Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejowa wojna trwa

Alicja Cichocka
Prywatny przewoźnik nie chce płacić za utrzymanie dworcowych holi i poczekalni. Czy PKP zamknie dworce przed pasażerami konkurenta?

Prywatny przewoźnik nie chce płacić za utrzymanie dworcowych holi i poczekalni. Czy PKP zamknie dworce przed pasażerami konkurenta?

81,8 tys. zł żąda od Arrivy spółka PKP za to, że pasażerowie tego przewoźnika korzystają z dworcowych holów, poczekalni, toalet, przejść komunikacyjnych i innych ogólnodostępnych powierzchni kujawsko-pomorskich dworców. Kwota obejmuje opłaty za trzy ostatnie lata.

- Ogrzanie, oświetlenie, sprzątanie części wspólnych dworca kosztuje, a Arriva nie chce partycypować w kosztach - mówi Danuta Małecka, zastępca dyrektora PKP SA Oddziału Dworce Kolejowe, administrującego dworcami w regionie.

<!** reklama>

Arriva to pierwsza prywatna kolej w Polsce. W 2007 roku firma zamieszała na kujawsko-pomorskim rynku przewozów kolejowych, łamiąc monopol Przewozów Regionalnych. Ale PKP ma w swoich rękach praktycznie wszystko. Oprócz taboru, który Arriva cały czas tworzy, także tory, dworce, kasy biletowe. Za to państwowy przewoźnik słono kasuje konkurenta.

- Płacimy za każdy drobiazg, za gabloty z rozkładem jazdy, kasy biletowe, zapowiedzi megafonowe, dostęp do peronów, nawet zegary dworcowe - wylicza prezes Arrivy Fabien Courtellemont. - Kosztuje to około miliona złotych rocznie.

Prezes Arrivy dodaje, że nie widzi sensu dokładania kolejnych złotówek do kasy PKP: - Stan dworców jest fatalny i wpompowanie kolejnych tysięcy złotych niczego nie zmieni. Pasażerowie na tym nie skorzystają - to jeden z argumentów Arrivy, która nie chce płacić za poczekalnie i hole.

Inny jest taki: - PKP nie pokazało nam podstawy prawnej zmuszającej nas do zapłaty. Dostaliśmy wewnętrzne zarządzenie prezesa PKP, które nie jest dla nas wiążące. My nie jesteśmy spółką PKP - podkreśla prezes Arrivy.

Sprawa trafiła do Sądu Rejonowego w Warszawie, który rok temu wydał nakaz zapłaty. Arriva złożyła sprzeciw.

- Do tej pory nie dostaliśmy odpowiedzi - mówi Fabien Courtellemont.

Okazuje się, że nie tylko Arriva nie płaci za powierzchnie wspólne.

- Przewozy Regionalne mają kłopoty z płatnościami, ale nie negują konieczności opłat - podkreśla Danuta Małecka.

Czy poczekalnie zostaną zamknięte dla pasażerów Arrivy?

- Niby jak mielibyśmy ich rozróżniać? - pyta Danuta Małecka.

Jak wynika z naszych informacji, spółka PKP na razie nie bierze takiego rozwiązania pod uwagę.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska