Kierowco! Idą ciężkie czasy

Joanna Pociżnicka
Udostępnij:
Koszmar toruńskich kierowców zacznie się dziś w nocy. Przez najbliższe miesiące będziemy jeździli objazdami według koncepcji naukowców z Bydgoszczy, którzy mają monopol na takie usługi.

Koszmar toruńskich kierowców zacznie się dziś w nocy. Przez najbliższe miesiące będziemy jeździli objazdami według koncepcji naukowców z Bydgoszczy, którzy mają monopol na takie usługi.

<!** Image 3 align=none alt="Image 168636" sub="Plac Daszyńskiego zamienia się w jeden wielki plac budowy / Fot. Adam Zakrzewski">Na razie, w nocy z piątku na sobotę zostanie zamknięta ulica Wschodnia od strony placu Daszyńskiego. Tu zacznie się kopanie wlotu do tunelu, którym za nieco ponad dwa lata pojedziemy na nowy most. Trzeba się spodziewać pierwszych utrudnień w ruchu między Rubinkowem i Skarpą a pozostałą częścią miasta.

MZD ogłaszając przetarg na wykonawcę budowy mostu zastrzegł, że organizacja ruchu na czas inwestycji to jego zadanie. A wznosząca przeprawę firma Strabag zleciła to jako podwykonawcy naukowcom z Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.

<!** reklama>To nie przypadek. Naukowcy z UTP od lat mają monopol na najważniejsze drogowe projekty w regionie. Współpraca z nimi do tanich nie należy.

Za pierwszy etap koncepcji zmian w rejonie placu Daszyńskiego zażyczyli sobie od Strabagu 100 tys. zł.

- Tyle kosztuje sam projekt organizacji ruchu - mówi Jacek Chmielewski, adiunkt Katedry Budownictwa Drogowego UTP. - Będzie też druga faza, w momencie, kiedy będziemy uruchamiać budowę południowej części Szosy Lubickiej. Ten etap zacznie się w maju. Za związane z tym następne zmiany w rejonie placu Daszyńskiego, naukowcy skasują od Strabagu kolejne 100 tysięcy złotych. Takie stawki nie dziwią. W 2009 roku za stworzenie „Studium transportowego dla miasta Bydgoszczy wraz z oceną stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego” wzięli 300 tys. zł. W Toruniu ok. 55 tys. zł kosztował „Raport bezpieczeństwa drogowego”. Za podobny projekt Włocławek zapłacił 50 tys. zł. Kolejną wielką realizacją były badania i analizy, na które włocławski zarząd dróg wydał kolejne 130 tys. zł.

<!** Image 4 align=none alt="Image 168636" sub="Plac Daszyńskiego zamienia się w jeden wielki plac budowy / Fot. Adam Zakrzewski">Wszystkie te działania wykonuje od lat zawsze ten sam pięcioosobowy skład z Katedry Budownictwa Drogowego UTP z prof. Tomaszem Szczuraszkiem na czele.

- To grupa dynamicznych inżynierów, którzy obskakują na bieżąco wszystkie realizacje - dodaje Ryszard Kłosowski, były dyrektor MZD w Toruniu. - Dodatkowo podpierają się pracą na uczelni, co dodaje prestiżu.

Prace naukowców budzą kontrowersje. Tak jest z prowadzoną według ich koncepcji przebudową ulicy Mickiewicza w Toruniu. Z kolei ich pierwsza propozycja objazdów, związanych z zamknięciem ulicy Wschodniej, została przez MZD odrzucona. Miała wejść w życie na początku marca. Naukowcy z UTP musieli nanieść poprawki i dlatego objazdy dopiero teraz zaczną obowiązywać.

<!** Image 5 align=none alt="Image 168636" sub="Plac Daszyńskiego zamienia się w jeden wielki plac budowy / Fot. Adam Zakrzewski">- W pierwotnej wersji miał być tylko jeden pas ruchu w każdą stronę - dodaje Jacek Chmielewski. - Zdecydowaliśmy się to usprawnić i dodaliśmy jeszcze jeden pas ruchu Szosy Lubickiej z Rubinkowa do centrum.

- Wybraliśmy naukowców z UTP, bo należą do najlepszych fachowców w regionie. Nie tyle liczyła się cena, co ich znajomość projektu mostowego - mówi Andreas Adamiec, dyrektor w firmie Strabag.

A co na to MZD? - Ta tymczasowa organizacja powinna zagrać - mówi Stefan Kalinowski, wicedyrektor MZD.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie