Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy są jak ćmy

Joanna Pociżnicka
Trzy pytania do profesora Konrada Domkego z Instytutu Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej Politechniki w Poznaniu

<!** Image 1 align=left alt="Image 166173" >1. Dlaczego jaskrawe reklamy LED-owe są tak niebezpieczne dla kierowców?

Ponieważ oślepiają i odwracają uwagę. Z przeprowadzonych przez nasz instytut badań wynika, że ekrany LED-owe mają za duży kontrast w stosunku do otoczenia, są także zbyt jaskrawe. Z osiemnastu przebadanych ekranów tylko dwa były dobre, reszta mogła stanowić niebezpieczeństwo dla kierowców.

2. W jaki sposób ekrany działają na kierowców?

<!** reklama>Wyświetlane reklamy migają i błyszczą. Kiedy kierowca mija ekran LED, reklama go razi, a on sam doznaje tak zwanego olśnienia - jego funkcja widzenia zostaje na chwilę upośledzona. W nocy natomiast kierowcy, widząc ekran, mimowolnie kierują się w jego stronę, jest to nazywane „efektem ćmy”.

3. Czy w Polsce są normy określające takie ekrany?

Nie. Są ogólne przepisy dotyczące oznakowania oraz reklam, natomiast nie są one zupełnie dostosowane do tego typu urządzeń technicznych, jakimi są właśnie ekrany LED-owe. W związku z tym wytworzyła się wolnoamerykanka. Ekrany mają o wiele za wysoką luminancję (jaskrawość), a jednocześnie kontrast pomiędzy reklamą a jej otoczeniem jest zbyt duży.

profesor Konrad Domke z Instytutu Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej Politechniki w Poznaniu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska