Zobacz wideo: Wiosnę w Kujawsko-Pomorskiem mamy w środku zimy.
Obecnie Szosa Okrężna jest dwujezdniowa między Szosą Bydgoską a ulicą Łukasiewicza. Większość tego odcinka została przebudowana przy okazji wznoszenia galerii Toruń Plaza. W latach 2013-2014 zmiany objęły z kolei północny fragment Szosy Okrężnej - między skrzyżowaniem z ulicami 4. Pułku Lotniczego (wjazd na lotnisko Aeroklubu Pomorskiego) i Grunwaldzką a ulicą Polną. Jezdnia została tu przesunięta nieco w kierunku wschodnim. W miejscu starej powstała trasa dla pieszych i rowerzystów.
776 metrów Szosy Okrężnej do przebudowy: jak się zmieni?
Do przebudowy został więc długi na 776 metrów odcinek Szosy Okrężnej między ulicą Łukasiewicza a skrzyżowaniem z ulicami 4. Pułku Lotniczego i Grunwaldzką. Nawierzchnia jezdni jest tu w fatalnym stanie. W wielu miejscach jest połatana. Przebudowy wymagają też chodniki i drogi rowerowe oraz oświetlenie.
Polecamy
Zmiany na tym odcinku Szosy Okrężnej będą możliwe dzięki wsparciu finansowemu z budżetu państwa - Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Przypomnijmy, że niedawno Toruniowi przyznano z tego źródła na realizację kilku inwestycji drogowych 30 milionów złotych. Część z tej puli zostanie przeznaczone na sfinansowanie przebudowy odcinka Szosy Okrężnej. Resztę wyłoży miasto. Koszt przebudowy jest szacowany na 17,5 miliona złotych.
Inwestycja ma być realizowana w trybie trzyletnim.
- Ogłoszenie przetargu, wyłonienie wykonawcy i rozpoczęcie prac planujemy na rok 2023, a zakończenie przebudowy - na rok 2025 - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
Jak zmieni się Szosa Okrężna na 776 metrach? Dwie jej jezdnie od galerii Toruń Plaza zostaną wydłużone ku północy do skrzyżowania z ulicami 4. Pułku Lotniczego i Grunwaldzką. Każda będzie miała po siedem metrów szerokości i znajdą się na nich po dwa pasy ruchu.
Wzdłuż jezdni powstaną chodniki o szerokości dwóch metrów i trasy rowerowe o szerokości dwóch i pół metra, a po stronie zachodniej - trasa pieszo-rowerowa szeroka na trzy i pół metra.
Polecamy
W sumie w ramach inwestycji planowana jest:
- budowa układu drogowego (jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe, zieleń) wraz z siecią kanalizacji teletechnicznej, kanalizacji deszczowej i oświetleniem drogowym;
- przebudowa istniejących sieci infrastruktury technicznej, kolidujących z projektowanym układem drogowym oraz oświetleniem, kanalizacją teletechniczną i kanalizacją deszczową.
Zmiany na Szosie Okrężnej: będzie jak trasa średnicowa
Przebudowa kolejnego odcinka Szosy Okrężnej jest istotna ze względu na jej strategiczne znaczenie. Od południowej strony łączy się bezpośrednio z drogą krajową nr 80 Toruń-Bydgoszcz, czyli z ulicą Broniewskiego i Szosą Bydgoską. Od południa, poprzez ulicę Polną, z drogą wojewódzką nr 553, czyli Szosą Chełmińską. Ta jest częścią głównego szkieletowego układu drogowego Torunia. Szosą Okrężną wiedzie najkrótsza trasa między zachodnimi a północnymi rejonami miasta.
Co ważne, do Szosy Okrężnej w najbliższych latach ma zostać dociągnięta trasa średnicowa. W śladzie ulicy Grunwaldzkiej powstanie jej odcinek wydłużony ku zachodowi od skrzyżowania z Szosą Chełmińską.
W praktyce odcinek Szosy Okrężnej, który ma zostać przebudowany, stanie się kolejnym fragmentem trasy średnicowej. Następny, zgodnie z pierwotnymi założeniami, powinien powstać w śladzie ulicy Łukasiewicza. Biegłby w rejonie jej skrzyżowania z Szosą Okrężną na zachód, w pobliżu Motoareny i w pobliżu Przysieka dobijał do drogi krajowej nr 80. Jego budowy miasto nie ma jednak w planach. Rolę średnicówki na zachodnim krańcu Torunia będzie pełnić odcinek Szosy Bydgoskiej - między skrzyżowaniem z Szosą Okrężną a Przysiekiem.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?