Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konsument musi uważać, by nie stać się łakomym kąskiem dla oszustów

Małgorzata Chojnicka
W sklepie pan Kamil ogląda buty sportowe. To produkt, którego kupno od lat bywa problematyczne
W sklepie pan Kamil ogląda buty sportowe. To produkt, którego kupno od lat bywa problematyczne Małgorzata Chojnicka
Powiatowy rzecznik konsumentów przyznaje, że nieuczciwi akwizytorzy z prezentacji garnków i pościeli przerzucili się na „energetykę”.

Konsumenci nie mają łatwego życia, bo niektóre firmy szukając klientów, nie przebierają w środkach. Ich ofiarami padają zazwyczaj osoby starsze, którym nie mieści się w głowie, że z uśmiechem na ustach można kogoś świadomie wprowadzić w błąd. Pod koniec ubiegłego roku wiele osób dało się przekonać, że będą mieć niższe rachunki za energię elektryczną. Odwiedzili ich bowiem pracownicy „energetyki”.

- Konsumenci zaczęli się do mnie zgłaszać z chwilą otrzymania oddzielnych rachunków za energię i jej przesyłanie - informuje Anna Ziemińska, pełniąca obowiązki powiatowego rzecznika konsumentów w Lipnie. - Wtedy się dopiero zorientowali, że zmienili dostawcę energii. Mało tego, mam siedem przypadków, gdzie istnieje podejrzenie wyłudzenia podpisu. W grę może nawet wchodzić jego zeskanowanie bądź podrobienie. W tych sprawach pomogłam konsumentom napisać zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Postępowania są w toku.

Przestały być problemem zakupy podczas różnego rodzaju pokazów. Ludzie widocznie już nie wierzą w cudowne właściwości oferowanych garnków czy kołder. Od blisko dwóch lat konsumenci korzystają z rozszerzonych uprawnień. I tak sprzedawcy muszą bezwzględnie poinformować o łącznej cenie do zapłaty i kosztach zwrotu produktu w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem. Wymagana jest również wyraźna zgoda na każdą dodatkową płatność, która nie może wynikać z zastosowania opcji domyślnej. Dotyczy to zakupów przez Internet. Niedopuszczalne jest, aby została automatycznie zaznaczona w chwili otwarcia zakładki przez klienta. Bez wyraźnej zgody konsument nie poniesie żadnych opłat z tego tytułu.

- Pamiętajmy, że można odstąpić od umowy zawartej na odległość w formie pisemnej w ciągu 14 dni od jej zawarcia nawet bez podania przyczyny - radzi Anna Ziemińska. - Robiąc zakupy nie zapominajmy o paragonie, bo wprawdzie nie jest on jedynym dowodem zakupu, to znacznie może ułatwić dochodzenie swych praw.

Są różne sposoby na zachęcenie konsumentów do zabierania paragonów. Jednym z nich jest Narodowa Loteria Paragonowa z atrakcyjnymi nagrodami. W jej ramach ministerstwo finansów zainicjowało akcję „Popieram Loterię”. Jest ona skierowana do przedsiębiorców i instytucji. Szczegóły akcji dostępne są na: https://loteriaparagonowa.gov.pl/ekstra/popieraja-nas.

Konsumenci od lat najwięcej problemów mają z butami. Kłopot można mieć zarówno z tanim obuwiem, jak i z tym markowym.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska