Kiedy MZK w Toruniu wymieni stare tramwaje na nowe?

Sara Watrak
Sara Watrak
W taborze toruńskiego MZK nadal znajduje się 27 czerwonych tramwajów Konstal 805
W taborze toruńskiego MZK nadal znajduje się 27 czerwonych tramwajów Konstal 805 Grzegorz Olkowski / Polskapresse
To koniec pewnej epoki. W Gdańsku na zasłużoną emeryturę odeszły właśnie kultowe tramwaje wysokopodłogowe. Woziły one pasażerów od 1975 roku. Czy w ślady gdańskiego Zakładu Transportu Miejskiego pójdzie również Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu?

Zobacz wideo. Zobacz wideo: Zmiany w prawie. Będzie teraz mniej wypadków na drogach?

Gdańsk żegna stare tramwaje. Co na to Toruń?

"Stopiątki", czyli Konstale 105 towarzyszyły mieszkańcom Gdańska przez 46 lat. Przez blisko dekadę miejski tabor składał się wyłącznie z tramwajów wysokopodłogowych. To już jednak przeszłość. 4 marca gdańszczanie po raz ostatni wsiedli do tramwaju Konstal 105. Od teraz miasto będą obsługiwały wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

To prawdziwa rewolucja w skali kraju. Żadne inne miasto w Polsce spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, nie korzysta wyłącznie z tramwajów niskopodłogowych. Gdańsk przetarł szlaki. Czy w jego ślady pójdą również inne miasta, w tym Toruń?

Zobacz także

W taborze toruńskiego MZK nadal znajduje się 27 czerwonych tramwajów Konstal 805. Pierwszy zakupiono w 1980, ostatni - w 1990. Kilka wycofano jeszcze przed początkiem XXI wieku. Część tramwajów w swoją ostatnią przejażdżkę wyruszyła w 2015 roku. Tak było chociażby z Konstalami 805Na o numerach taborowych 215 czy 216. Na przestrzeni ostatnich lat wycofano kolejne wagony. Najstarszy z pozostałych w użyciu, toruńskich Konstali, ma 40 lat.

- To sporo - komentuje Sylwia Derengowska, rzeczniczka MZK - planujemy więc najstarszy tabor sukcesywnie wymieniać. Stąd zakup tych pięciu nowych tramwajów, na które już podpisaliśmy umowę z PESĄ.

Trwa głosowanie...

Czy kary za jazdę po po pijanemu są wystarczające

Nowe tramwaje w Toruniu już niebawem

Przypomnijmy, że wartość tej inwestycji to 46,4 mln zł. Nowe tramwaje będą:

  • jednokierunkowe,
  • 32-metrowe,
  • pięcioczłonowe,
  • z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową.

Ponadto każdy z nich będzie klimatyzowany, a także wyposażony w szereg udogodnień takich jak monitoring wizyjny czy komputer pokładowy. W nowych tramwajach pasażerowie będą mogli korzystać z WiFi, naładować telefon, a także kupić bilet w biletomacie. Nie zabraknie głosowych i wizualnych zapowiedzi przystanków.

Co więcej, tramwaje wyposażone będą w specjalny system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe, o konstrukcji uwzględniającej najnowsze rozwiązania w dziedzinie technologii i projektowania. Nowe pojazdy powinny trafić do Torunia w ciągu 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a więc najpóźniej w lipcu 2022 roku.

Polecamy

Toruń. Tramwaje typu Konstal 805 odpoczywają w zajezdni MZK

Jak jednak podkreśla Sylwia Derengowska, chociaż MZK nadal dysponuje starymi, czerwonymi tramwajami typu Konstal 805, jeżdżą one tylko wtedy, gdy zachodzi taka konieczność. Zdecydowaną większość czasu spędzają w zajezdni. - Wypuszczamy je na tory tylko w ostateczności. W starych tramwajach nie ma biletomatów, a w tej chwili nie można kupić biletów u kierowcy - tłumaczy Sylwia Derengowska.

Trwa głosowanie...

Czy monitoring na osiedlach mieszkaniowych to dobre rozwiązanie?

To sprawiałoby pasażerom dodatkowe kłopoty. Obecnie nie ma jednak zbyt dużej potrzeby, aby tramwaje Konstal 805 opuszczały zajezdnię. Z powodu remontów i modernizacji torowisk, a także z racji pandemii, w Toruniu funkcjonują w tej chwili tylko dwie linie tramwajowe. Co więcej, obowiązuje feryjny rozkład jazdy, a więc tramwaje kursują rzadziej. Na torach spotkamy więc głównie nowe nabytki MZK.

Zobacz także

Oprócz 27 czerwonych tramwajów Konstal 805, MZK w Toruniu ma w swoim taborze 18 pojazdów tego samego typu, ale zmodernizowanych. Można je poznać po kolorach, są niebiesko-żółte.

Dodajmy, że obecnie MZK posiada w eksploatacji łącznie 63 wagony tramwajowe. W taborze znajduje się m.in. turystyczny tramwaj z lat 60. XX wieku. Przebudowano go w 1993 roku. Obecnie stanowi on nie lada atrakcję turystyczną. Wyjeżdża na tory tylko w wybrane dni. Można go również wynająć na specjalną okazję i zorganizować w nim chociażby imprezę urodzinową.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie