Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jedli truskawkowy popcorn i uczyli się jak umiędzynaradawiać firmy

red.
Ekspansja mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne to niełatwe zadanie. Przedstawiciele Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego SA oraz Centrum Wsparcia Biznesu w Toruniu wybrali się aż do Hanoveru, aby zgłębić ten temat.

Pod koniec lutego partnerzy i interesariusze projektu SME Internationalisation Exchange spotkali się w niemieckim Hanowerze. Podczas wizyty studyjnej dowiadywali się, jak wspierać proces umiędzynarodowiania mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw w regionach partnerskich, w tym także w naszym województwie.

W spotkaniu, oprócz lidera projektu, którym jest Kent County Council (Wielka Brytania), uczestniczyli partnerzy inicjatywy z Włochy (Region Molise), Czech (Region Ústi), Francji (Aquitaine Chamber of Commerce and Industry) oraz Hiszpanii (Official Chamber of Commerce of Industry, Services and Navigation of Cantabria). Na spotkaniu nie zabrakło również partnera z Polski – Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego SA oraz Centrum Wsparcia Biznesu w Toruniu (kujawsko-pomorski interesariusz projektu). Gospodarzem wizyty był partner z Dolnej Saksonii – Invest & Business Development Bank Lower Saxony NBank.

Jak to się robi w Saksonii?

Dolna Saksonia jest drugim co do wielkości krajem związkowym w Republice Federalnej Niemiec przy granicy z Holandią. Hanower – stolica regionu – to kolebka międzynarodowych imprez targowo-wystawienniczych, w tym HANNOVERMESSE – największych targów przemysłowych w Europie (5 tys. wystawców, 220 tys. zwiedzających).

Rozpoznawalności Dolnej Saksonii przysparza głównie siedziba Volksvagena. Jednocześnie jest to region wielu firm o międzynarodowej renomie (TS Tech, XOX, Gruber Logistics), które przyciągnęła oferta władz samorządowych, zapewniająca dogodne warunki do realizacji zagranicznych inwestycji.

Co więcej, założenie biznesu w Niemczech zawsze wiąże się z obowiązkiem członkostwa w izbach przemysłowo-handlowych, które udzielają szerokiego wsparcia zrzeszonym firmom (wydawanie opinii w odniesieniu do polityki gospodarczej i w zakresie prawa, ekspertyz w zakresie prawa zwyczajowego, udzielanie informacji i świadczenie doradztwa w sferze prawa i stosunków gospodarczych z zagranicą, innowacji, zagadnień patentowych). Członkostwo w izbie wiąże się ze stałą opłatą roczną, różną w zależności od regionu (przykładowo w Hanowerze jest to 134 EUR, we Frankfurcie nad Menem 340 EUR). Świadomość konieczności przynależenia do izb skutkuje wśród firm niemieckich dużo większą otwartością do zrzeszania się w rozmaitych stowarzyszeniach, najczęściej branżowych czy inicjatywach klastrowych.

Niemiecki popcorn o smaku truskawki

Drugiego dnia wizyty uczestnicy mieli przyjemność odwiedzić regionalne firmy (XOX, Umwelttechnik+Ingenieure Hannover, Corelife), które są obecne na wielu zagranicznych rynkach. Trzeci największy producent przekąsek typu popcorn, orzeszki ziemne, chipsy – XOX – to przykład firmy, która od początku swego istnienia (rok 1908) dynamicznie rozwija się na rodzimym rynku i konsekwentnie realizuje strategię wchodzenia na rynki zagraniczne. To przedsiębiorstwo, które dzięki wsparciu ze środków UE, zwiększyło wskaźniki zatrudnienia i sprzedaży z 22 mln euro w 2016 r. do ponad 160 mln euro dziś. XOX aktualnie zatrudnia ponad 200 osób i jest obecne w ponad 30 krajach. Firma importuje surowce do produkcji (ziemniaki, oleje, kukurydzę) z Europy Środkowo-Wschodniej, w tym z Polski.

Boimy się wahań walut i liczymy na innowacje

W trakcie wizyty studyjnej zaprezentowano wyniki analizy umiędzynarodawiania działalności gospodarczej podmiotów badanych w poszczególnych regionach. Wśród czynników stanowiących największą przeszkodę skutecznej internacjonalizacji wymieniono niepewną sytuację polityczną kraju inwestycji oraz wahania walut w transakcjach międzynarodowych. Natomiast wśród najczęściej wymienianych elementów, które zachęcają firmy do ekspansji na zagraniczne rynku wskazano publiczne wsparcie oferowane w kraju inwestycji, dostęp do rozwiązań innowacyjnych czy imprez targowo-wystawienniczych.

Wizyty studyjne SIE pozwalają poznać specyfikę gospodarczą danego regionu oraz mechanizmy wsparcia firm wchodzących i działających na zagranicznych rynkach. Proces wzajemnego uczenia się i analizowania dobrych praktyk posłuży przygotowaniu wskazówek i rekomendacji dotyczących poprawienia efektywności wspierania procesu umiędzynaradawiania firm dla instytucji zarządzających wdrażaniem funduszy unijnych. To realne wsparcie także dla kujawsko-pomorskich firm.

Projekt SIE jest finansowany ze źródeł Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG Europe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska