Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kilkanaście tysięcy pojazdów rozjeżdża codziennie Łysomice, ale nie widać szans na poprawę sytuacji

Paweł Kędzia, Michał Malinowski
Budowa drogowego bajpasu z Turzna do Ostaszewa od dekady nie może doczekać się realizacji, bo nie ma chętnych do wyłożenia ok. 300 mln zł na tę inwestycję.

Rozbuchane plany urzędników zakładały połączenie krajowej „piętnastki” i „osiemdziesiątki” poprzez budowę ponad trzydziestokilometrowego odcinka z podtoruńskiego Gronowa do Górska. W związku z połączeniem węzła Turzno z krajową „piętnastką”, nie bez problemów plany zostały zaktualizowane i obwodnica będzie się łączyć rondem z nową nitką. Problem oparł się o Ministerstwo Infrastruktury, któremu podlega Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
[break]
O budowie tej drogi mówi się od 2005 roku, ale faktycznie przygotowała ruszyły dopiero trzy lata później, w związku z powstaniem w Ostaszewie specjalnej strefy ekonomicznej. Przy okazji obwodnica odciążyłaby wojewódzką „552”, która pod względem natężenia ruchu znajduje się w niechlubnej czołówce województwa.

Badania wykazały, że w Grębocinie i Lubiczu przejeżdża codziennie odpowiednio 11 tysięcy i 13 tysięcy pojazdów.
Jeszcze kilka lat temu mówiło się, że bajpas powstanie do końca ubiegłego roku. Obecnie wspomina się tylko lakoniczną informację o perspektywie finansowej do 2020 roku. Przeszkodą okazały się finanse. Inwestycja została wyceniona na 300 milionów złotych, ale nie ma komu wyłożyć takiej sumy.
- W Urzędzie Marszałkowskim powstaje kujawsko-pomorski plan spójności komunikacyjnej. Jednym z jego punktów jest trasa Turzno-Ostaszewo - informuje „Nowości” Marzena Baczyńska, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Inwestycji i Infrastruktury Drogowej.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych droga łącząca autostradę w sposób bezpośredni z drogą krajową z mocy prawa staje się drogą krajową finansowaną ze środków na drogi krajowe. Dopuszczamy jednak częściowe zaangażowanie środków województwa - dodaje dyrektor Baczyńska.
W „generalnej” odbijają piłeczkę i również odsyłają do przepisów.
- Zgodnie z przepisami, to inicjator takiej inwestycji jest zobligowany zająć się finansowaniem, w tym wypadku Zarząd Dróg Wojewódzkich - odpowiada Tomasz Okoński, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy.
- Będziemy prowadzić dalsze rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, dotyczące zasad finansowania tej inwestycji - kwitują w Urzędzie Marszałkowskim.

Dokumentacja pęcznieje
- Obwodnicę ujęto m.in. w Studium Uwarunkowań Przestrzennych Gminy Lubicz w 2005 roku.
- W 2008 r. rozpoczęły się przygotowania do realizacji inwestycji.
- Obecnie mówi się o perspektywie do 2020 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska