Kiedy rozpocznie się remont toruńskich dworców kolejowych? PKP mają lada moment ogłosić przetarg

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Za nim Dworzec Wschodni stał się Dworcem Wschodnim, przez pół wieku wisiały na nim tablice z nazwą Toruń Mokre. Wygląda na to, że konkurencji w postaci przystanku kolejowego na Mokrem dworzec się nie doczeka, ale za to jego remont jest już coraz bliżej
Za nim Dworzec Wschodni stał się Dworcem Wschodnim, przez pół wieku wisiały na nim tablice z nazwą Toruń Mokre. Wygląda na to, że konkurencji w postaci przystanku kolejowego na Mokrem dworzec się nie doczeka, ale za to jego remont jest już coraz bliżej Sławomir Kowalski
Wszystko wskazuje na to, że planowany przystanek kolejowy na Mokrem nie powstanie. Zamiast niego ma jednak powstać przystanek na obrzeżach Jaru. A kiedy rozpocznie się wreszcie remont dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni?

Zobacz wideo: 500 Plus jednak bez waloryzacji? Takie są plany rządu.

W sierpniu 2019 roku przedstawiciele dwóch spółek kolejowych oraz prezydent Torunia Michał Zaleski podpisali umowę z Transprojektem Gdańskim. Pracownicy tej firmy mieli przygotować dokumentację pozwalającą na realizację kolejowej części drugiej edycji programu BiT-City. Jak wiadomo, poza modernizacją torów między Dworcem Głównym i Wschodnim, remontem mostu kolejowego czy budowie drugiego toru w Bramie Kolejowej, czym mają się zająć Polskie Linie Kolejowe, w planie jest także rewitalizacja dwóch dworców: Miejskiego i Wschodniego.

Polecamy

- To będzie kompleksowa modernizacja dwóch obiektów wraz z przyległymi budynkami - mówił wtedy Krzysztof Golubiewski z zarządu PKP. - Zakłada ona wymianę wszystkich instalacji, ale także dostosowanie tych obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zakładamy również stworzenie części komercyjnej, na czym nam bardzo zależy.

Kiedy będzie można skorzystać z odnowionych dworców?

Podpisując umowę kolejarze mieli nadzieję, że z odnowionych dworców pasażerowie będą mogli skorzystać już w 2022 roku. Czy ten termin jest realny i jak idą przygotowania?

- Dla obydwóch inwestycji uzyskano pozwolenie na budowę oraz wybrano inżyniera kontraktu - mówi Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA. - Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych przebudowy dworców Toruń Wschodni i Toruń Miasto. Planujemy, że ogłoszenie postępowania nastąpi do końca II kwartału bieżącego roku. Dokładny termin zakończenia przebudów obydwóch dworców podamy po zakończeniu procedury wyboru wykonawcy i podpisaniu z wybranym w postępowaniu wykonawcą umów na realizację prac budowlanych.

Co ma się na toruńskich dworcach zmienić?

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami prace na dworcu Toruń Wschodni obejmą modernizację budynku oraz przebudowę i zagospodarowanie terenu przydworcowego. Z uwagi na duży potencjał komercyjny zrewitalizowany zostanie także budynek administracyjny znajdujący się obok dworca. Na parterze dworca znajdą się hol główny poczekalni, kasy biletowe, toalety oraz pomieszczenia usługowe (kiosk, gastronomia). Przestrzeń na pierwszym piętrze zostanie wykorzystana na potrzeby obsługi dworca oraz na cele techniczne. Natomiast na parterze dworca Toruń Miasto będą kasy, poczekalnia, toalety i przestrzeń dla najemców komercyjnych. Ze względu na dogodną lokalizację dworca na pierwszym piętrze planowane jest urządzenie hostelu.

Nowy przystanek na Mokrem czy na Jarze?

Poza odnowionymi dworcami, Toruń miał się również wzbogacić o nowy przystanek kolejowy. Jego budowa była planowana przy okazji modernizacji linii Toruń Chełmża. Miał on powstać na Mokrem, a konkretnie w rejonie przejazdu kolejowego przy ul. Kociewskiej. W tej sprawie z PKP, a następnie z władzami Torunia skontaktowało się stowarzyszenie Rowerowy Toruń postulując utworzenie w tym miejscu bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej z trasą rowerową Toruń - Chełmża. Na odpowiedź wiceprezydenta Zbigniewa Fiderewicza trzeba było poczekać, ale gdy już przyszła okazało się, że przystanek na Mokrem nie powstanie. Zamiast w rejonie ul. Kociewskiej peron ma się pojawić na obrzeżach Jaru, na wysokości Centrum Dystrybucyjnego firmy Neuca. Tam z pewnością ruch będzie znacznie większy przy Kociewskiej. Skąd ta zmiana i co z połączeniem położonych po obu stronach toru odcinków szlaku rowerowego?

- Na prośbę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego Gmina Miasta Toruń w ramach ustaleń wyraziła zgodę na zmianę lokalizacji przystanku pod warunkiem utworzenia bezkolizyjnego przejścia tzw. przepustu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Anna Kulbicka-Tondel, rzeczniczka prezydenta Michała Zaleskiego.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie