Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konsultacje w sprawie przebiegu Trasy Wschodniej zakończone

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Elementem układu komunikacyjnego w pobliżu Rubinkowa będzie też estakada nad ul. Skłodowskiej-Curie
Elementem układu komunikacyjnego w pobliżu Rubinkowa będzie też estakada nad ul. Skłodowskiej-Curie Sławomir Kowalski
Najbardziej kompromisowe rozwiązanie dla traktu wiodącego od pl. Daszyńskiego, przez Wschodnią, aż do Grudziądzkiej jest już wybrane. Jakie są jego największe atuty i wady?

Tydzień temu odbyło się ostatnie spotkanie konsultacyjne w sprawie przebiegu Trasy Wschodniej. Spośród pięciu zaproponowanych wariantów wybrany został jeden, który uległ jeszcze modyfikacjom, zainicjowanym przez mieszkańców i przedsiębiorców. Dotyczą przede wszystkim połączenia Trasy Wschodniej z Rubinkowem, a dokładniej - z ul. Rydygiera.
[break]
Jak przebiega ten wariant?
Przypomnijmy, że w tym wariancie Trasa Wschodnia od nowego mostu biegnie na północ ulicą Wschodnią, potem tunelem pod ulicą Skłodowskiej-Curie i torami kolejowymi, a na powierzchni przebija się przez nasyp budowanej obecnie Trasy Średnicowej i dalej w tak zwanych śladach ulic Kanałowej i Kociewskiej dociera w okolice Centralnego Cmentarza Komunalnego przy ulicy Grudziądzkiej.
Jakie są jego wady i zalety tego przebiegu?
Projektanci przeprowadzili wariantowanie polegające na poddaniu ocenie każdej z propozycji według 7 kryteriów i kilkudziecięciu podkategorii. Wśród nich największą wagę przy wydaniu rekomendacji miała ochrona środowiska naturalnego i społecznego - 27,5 proc. Nieco mniejszą wagę przypisano kryterium ekonomicznemu - 27,1 proc.

Niecałe 2 proc. przewagi

Po podsumowaniu okazało się, że wariant 1 miał nad drugim w kolejności przewagę niecałych 2 proc. Zwycięski wariant wypadł najlepiej w kryterium technicznym, ekonomicznym i funkcjonalnym. Średnie wyniki uzyskał w kryterium bezpieczeństwa, ochrony środowiska społecznego i przyrodniczego, a najgorzej w ruchowym.
Kiedy jednak wariant projektowany przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska zostanie urzeczywistniony?
- Teraz opracowywany będzie raport do decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. Kiedy już ją uzyskamy, wystąpimy o zezwolenie na realizację. Na razie trudno mówić o terminie ogłoszenia przetargu, bo inwestycja jest uzależniona od uzyskania środków zewnętrznych - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzeczniczka prasowa Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.

Za pół miliarda

Mowa o sumie około 500 milionów złotych. To od 150 milionów złotych więcej, niż zakładano jeszcze na początku 2013 r. Zaznaczmy, że mowa o odcinku o długości niespełna 5 kilometr. W kolejce będzie jeszcze fragment Trasy Wschodniej między ulicami Lipnowską a Zdrojową.

Trasa w trzech odcinkach
- Trasa Wschodnia ma liczyć docelowo niecałe 15 km długości.
- Na razie gotowy jest jej odcinek z nowym mostem - od. pl. Daszyńskiego do ronda na ul. Łódzkiej.
- Kolejny odcinek - na północ - połączy nowy most z ul. Grudziądzką. Następny będzie odcinek na południe - do Czerniewic.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska