Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katastrofa budowlana na Zamku. Powstanie sztab kryzysowy

Bogna Skarul
- Sytuację na Zamku cały czas monitorujemy - uspakaja Gabriela Wiatr, rzecznik prasowy marszałka województwa zachodniopomorskiego. - Wczoraj nastąpiła awaria, a dziś jest czas na spokojne sprawdzanie co się stało.

Aktualizacja, godz. 19.36: Znamy (wstępne) przyczyny

Na pilnie zwołanym briefingu dr Stefan Nowaczyk poinformował o najnowszych ustaleniach w sprawie czwartkowego zawalenia się stopów w skrzydle północnym Zamku. Pomógł zapis monitoringu.

Zobacz więcej:

Aktualizacja, godz. 15.24: Opera na zamku uspokaja

W części Zamku, w której mieści się Opera na Zamku nie ma żadnego zagrożenia.

- Wszystkie zaplanowane przez nas wydarzenia odbędą się - informuje Magdalena Jagiełło-Kmieciak, rzecznik prasowy Opery na Zamku. - Jedyne utrudnienie to fakt, że wejście na jutrzejszy recital jest od ul. Grodzkiej.

Za bramą ustawiona będzie kasa, w odpowiedniej odległości, by zmieścić się przed nią mogła duża liczba osób i nie torować przejścia przez bramę – i tam sprawdzane będą bilety. Z biletem należy udać się do wejścia K.

- Za utrudnienia z góry przepraszamy - dodaje Magdalena Jagiełło-Kmieciak.

Aktualizacja, godz. 12.15:

- Dajcie nam trochę czasu, abyśmy mogli przeprowadzić potrzebne prace - apelowała Barbara Igielska, dyrektorka Zamku Książąt Pomorskich. - W tej chwili trwają prace zabezpieczające, prace geodezyjne, geologiczne. Sprawdzamy instalacje deszczowe i sanitarne.

- W tej chwili trwają prace zabezpieczające, prace geodezyjne, geologiczne. Sprawdzamy instalacje deszczowe i sanitarne. Postanowiliśmy na czas badań zabezpieczyć zamek. Obiekt będzie nieczynny dla zwiedzających do siódmej rano we wtorek - dodała. - I żeby móc spokojnie prowadzić badania zwolniliśmy pracowników do domu. Ale tylko dziś, czyli w piątek.

Dodała przy tym, że w tej chwili wraz z rzeczoznawcą postanowili zbadać cały Zamek.

- Przyczyn wczorajszego zdarzenia jeszcze nie znamy - mówi Stefan Nowaczyk, rzeczoznawca zatrudniony przez Zamek Książąt Pomorskich 27 kwietnia, zaraz po tym jak na ścianach zamku pojawiły się pierwsze rysy. - Mamy kilka hipotez, ale na razie nic nie jest pewne. Poinformujemy o przyczynach zdarzenia jak tylko będziemy wiedzieli na pewno - podkreślił.

Przyznał przy tym, że na zawalenie się stropów nie miały wpływu wcześniejsze prace prowadzone na Podzamczu, ani remont tarasu.

Potwierdza to także Tomasz Wolender zastępca wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Wiem, że pojawiły się takie hipotezy, ale skarpa nie jest naturalna. Powstała po wojnie. Tam są gruzy przy zamkowych budynków gospodarczych, które w latach 60- tych zostały przysypane ziemią. Stan skarpy nie ma w tym zawaleniu się stropów żadnego znaczenia.

Po godz. 12 zawaliły się stropy na Zamku Książąt Pomorskich. Wszyscy zostali ewakuowani. Według uzyskanych informacji ta część Zamku była czasowo wyłączona z użytkowania. Więcej informacji: Katastrofa budowlana na Zamku w Szczecinie [WIDEO, ZDJĘCIA]

Tak wygląda Zamek od środka po zawaleniu się stropów! [ZDJĘCIA]

AKTUALIZACJA:
Co ze ślubami na Zamku?

- Dzisiaj i jutro ślubów na Zamku nie będzie - mówi Karol Lipiński, kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Szczecinie. - Ale nie dlatego, że je odwołaliśmy - uspakaja. - Po prostu ani na dziś (piątek), ani na jutro nie mieliśmy zaplanowanych żadnych uroczystości. Natomiast w przyszły weekend mamy na Zamku kilka ślubów. Na razie z naszych informacji wynika, że powinny się odbyć. Ale jakby się cokolwiek zmieniło, to jesteśmy w stanie je przenieść w inne miejsce i oczywiście poinformujemy o tym wcześniej. Na razie trwają prace eksperckie na Zamku, Opera ma koncert, a my jesteśmy pod Operą, więc pewnie jakby w tym tygodniu miałyby być śluby, to nie musielibyśmy ich odwoływać.

- Myślę jednak, że we wtorek wszystko się wyjaśni - powiedział na zakończenie Karol Lipiński.

AKTUALIZACJA: Co z imprezami i Operą?

- Na razie nic się nie dzieje - uspakaja Magdalena Jagiełło-Kmieciak, rzecznik prasowy Opery na Zamku. - Jutro w południe artyści spotkają się z dziennikarzami, a na godzinę 19 zapraszamy wszystkich na koncert . Trzeba do nas wejść od ulicy Grodzkiej - mówi pani rzecznik, ale od razu dodaje, że nie wie jak z resztą zaplanowanego repertuaru Opery, bo wszystkie instytucje, które mają swoje siedzimy na Zamku mają spotkanie dotyczące wczorajszego zdarzenia o godzinie 15.

- Nie sądzę abyśmy nasze spektakle zaplanowane na 19 , 20 i 21 maja odwoływali - mówi.

Kasa Opery na Zamku jest dziś (12.05.2017) nieczynna. Istnieje możliwość telefonicznej rezerwacji pod numerem 91 43 48 104, do godziny 18.00.

Najbliższe wydarzenia organizowane przez Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie w dniach 12-16 maja br. (piątek-wtorek) zostały odwołane. Nie dotyczy zamkowych wydarzeń organizowanych poza Zamkiem.

Uwaga! Noc Muzeów na Zamku w tym roku nie odbędzie się.

Zaplanowany na 19 maja o godz. 17.30 Szczeciński Salon Poezji z udziałem Andrzeja Seweryna i Marii Seweryn został przeniesiony do Galerii Gotyckiej Zamku (wejście J).

Wszystkie wydarzenia zaplanowane w Skrzydle Północnym Zamku zostały odwołane na czas nieokreślony. Niektóre z wydarzeń zostały przeniesione do Skrzydła Wschodniego (Kino „Zamek”, Sala 101, Galeria Gotycka).

Restauracja Zamkowa wciąż pracuje, ale nie wiadomo co z imprezami w weekend

- Na razie nic nie wiemy - przyznała pracownica restauracji Zamkowa na Zamku Książąt Pomorskich. - Nikt nas o niczym nie informuje. My normalnie pracujemy, a tu dookoła robią pomiary.

Na szczęście na dziś (piątek) restauracja nie ma żadnych zamówionych imprez.

- Ale za to mamy imprezy cateringowe - przyznaje pani z biura. - Normalnie pracujemy. Przygotowujemy się do nich.

Twierdzi jednak, że już na niedzielę restauracja ma zapisanych ponad 10 przyjęć komunijnych. - Na pewno się odbędą - uspakaja przedstawicielka Restauracji Zamkowa. - Jeśli nie pozwolą nam ich zrobić tu na Zamku, to przeniesiemy je do innego lokalu. Na razie nie wiemy co robić. Czy już przenosić, czy jeszcze się wstrzymać.

Czytaj również:

Pękają mury Zamku Książąt Pomorskich [zdjęcia]

Już od rana na Zamku są eksperci - budowlani, konserwatora zabytków i przedstawiciele firmy, która została wynajęta zaraz po zauważeniu pierwszych rys na ścianach w skrzydle północnym Zamku.

- W tej chwili dyrekcja Zamku powołuje sztab kryzysowy - mówi Gabriela Wiatr. - W skład tego sztabu wejdą eksperci. Kto tam jest dokładnie, jeszcze nie wiem. Ale ta ekspercka robota już się zaczęła.

- To co się wczoraj stało na Zamku to nie była żadna nagła sprawa - wyjaśnia Tomasz Wolender, zastępca Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. - To działo się powoli.

Tomasz Wolender opowiada, że zaraz po pierwszych - jakiś czas temu - sygnałach, że na Zamku pojawiły się pęknięcia na ścianach, dyrekcja zamku zawiadomiła konserwatora zabytków i natychmiast zatrudniła firmę ekspercką. Wyłączono z eksploatacji maksymalną przestrzeń i zabrano się za badania.

- W tej chwili te badania będą trudniejsze, bo nie ma dostępu do wszystkich miejsc - mówi konserwator zabytków. - Trwają prace odgruzowujące pomieszczenia i dopiero po tym będzie można coś więcej powiedzieć na temat przyczyn zawalenia. Ciekawostką jest to, że właśnie na wczoraj zamówiony został do tych ekspertyz georadar.

Czytaj również:

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Katastrofa budowlana na Zamku. Powstanie sztab kryzysowy - Głos Szczeciński