Kierowcy są jak ćmy

Joanna Pociżnicka
Udostępnij:
Trzy pytania do profesora Konrada Domkego z Instytutu Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej Politechniki w Poznaniu

<!** Image 1 align=left alt="Image 166173" >1. Dlaczego jaskrawe reklamy LED-owe są tak niebezpieczne dla kierowców?

Ponieważ oślepiają i odwracają uwagę. Z przeprowadzonych przez nasz instytut badań wynika, że ekrany LED-owe mają za duży kontrast w stosunku do otoczenia, są także zbyt jaskrawe. Z osiemnastu przebadanych ekranów tylko dwa były dobre, reszta mogła stanowić niebezpieczeństwo dla kierowców.

2. W jaki sposób ekrany działają na kierowców?

<!** reklama>Wyświetlane reklamy migają i błyszczą. Kiedy kierowca mija ekran LED, reklama go razi, a on sam doznaje tak zwanego olśnienia - jego funkcja widzenia zostaje na chwilę upośledzona. W nocy natomiast kierowcy, widząc ekran, mimowolnie kierują się w jego stronę, jest to nazywane „efektem ćmy”.

3. Czy w Polsce są normy określające takie ekrany?

Nie. Są ogólne przepisy dotyczące oznakowania oraz reklam, natomiast nie są one zupełnie dostosowane do tego typu urządzeń technicznych, jakimi są właśnie ekrany LED-owe. W związku z tym wytworzyła się wolnoamerykanka. Ekrany mają o wiele za wysoką luminancję (jaskrawość), a jednocześnie kontrast pomiędzy reklamą a jej otoczeniem jest zbyt duży.

profesor Konrad Domke z Instytutu Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej Politechniki w Poznaniu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie