100 milionów euro pochłonie modernizacja i przebudowa dróg wojewódzkich na odcinkach poza głównymi miastami. 21 mln euro przeznaczone będzie na drogi lokalne, 18 milionów na odcinki dróg wojewódzkich przebiegające przez miasta na prawach powiatu. W planach jest między innymi połączenie krajowej 80-tki z krajową 15-tką przez węzeł Turzno na A-1 (wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad) oraz budowa obwodnic 21 miejscowości, w tym Kowalewa Pomorskiego, Brześcia Kujawskiego i Chełmży.
Pieniądze na kolej wydane będą przede wszystkim na rewitalizację linii (35,6 mln euro), modernizację dworców, budowę i modernizację przystanków kolejowych (ponad 11 mln). W programie znalazły się projekty rewitalizacyjne linii Grudziądz - Laskowice Pomorskie, Toruń Wschodni - Chełmża, Jabłonowo Pomorskie - Grudziądz oraz Grudziądz - granica województwa.
Poprawić ma się też komunikacja autobusowa. Zarząd województwa chce kupić 39 nowoczesnych pojazdów.
Konsultacje planu otworzy konferencja zaplanowana na 6 października. Już podczas sesji padało jednak wiele pytań i uwag. Kilku radnych, wśród nich Stanisław Pawlak (SLD) i Michał Krzemkowski (PiS) uważali, że dano im za mało czasu na zapoznanie się i dyskusję nad planem.
Nowe przepisy
Radny Wojciech Jaranowski przypominał, że początkowo marszałek Piotr Całbecki deklarował zakup 100 autobusów i pytał o remont dworca PKP we Włocławku. Andrzej Walkowiak (PiS) zarzucał zarządowi, że jeśli chodzi o kolej, zachodnia część regionu jest dyskryminowana.
- Weźmiemy pod uwagę dzisiejsze propozycje, które można wprowadzić do planu. Nie dzielimy województwa na część wschodnią i zachodnią - odpowiadał marszałek Piotr Całbecki. Przypomniał też, że obowiązują nowe zapisy dotyczące nośności dróg co oznacza większe koszty.
Radni po dyskusji zgodzili się, aby zaliczyć do dróg wojewódzkich odcinki dróg powiatowych, co umożliwi modernizację Trasy Uniwersyteckiej w Bydgoszczy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?