Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jedna z najszybciej rozwijających się branż w Polsce nie przetrwa kolejnego lockdownu. "Branża jest silna i wiele już przeszła"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Branża escape roomów przeszła długą drogę od prostych pokoi do stale rosnącej ilości pokoi tzw. 3 generacji, czyli escape roomów zaawansowanych technologicznie, scenograficznie, wielopoziomowych i z efektami audio-wizualnymi.
Branża escape roomów przeszła długą drogę od prostych pokoi do stale rosnącej ilości pokoi tzw. 3 generacji, czyli escape roomów zaawansowanych technologicznie, scenograficznie, wielopoziomowych i z efektami audio-wizualnymi. mat. pras.
Jeszcze pod koniec 2018 roku mówiło się w Polsce o prawdziwym boomie na escape roomy. Z ponad 1000 pokoi i ok. 4,1 mln odwiedzin rocznie jego rozwój był bez precedensu. Jednak w 2019 roku rynek skurczył się o ponad 50 proc., a wiele firm, które się utrzymały toczy obecnie walkę o przetrwanie. - Pandemia była dla branży drugim, poważnym kryzysem na przestrzeni 1-1,5 roku- tłumaczy w rozmowie z nami ekspert.

Jak tłumaczy Bartosz Idzikowski z branżowego serwisu Lock.me, tendencja przyrostu ilości escape roomów w naszym kraju była bez precedensu. Dla porównania w grudniu 2018 roku, na trochę starszym rynku jakim są Niemcy, było ich 759, a w całych Stanach Zjednoczonych, gdzie pierwszy pokój powstał w 2012 roku, ok. 6-7 tys.

- Tąpnięcie nastąpiło w styczniu 2019 roku. Po tragedii i wybuchu butli z gazem w jednym z escape roomów w Koszalinie przez branżę przetoczyła się fala przeróżnych kontroli i nagonka rządowa, a ruch spadł dramatycznie. Część pokoi została zamknięta administracyjnie, część upadła, a 50 proc. firm, które przetrwało wciąż znajdowało się w trudnej sytuacji i na granicy rentowności - wyjaśnia.

Jednak od sierpnia 2019 roku branża zaczęła odzyskiwać zaufanie klientów, firmy na nowo przystąpiły do inwestycji, pojawiły się zapowiedzi ok. 50 premier nowych escape roomów. Pojawiło się nawet zjawisko rynku wtórnego– firmy zaczęły kupować pokoje, które zostały w trakcie kontroli zamknięte np. z powodów administracyjnych, ale spełniały wszelkie wymogi bezpieczeństwa i były bardzo wysoko oceniane przez klientów.

Na początku 2020 roku sytuacja zaczęła się stabilizować i kiedy wszystko zaczęło wskazywać na odrodzenie się polskiego rynku pojawił się koronawirus, „lockdown” i całkowite zamrożenie branży rozrywkowej na blisko 3 miesiące.

- Na szczęście bezpośrednio po lockdownie nie mieliśmy większej ilości zamknięć, ale pandemia była dla branży drugim, poważnym kryzysem na przestrzeni 1-1,5 roku. Można powiedzieć, że właściciele escape roomów są już zaprawieni w boju, w 2019 roku musieli przejść serię różnorakich kontroli i to po kilka razy. Ale takie nagłe ustanie ruchu na 2-3 miesiące zawsze potrafi uderzyć w podwaliny biznesu. Wiele firm, szczególnie tych mniejszych, wychodzi na niewielki plus, czy wręcz na zero i poważnie zastanawia się nad dalszą obecnością na rynku. Kwarantanna wstrzymała też wiele inwestycji, czyli prac nad nowymi pokojami, czy rozbudową obecnych- tłumaczy Idzikowski.

Pytany o to czy klienci wrócili do escape roomów, ekspert odpowiada, że tak, tak, jednak zwraca uwagę, że są to głównie pasjonaci. - Społeczność fanów tej formy rozrywki zawsze była bardzo liczna i można powiedzieć, że to dzięki nim po kryzysie 2019 roku branża skurczyła się "tylko" o 50 proc. Są oni na tyle "wkręceni", chodzą do escape roomów tak regularnie, że zorganizowaliśmy dla nich już 3 edycje mistrzostw Polski, a w tym roku robimy międzynarodowe zawody ER Champ. Nowych klientów od razu po kwarantannie było stosunkowo niewielu - ilość rezerwacji dokonywanych przez nasz marketplace w czerwcu 2020 roku w porównaniu do czerwca 2018 roku spadła o ok. 40 proc., ale na szczęście i ta kategoria klientów rośnie. Widać to było szczególnie pod koniec wakacji, gdy ludzie zaczęli wracać z urlopów tłumaczy.

Jak obecnie wygląda rzeczywistość w escape roomach? Idzikowski wyjaśnia, że branża escape roomów "przeszła długą drogę od prostych pokoi do stale rosnącej ilości pokoi tzw. 3 generacji, czyli escape roomów zaawansowanych technologicznie, scenograficznie, wielopoziomowych i z efektami audio-wizualnymi". - Zaletą escape roomów w obecnej sytuacji jest to, że chodzi się do nich w kilkuosobowym gronie rodziny czy znajomych, a na miejscu kontakt jest zazwyczaj tylko z tzw. mistrzem gry. Dodając do tego regularną dezynfekcję pokoi, korzystanie z żelów do rąk czy maseczek sprawia, że pod względem zagrożenia zakażeniem są one bardzo, bardzo bezpieczne- uspokaja.

Jednak los wielu firm, po dwóch poważnych kryzysach, wisi na włosku, a decydująca dla nich będzie jesień. Jeśli wróci „lockdown”, a branża rozrywkowa nie dostanie namacalnego wsparcia, escape roomy mogą zniknąć w mapy Polski.

- Branża escape roomów jest silna i wiele już przeszła. Znalazła też zastosowanie nie tylko czysto rozrywkowe, ale i biznesowe w postaci przeprowadzania imprez integracyjnych, rekrutacji, czy akcji marketingowych. Cieszy się też sporym zainteresowaniem edukacyjnym - na Facebooku działa grupa "Escape Room w Edukacji", w której jest ponad 11 tys. pedagogów, którzy wykorzystują format escape roomu do przeprowadzania zajęć szkolnych. Dlatego wierzymy i bardzo mocno liczymy, że taka ugruntowana pozycja pozwoli escape roomom utrzymać się w "mainstreamie". Nie da się jednak ukryć, że decyzja o kolejnym, kilkutygodniowym czy 2-3 miesięcznym lockdownie dla wielu firm na rynku oznaczałaby być albo nie być. Dlatego tak istotne są odgórne decyzje, które będą zapadać w okresie jesienno-zimowym- podsumowuje Idzikowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska